"גם אני נפלתי קורבן לתכני פורנוגרפיה בסלולר. יש לזה פתרון"

ליאב, תלמיד תיכון דתי, מספר שהצליח ללמוד להתמודד עם הפיתויים של הטלפון הנייד בעזרת ארגון "עזים בקדושה", "הסבירו לי שהגיע הזמן להשיב מלחמה ושהבעיה כלל לא נמצאת בי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/03/18 09:15 כ באדר התשעח

"גם אני נפלתי קורבן לתכני פורנוגרפיה בסלולר. יש לזה פתרון"
ילדים בסלולרי , צילום: shutterstock

חשיפה לתכנים בעייתיים בטלפונים החכמים היא אינה גזירת גורל, כך ניסו חברי ארגון "עזים בקדושה" לשכנע במהלך השבועות האחרונים את אלפי האנשים שפקדו את כנסיהם ברחבי הארץ.

''גם אני אחד מעשרות אלפי הנערים שנפלו קורבן מול השטף הבלתי מבוקר של התכנים הבעייתים ובעיקר תכני הפורנוגרפיה שמציפה אותנו תעשיית הזימה העולמית'' העיד על עצמו ליאב, נער בכיתה י''ב.

לדבריו, במשך מספר שנים הוא ניסה להתמודד עם החשיפה לתכנים שאליהם התמכר אך ללא הואיל, "חיפשתי כבר כילד פתרון ורפואה ולא מצאתי, עד שיום אחד מרצה מהארגון הגיע אלינו. הוא שידר המון הבנה, הסביר לי שהגיע הזמן להשיב מלחמה ושהבעיה כלל לא נמצאת בי. מילים אלו גרמו לי ממש להתחבר. יחד עם הארגון התחלנו מהפכה שמובילה את הנוער ואת העולם כולו למקום בטוח וטוב יותר. ברור לי שאנחנו מצילים חיים של עולם שלם".

מנתוני הארגון עולה כי מעל 80% צעירים בציבור הדתי לאומי נחשפים במכוון לתוכן פוגעני באינטרנט. לדעתם, חלה חובה לפתוח את הנושא, לדבר עליו ולהעלותו בכל פורום אפשרי.

במשך הימים המכונים ימי השובבי"ם, שנערכו בשיתוף אגף תרבות תורנית של משרד החינוך, התקיימו 30 כנסים ברחבי הארץ שאותם פקדו למעלה מ-5000 משתתפים ומשתתפות. מעבר לאנשי הארגון, שוחחו עם המשתתפים גם רבנים רבים כמו הרב שמואל אליהו, הרב יהושע שפירא, הרב רפי פרץ ועוד.

"להיות עם סמארטפון לבד בלי סינון זה כמו הלכות ייחוד", אמר ראש מכינת 'עצם', הרב רפי פרץ בכנס שהתקיים במכינה.

''בכנסים אלו קראנו, יחד עם עולם הישיבות והמכינות לכלל הציבור להתכנס ליום של שיחות והרצאות מפי מורי רוח ואנשי מקצוע בנושאים הבוערים כל כך בדורנו- עבודת ה' בדור המסכים ומקומה של הברכה הטכנולוגית לאור העולם הערכי אליו אנו שואפים'', אמר מנכ"ל הארגון נחמיה כהן ל'כיפה'.

לפני כשנה וחצי, כשיצאו חברי הארגון לדרך במטרה לתת לציבור כלים להתמודד עם מסכי הסלולר, הם מנו שישה אנשים בלבד בוגרי ישיבות ומכינות. כיום הם מתגאים במאות אנשים שלקחו על עצמם להפיץ את הנושא ברבים, בין השאר במוסדות תיכוניים, תנועות נוער, קהילות ומרכזי סטודנטים.

מייסד הארגון, יואב ארנפלד, ציין כי "התנועה הקטנה הפכה למהפכה חברתית המצליחה לרתום צעירים ומבוגרים כאחד סביב המטרה הקדושה של החזרת השפיות, הטבעיות והאהבה הפשוטה לחיינו כיחידים וכחברה''.

הרב שמואל אליהו באחד הכנסים של הארגון

הרב שמואל אליהו באחד הכנסים של הארגוןצילום: עזים בקדושה

מרצי הארגון, שנעזרו גם בד"ר תמיר לאון אנתרופולוג וחוקר נוער, סיפקו לשומעים מספר כלים ועצות כיצד להתמודד עם אתגרי הסמארטפונים. ראשית הם המליצו להם על התקנת סינון שיעזור בנטרול האתרים הבעייתיים.

בנוסף, הם טענו כי יש "ללמוד את הנושאים לעומק והלכה למעשה", כפי שמופיע במספר ספרים שעוסקים בעולם היצרים בהמשך הומלץ לצעירים, וגם למבוגרים, לבצע "ניהול זמן נכון, יצירת חלונות זמן במהלך היום ללא סמארטפון, למשל בזמן לימוד וזמני משפחה".

יצחק כוכב , שהתמודד בעבר עם סוגיית התכנים הפוגעניים בסלולר וכיום מנהל את תחום הישיבות והמכינות בארגון, חיזק את הדברים ואמר כי לארגון יש חזון להפוך את החברה ליותר טהורה ונקיה, "חזון בו המרחב הציבורי במדיה מלא בתוכן חיוני, מעניין, מועיל ונקי מתכנים פוגעניים ומשחיתים. חזון בו אנחנו משתמשים ונעזרים במדיה ולא היא משתמשת בנו, גוזלת את זמננו ואת עצמיותנו. עזים תרצו- אין זו אגדה! המהפכה בעיצומה, מוזמנים להצטרף!''.