חדשות כיפה

לעבור בשלום את תקופת המבחנים

לצד השמחה שיש בסיום שנה ובתחושה שעברנו עוד שלב, סטודנטים רבים עוקבים בדאגה אחר תקופת המבחנים. לפניכם כמה טיפים שיעזרו לפרק את ההר הגבוה של המשימות ולהגיע לתחושת הקלה גם בתוך העומס

מבחן

מבחן צילום: מיכאל ארנבורג

חג הפסח עבר ואחריו כמעט ברצף עברו ימי הזיכרון ויום העצמאות, ל"ג בעומר, ותכף תכף חג השבועות ו... סיום שנת הלימודים.

לצד השמחה שיש בסיום שנה ובתחושה שעברנו עוד שלב, סטודנטים רבים עוקבים בדאגה אחר תקופת המבחנים המופיעה עם סיום השנה. יש שהדאגה מלווה אותם לאורך השנה והיא כמו ענן העוטף אותן ומטשטש להם כל אפשרות ליהנות באמת מפעילות כלשהי.

גם כשהם במסיבה, בטיול בטבע או מקשיבים למוזיקה אהובה, קיים קול שמנקר אצלם: "אבל יש לך מבחנים תכף וגרוע יותר, עלייך להשלים כמה מבחנים מהסמסטר הקודם וטרם השלמת את העבודה שהיית אמור להגיש בשבוע שעבר והמרצה היום נתנה עוד תרגיל שיש להגיש בעוד יומיים". מבחוץ הם נהנים, צוחקים ושמחים, אך בפנים אי השקט קיים.

כשאני משקפת לסטודנטית שמגיעה אלי את הקול הזה, את הענן הזה שעוטף, הן מחייכות בשמחה מהולה בעצב. שמחה על שמישהו מבין את החוויה שלהן ועצב על המצב שלפעמים יש להן הרגשה שהוא תכונה קבועה שלהן ולא ניתן להיפטר ממנה.

קשיים בהתארגנות ודחיינות

גישות שונות קיימות לטיפול בבעיה: גישה אחת אומרת: יש לבדוק את שורש הבעיה, לבחון לעומק בעזרת איש מקצוע את חוויות הילדות המוקדמות בעזרת איש מקצוע ולנסות להגיע למודעות: האם היו אלו ההורים שלחצו תמיד על הישגים גבוהים וכשקבלת 90 שאלו מדוע לא 100? או מה היה הממוצע? או איזה ציון קבלה נעמי? ועוד אמירות קשות שגרמו לך לחשוש שלא תצליח בכל מקרה להשביע את רצון הסביבה ופיתחת דפוס של דחיינות והימנעות.

ייתכן שאתה תמיד התקשית עקב ליקוי למידה ולמרות שהשתדלת מאוד ובמהלך הזמן למדת שלכאורה אין קשר בין המאמץ לתוצאה? ואולי הדפוס שראית בבית היה דומה וגדלת בבית שהיה בו תמיד אי סדר ואת במשימות ביצעו לרוב ברגע האחרון וללא שום מחשבה על תכנון לטווח הארוך.

גישה אחרת אומרת: יש להגדיר בעיה ספציפית ומטרה אליה אנחנו רוצים להגיע ואם מתכננים הסתייעות באיש מקצוע, יש למצוא מישהו שיודע לסייע לך להגיע ליעד שאותו הגדרת מראש.

כמובן, האמת נמצאת אי שם באמצע וניסיון להגיע ליעד שלאורך שנים מתקשים להגיע אליו, על אף ניסיונות שונים, מחייב התייחסות לרקע ולחוויות העבר, אך לעתים, כאשר אתה מוצא דרך להתקדם לכיוון מטרתך ולשפר את ביצועייך, מפתיע לגלות עד כמה אתה חש הקלה לנפשך והרווחה הנפשית שלך משתפרת. העיקרון המנחה הוא לפרק את ההר הגבוה של המשימות למשימות קטנות, מוגדרות ככל האפשר ובהגדרה ברורה של טווח הזמן שלהם.

להלן יובאו כמה "טיפים"

א. תלו את תאריכי הבחינות במקום בולט בחדרכם.

ב. רשמו את כל התאריכים ביומן הטלפון הנייד וביומן הקשיח (אם אתם מאלו שמעדיפים אותו).

ג. ברשימה נפרדת רשמו את כל חובותיכם משנים קודמות/מסמסטר קודם.

ד. מלאו טבלה בה תכתבו את כל  המבחנים והעבודות שעליכם להגיש, ברובריקה נוספת, פעולות שיש לתכנן לפני הגשת העבודה או המבחן, לדוגמה: לשוחח עם המרצה על מועד הגשת העבודה משנה שעברה או לבקש חופשה מהעבודה בשבוע שבין... ל..., ברובריקה אחרת, כתבו את הזמן המוערך לביצוע העבודה, ובאחרת את הימים והשעות בהם אתם מתכננים ללמוד או לכתוב את העבודה. כמובן, שימו לב לימים עמוסים במיוחד, בהם לא תוכלו להשקיע זמן רב. רצוי שתהיה גם רובריקת הערות, כגון: במבחן זה אצטרך עזרה ולתכנן איזו עזרה מתבקשת וממי תבקשו אותה.

מניסיון: לעתים קרובות, לאחר מילוי משותף של הטבלה, הסטודנטים מחייכים ואומרת "יש לי המון זמן" או "פתאום אני מרגיש שאני יכול לעשות את זה".

ד"ר יוכי סימן-טוב, יועצת מכללת אפרתה, ומנהלת היחידה להתמודדות במצבי לחץ, משבר וחירום במשרד החינוך

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נתניהו בישיבת הממשלה צילום:  Yoav Ari Dudkevitch

נתניהו: "זכותנו למנוע ייצור והעברת נשק גרעיני"

קרא עוד