חג האורים והאירועים: כל האטרקציות לילדים בחנוכה

חופשת חנוכה מתקרבת ואתם מחפשים בנרות (של חנוכה) לאן ללכת עם הילדים? אספנו לכם מגוון רחב של האטרקציות המובילות, מהצפון ועד אילת. אירועי אור, מוזיאונים, מציאות מדומה ומה לא. חג שמח!

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 29/11/17 12:57 יא בכסלו התשעח

חג האורים והאירועים: כל האטרקציות לילדים בחנוכה
חנוכה , צילום: shutterstock

ושוב מתקרבים ימים נטולי לימודים, שאמנם הרבה הורים ממשיכים לעבוד בהם, אבל נאלצים גם ללהטט בין קריירה, בית, משפחה ובילוי עם הילדים. כל הפסטיגלים, פסטיבלים, קרנבלים, לונה פארקים, אתרים, סדנאות, מוזיאונים וקניונים, בונים עכשיו על ההזדמנות לעשות קופה. 

איך מנווטים בין כל אלה ובוחרים את המתאימים ביותר לכיס ולערכים שלנו? לא פשוט. קשה לשלוף מאין ספור האופציות מה כדאי לספר ועל מה לדלג. אבל דבר אחד בטוח: צריך להתכונן מראש. לא להשאיר את ההחלטה לרגע האחרון או לספונטניות שעלולה להתגלות גם כיקרה מדי וגם כמאכזבת. ברוב המקומות נדרש להזמין כרטיסים מראש, כך שכדאי לעשות שיעורי בית בעזרת אפליקציות ואינטרנט.

הנה מקבץ אחד מרבים של מה שממתין לנו בחנוכה תשע"ח, ונתחיל בירושלים, שהיא בסופו של דבר עילת העילות של חג נס פך השמן.
במגדל דוד בעיר העתיקה מוזמנים ילדים בני 6-14 לחפש פתרון לתעלומה בעזרת חידות ורמזים, במחיר הכניסה של 20 שקלים לילד, 40 למבוגר. בנוסף יהיה סיור עששיות במצודה ובמוזיאון לגילאי 6-12. 

במערת צדקיהו תופיע בערב יום חמישי של שבוע החג להקת פירומניה עם להטוטי תאורה, תנועה וקצב. 35 שקלים. במבוכי המערה אפשר להשתתף בחיפוש תשובה לחידה היסטורית בליווי שחקנים.

מערת צדקיהו

מערת צדקיהו צילום: יח"צ

בגבעת התחמושת יהיה סיור לילי ומופע מוזיקלי לשחזור קרב הכיבוש של האתר במלחמת ששת הימים. 60-80 שקלים.

הרבה אטרקציות המזומנות בחנוכה נעזרות במופעי אור, אש ועששיות. מי שיזדמן לפארק הירדן למשל, ייהנה מסיור מודרך בן שעה וחצי לאור עששית. 250 שקלים למשפחה עד 5 נפשות. העולים לגולן יכולים לרכוב על סוסי פוני (מגיל 4) ועל סוסים רגילים, תוך כדי שירה והתרשמות מהנוף (052-8119505). 

מומלץ במיוחד מוזיאון עתיקות הגולן בקצרין, שם ניתן לראות עיטורי מנורות שנמצאו בשרידים ארכיאולוגים. 16 שקלים לילד, 18 למבוגר. 
 
חפשו גם את הפארק הוולקני אביטל הממוקם במחצבה ישנה. הכניסה חינם. וסעו עם חברת ג'ימי ג'יפ במורדות הגולן לצפות בראשית פריחת החורף. במיוחד ברקפות היפות במצפה אופיר (קילומטר לפני הכניסה למושב גבעת יואב).

חג החנוכה מתחבר באופן הכי טבעי גם ל"ארץ החשמונאים" שבפארק נאות קדומים בלב אזור מודיעין. זו הסביבה בה חיו מתתיהו ובניו. הפארק מציע ביקור בבית בד עתיק, הפקת שמן זית מזיתים שהמבקרים מוסקים, תחפושות בסגנון המכבים, והדגמות של הכנת מנורות שמן על האבניים. בתערוכת "במה מדליקין" שקיימת במקום מגלים שגם שמן צנוניות, שמן דגים, שמן קיקיון ושמן אגוזים שימשו בעבר למאור. 40 שקלים מגיל 4.

