בשורה: סטודנטיות לאחר לידה תוכלנה להיעדר מהלימודים

לקראת יום האשה הבינלאומי – מל"ג אישרה: סטודנטיות לאחר לידה תוכלנה להעדר עד 40% מהשיעורים בקורס אקדמי. החלטת המל"ג היא תוצר של הצעת חוק שיזמה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי.

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/18 15:06 כ באדר התשעח

בשורה: סטודנטיות לאחר לידה תוכלנה להיעדר מהלימודים
שולי מועלם, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

 בשורה משמחת לציבור הסטודנטיות: סטודנטיות לאחר לידה תוכלנה להעדר עד 40% מהשיעורים בקורס אקדמי. המל"ג הורתה גם על השוואת תנאיה של סטודנטית לתואר מתקדם המקבלת מלגת מחקר לתנאיה של עובדת הזכאית לקבלת דמי לידה מביטוח לאומי, ההתאמות החדשות חלות גם על סטודנטים לאחר לידה (או אימוץ).

החלטת המל"ג היא תוצר של הצעת חוק שיזמה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי. במסגרת העבודה לקידום החוק שנעשתה יחד עם התאחדות הסטודנטים הוחלט שעניין זה ייקבע באופן אחיד על כלל המוסדות האקדמיים על ידי המל"ג. החלטה זו מאפשרת לסטודנטיות להקים ולהרחיב את התא המשפחתי מבלי לחשוש שמסלול הלימודים האקדמי שלהם יפגע. ח"כ מועלם הסבירה את חשיבות ההחלטה: "הורות היא ערך בסיסי בחברה הישראלית ומציינות אקדמית אף היא ערך חשוב. לאחר עבודה ממושכת הגענו להסכמות על האיזון הנכון בין הצורך הבסיסי לטיפול בתינוק שרק נולד לבין הצורך לעמוד בסטנדרטים מינימליים במסגרת הלימודים האקדמיים. עד היום סטודנטיות היו צריכות לתעדף בין אימהות לבין לימודים, דבר שבמדינה יהודית אינו מתקבל על הדעת".

סטודנטית הריונית

סטודנטית הריוניתצילום: שאטרסטוק

יו"ר המל"ג פרופ' אדו פרלמן הוסיף: "מערכת ההשכלה הגבוהה דורשת מצוינות אקדמית, אך בד בבד אנו מחויבים לאפשר לסטודנטיות וסטודנטים את התנאים והכלים הטובים ביותר להצלחה. בעקבות פניות רבות שהתקבלו במל"ג מצאנו לנכון לבוא לקראת הסטודנטיות לאחר לידה ולהרחיב את תקופת היעדרות מהשיעורים לצורך התאוששות מהלידה, מנוחה וטיפול ברך הנולד".

כמו כן, המל"ג אישרה התאמות לסטודנטיות/ סטודנטים לאחר לידה (או אימוץ) גם בהקשר של מלגות מחקר. על פי  כללי זכויות הסטודנט, עד היום, סטודנטית לתואר מתקדם (לאחר לידה) הייתה זכאית להמשיך ולקבל את מלגת המחקר שלה במשך 14 שבועות לאחר הלידה. לאחר מכן המוסד האקדמי היה רשאי להגביל את תשלום המלגה עד לחזרתה למחקר.

עם זאת, לאור תיקון חוק הביטוח הלאומי והרחבת תשלום דמי לידה מ- 14 שבועות ל- 15 שבועות,  ומתוך מטרה להשוות את תנאיהן של הסטודנטיות לתארים מתקדמים (לאחר לידה) לתנאיהן של עובדות הזכאיות לקבלת דמי לידה מביטוח לאומי, מל"ג החליטה כי גם מלגת המחקר תינתן במשך 15 שבועות.

יודגש שבכל מקרה, ועל מנת שלא לפגוע במחקר, סטודנטית לתואר מתקדם לאחר לידה, תהיה זכאית להארכת המלגה לתקופה השווה לתקופת היעדרות. כלומר, במידה והסטודנטית תשהה בבית 15 שבועות לצורך טיפול בתינוק, היא תהיה זכאית לתשלום המלגה במהלך תקופה זו וגם להארכת המלגה ב-15 שבועות נוספים, זאת כדי למנוע מצב שהמחקר נפגע בגלל השהות שלה בבית. כאמור, סעיף זה מתייחס לנשים וגברים כאחד.