על סמארטפונים ו'משולש ההורים'

מהי אחריות הורית, ומדוע דווקא בחופש הגדול קשה יותר ליישם אותה? ואיך מעצבים מחדש את הכללים שלנו לילדינו לשימוש בסמארטפונים וטאבלטים?

חדשות כיפה הרב אלי שיינפלד 05/07/17 10:56 יא בתמוז התשעז

על סמארטפונים ו'משולש ההורים'
ילדים במסכים, צילום: shutterstock

אם ננסה לבחון מהי מסגרת אחריות ההורים, נוכל לדמות מסגרת זו למשולש, אותו נכנה מעתה 'משולש ההורים'. צלע אחת במשולש זה היא צלע הצרכים החומריים. צלע זו כוללת מזון, ביגוד ומקום שהיה ולינה בטוח ומוגן אותם מעניקים ההורים לילדיהם.  הצלע השני של משולש ההורים היא צלע הצרכים הנפשיים. צלע זו כוללת חום ואהבה, חינוך לערכים ולמוסר,  והקניית בטחון עצמי במינון נכון. צלע זו תכלול גם לימוד תורה וחינוך לאורח חיים אמוני. הצלע השלישית במשולש ההורים היא צלע התיווך. עניינה של צלע זו לתווך בין העולם שמסביב, לבין ילדיהם, מתוך הבנה שיש דברים שלא נכון להיפגש עמם בכל עת ובוודאי שלא בגילאי הילדות. צלע זו כוללת את מעורבותם של ההורים ביחס לתכני הספרים שיקראו ילדיהם, ביחס למקומות הבילוי שלהם, וביחס למעגל החברתי המתבקש.

כאשר כל אחת מצלעות משולש ההורים נבנית כיאות, אז על פי רוב, גדלים ילדי המשפחה בצורה מיטבית, אך כאשר אפילו אחת מצלעות המשולש מתרופפת, התוצאות העתידיות עלולות להיות בעיתיות במאוד.

נראה שכיום, מבלי שבהכרח שמנו לב לכך, הצלע השלישית, צלע התיווך, נחלשה במאוד. בו בזמן שאנחנו  משקיעים מאמץ ומשתדלים להעניק לילדינו את הצרכים החומריים והנפשיים, נראה שאנו מזניחים את תפקידנו המתווך, ולעתים רבות ושכיחות מדי ילדינו נפגשים עם העולם ללא בקרה מספקת. המדיה החדשה ושכלוליה, מנגישה את התרבות הכללית ואת הגירויים הרבים והבוטים בצורה ישירה. אלימות, יצרים, בוטות וגסות מחלחלים לנפשם של ילדינו ואנחנו לא בדיוק שם עבורם. עלינו להזכיר לעצמינו חדשות לבקרים כי על פי רוב, מה שמניע את אנשי התוכנה ומפתחי האפליקציות השונות, הן לא מטרות חינוכיות ורצון לבנות את העולם הערכי והמוסרי של הצרכנים, אלא מניע כלכלי, ולכן חשוב להם  שכמה יותר אנשים יצרכו את מרכולתם, גם במחיר תכנים ירודים במאוד. ואת כל זה כאמור, צורכים ילדינו בתמימותם הרבה.

אז מה עלינו לעשות? נראה שמשימתנו בעת הזאת, היא לשקם את צלע התיווך במשולש ההורים, או במילים פשוטות יותר, עלינו להיות נוכחים יותר בנקודת המפגש של ילדינו עם העולם שמסביב. מה זה אומר הלכה למעשה?

א. אין לתת לילדים לשהות שעות רבות מדי  מול מסך המחשב. עלינו להשתדל למצוא חלופות אחרות, הגם שהן לא בהכרח אטרקטיביות כמו מסך המחשב

ב. עלינו מוטלת האחריות לבחון היטב את תכני התכניות, המשחקים (כן, גם משחקים יכולים להיות הרסניים מאוד) והרשתות החברתיות בהם שוהים ילדינו.

ג. לא מומלץ לתת מכשיר פלאפון אישי לילדים, מומלץ לדחות עד כמה שניתן נתינת מכשירי פלאפון אישיים, וגם אז יש להתקין תוכנת סינון החוסמת תכנים לא הולמים.

ד. בכל בית כדאי שייקבעו כללים ברורים ביחס לסמארטפונים ולשאר מכשירי המדיה דוגמת מחשב נייד, טאבלטים, ועוד. הכללים יכללו שעות בהם מכשירי המדיה מחוץ לתחום (כדוגמת ארוחות משותפות) ושעות בהן כל בני הבית מכבים את המכשיר הנייד וממקמים אותו בפינה מרכזית בבית ולא בחדרי השינה (ומי שצריך שנקנה לו שעון מעורר, נעשה זאת בשמחה רבה)

ה. נשתדל להיות עם יד על הדופק, ולשוחח עם ילדינו הקטנים והמתבגרים על ההתנהלות הראויה הנצרכת באמצעי המדיה המתחדשת.

נכונים עקרונות אלו לכל ימות השנה ונכונים הם שבעתיים בימי החופש הגדול. פעמים ודווקא בחופש הגדול, עת משימת התיווך נצרכת כל כך, אנחנו הולכים צעד אחורה ומוותרים לילדינו מתוך מחשבה ש'העסק אבוד', ולא היא. עלינו להשתדל לחזק ולתחזק את 'צלע התיווך' ולהנכיח אותה היטב בביתנו ובכך למלא את תפקידנו ההורי בדרך הראויה והשלמה.

 

 

הרב אלי שיינפלד, מכללת אורות ישראל