נאות קדומים בחנוכה

נאות קדומים בחנוכה צילום: איתי בלסון

משקפי מציאות מדומה הם להיט שמרתק ילדים ומבוגרים כאחד. בגן הלאומי קיסריה ובאולמות האבירים בעכו, יוצאי יחידת המודיעין הטכנולוגי בצה"ל, באמצעות חברה בשם  Vortex, מאפשרים למבקרים לראות בתלת ממד את תקופת הורדוס ואת ימי האבירים הצלבנים על ידי טכנולוגית המציאות המדומה. כך אפשר לצפות בספינות עוגנות בנמל העתיק, מרוצי סוסים בהיפודרום (הוותיקים שבינינו ייזכרו בסרט "בן חור"), בתי מרחץ רומאים ועוד. ממש מסע במכונת הזמן. שחזור המציאות העתיקה נעשה בעקבות מחקרים של היסטוריונים, ארכיאולוגים וחוקרי אמנות, עד כדי דיוק בסוגי השיש בהם השתמשו הבנאים של הורדוס. 

מציאות מדומה בקיסריה

מציאות מדומה בקיסריה צילום: יח"צ

אם הכיוון שלכם בחנוכה הוא דרומה, ביד מרדכי תוכלו לראות חנוכייה מגזר, ובמרכז מורשת גוף קטיף יש הפנינג משפחתי וניווט בחיק הטבע. 
עמותת תיירות צפון הנגב בשיתוף ענף הזית ומועצת הצמחים מזמינים למסיק זיתים במתחם "ביתן הבד" במושב יושיביה, ללא תשלום, כולל דוכני יצירה לילדים, ודוכני שמן זית של מגדלי האזור. 

במרכז המבקרים "הגדת חבל ימית", לומדים על העיר ימית מראשיתה ועד הפינוי (15 שקלים מגיל 6), בחוות "אל היען" מול פארק הבשור ניתן יהיה להתנסות בחוויה המשעשעת של האכלת היענים (25 שקלים), ובמרכז למורשת גוש קטיף ביישוב ניצן יתקיים הפנינג לכל המשפחה כולל הצגה לילדים. גם כאן, כמו ברוב המקומות האחרים צריך להירשם מראש: 077-7295771.

כשכיוון טיולי החג הוא דרומה, לא עוצרים לפני שמגיעים לנקודה הדרומית ביותר: ים סוף. מבחינה אקלימית, אילת היא הכי אטרקטיבית בחורף. ומבחינת האטרקציות שהיא מציעה, יש בה כאלה שלא תראו בשום מקום אחר בארץ: אקווריומים ענקיים של כרישים, ריף דולפינים, אלמוגים תת-ימיים ו"אייס מול", הקניון הכי דמוי-דיסני שראיתי בארץ. 

המצפה התת ימי באילת

המצפה התת ימי באילת צילום: יח"צ

ה"אייס מול" האילתי הפך למוקד השעשוע והעניין של ילדי המשפחה בכל ביקור באילת. יש בו בין היתר בית קולנוע דמוי בועה המקרין סרטים רב חושיים: רוח, גשם, ריח, עשן, אורות, דגדוגים, כיסאות "משתוללים", ועלילות כמו הסרט המספר על הצלת כריש ענק. יש בו מתחם כדורגל "סים גול" בו משחקים מול שוער רובוטי, בובת סוס מול מסך מרוצים, מבוך מראות גדול (30 מ"ר), משקפי מציאות מדומה על "קורת הפחד", חדר של תעתועי ראייה, עשרות מכונות משחק במתחם בשם "בבילון", הג'ימבורי הכי גדול בארץ, וכמובן רחבה ענקית מרוצפת קרח להחלקה. למה עוד זקוקים ילדים כדי לבלות שם מ-11:00 בבוקר עד שעת הסגירה ב-23:00 בלילה? כל אטרקציה עולה כ-30 שקלים. 

החלקה על הקרח אייס מול אילת

החלקה על הקרח אייס מול אילת צילום: יח"צ

תעתועי ראיה באייס מול באילת

תעתועי ראיה באייס מול באילת צילום: יח"צ

מסעות ברחבי המדינה לא משתלבים בתוכניות החג שלכם? היכונו לפסטיבלים והצגות. אחד המומלצים שבהם יתקיים בתאטרון גבעתיים. 23 הצגות שונות לגילאי שנה עד 12 מבית היוצר של תיאטרון אורנה פורת. ההצגות משלבות מוסיקה ומחול כתובות ומבוימות על ידי טובי היוצרים, ביניהן מולאן, טרופותי, אי המטמון, שרלוק הולמס, זהבה ושלושת הדובים, אלאדין ומנורת הקסמים, פרצוף חמוץ, מחסן השטוזים של דתיה ועוד. לגילאי שנה עד שנתיים וחצי יציגו 'צוציקים', 'תיאטרון פצפון'  ו 'בלונים'. 40-90 שקלים.

רובין הוד - תיאטרון אורנה פורת

רובין הוד - תיאטרון אורנה פורת צילום: יח"צ

בחנוכה השנה מגיעים לארץ גם מופעים גדולים מחו"ל. למשל "הקרקס הרוסי על הקרח" עם "עליסה בארץ הפלאות" - מחול, אקרובטיקה וקרקס, עשרות רקדנים המחליפים מאות תלבושות ועלילה מוכרת לכולם. 

עליסה בארץ הפלאות - הקרקס הרוסי על הקרח

עליסה בארץ הפלאות - הקרקס הרוסי על הקרח צילום: יח"צ

30 מן הרקדנים הישראלים של להקת הבלט הישראלי יראו גם הם את כוחם בחנוכה, במופע "היפה והחיה" לפי מוזיקה של ביזה. 179 שקלים. 

היפה והחיה הבלט הישראלי

היפה והחיה הבלט הישראלי צילום: גדי דגון

עשרות רקדנים ואקרובטים מקומיים ישתתפו בהפקה הגדולה של "מסביב לעולם ב-80 יום", בה מככבים זמרים ושחקנים מוכרים כמו חנה לסלאו, הראל סקעת, רוני דלומי, צביקה הדר ואחרים. 99-149 שקלים. 

מסביב לעולם ב-80 יום

מסביב לעולם ב-80 יום צילום: רונן אקרמן

בזאת לא נגמרה הרשימה של מופעי הענק: המחזמר "שלושת המוסקטרים" על פי אלכסנדר דיומא, יעלה עם שלישיית השחקנים הידוענים עוז זהבי, שלום מיכאלשווילי ועומר דרור, וכוכבת הרשת נועה קירל. ולטף השפוט של יובל המבולבל, שגם אוהב את קופיקו המכונה "הקוף הלאומי", תעלה בחנוכה השנה הצגה בהשתתפות שניהם, המשלבת עלילה, ריקודים ושירים. ועדיין לא הזכרתי את מופע הקצב המדהים של להקת מיומנה, שאישית היא בין האהובות עלי ביותר בארץ, שהפעם הזמינה לככב על במתה את זמרת והמלחינה קרן פרס. התוצאה היא שילוב של קצב סוחף, מוסיקה, שירה, תיאטרון והומור. 39-149 שקלים.

יובל המבולבל

יובל המבולבל צילום: אילן בשור

מיומנה

מיומנה צילום: משה נחמנוביץ'

מופע יוצא דופן מכל בחינה, הוא "אלומיני" של אלומיניום גרופ, כל כולו תנועה, ויזואליה, הומור, וצינורות אלומיניום מואנשים באמצעות מוזיקה ומחול. קסם של דמיון יצירתי. 105 שקלים.

אלומיני

אלומיני צילום: כפיר בולוטין

סיכום אטרקציות חנוכה תשס"ח לא יהיה שלם ללא מוזיאונים. במדעטק חיפה הנושא השנה הוא "מדעי הסיבוב והאור". זה אומר סדנאות סביבונים, כולל סביבוני רוח, והדגמות מדעיות בתחום האש, הדלקת חנוכייה דיגיטלית באמצעות רובוט, ותערוכות של תעתועי ראייה. 89 שקלים מגיל 5. 340 שקלים למשפחה של זוג הורים וזוג ילדים. 

מדעטק חיפה

מדעטק חיפה צילום: מושון תמיר

במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים, יהיו הדלקת חנוכייה מוזיקלית, מיצב אור אינטראקטיבי הבנוי כעץ שגובהו 4 מטרים ועליו תלויים עשרות פרחים מוארים,  סיור "באנו חושך לגרש" בתערוכה "לאור החשמל", הדגמות של איך יוצרים דרקון יורק אש ועוד. 60 שקלים מגיל 5. כרטיס משפחתי – 220 שקלים. 

מוזיאון המדע בירושלים

מוזיאון המדע בירושלים צילום: מאי לייטר

אסיים במוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן, שבחנוכה יציע פעילויות לילדים בנושאים כמו מדוע יהלום מנצנץ, מהו אור וממה הוא מורכב, מתי עצם מסוים נראה שקוף ומתי לא, ועוד. המבקרים יוכלו להכין חנוכיות צבעוניות וכרטיסי ברכה עם סביבון  בצורת יהלום תלת ממדי. 12 שקלים לילד ו-23 למבוגר.

 


 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן