ואם אני לא סומך על הגננת?

הגננת וצוות הגן הם השליחים שלנו בחינוך הילדים. כאשר יש פער בין ההורה לצוות הגן, כדאי לבחון את המעורבות ההורית שלנו ואת היכולת שלנו לתת אמון במי שנמצאים עם הילדים שלנו במשך היום

חדשות כיפה אורה פולק 06/11/17 07:49 יז בחשון התשעח

ואם אני לא סומך על הגננת?
גן ילדים, צילום: shutterstock

מידי יום אנחנו לוקחים את היקר לנו מכל ומעבירים אותו לאחריות צוות הגן, אתו הוא מבלה עד לשעות הצהריים המוקדמות או המאוחרות יותר.

צוות הגן ובראשו הגננת, אחראי לבטחונו הפיזי של הילד/ה שלנו בשעות שהוא נמצא בגן וכן להקניית הרגלים, ידע ומיומנויות למידה המותאמות לגיל הילד שלנו.

רוב הילדים בארץ מתחנכים במסגרות חינוך ציבוריות כך שההורים אינם יכולים לבחור איזו גננת הם מעדיפים לילדם, ופשוט משובצים על ידי הרשות בה הם מתגוררים, בגן הקרוב למקום המגורים שלהם. מה שאומר שהגיוני שהורה יפגוש גננת שאיננה כליל השלמות מבחינתו, וישאל את עצמו מה הוא עושה עם הפער הקיים בינו ובין הגננת.

גן, בשונה ממסגרות חינוך גדולות יותר, הוא מעין אוטונומיה עצמאית שמנוהלת על ידי הגננת, והיא הכתובת בכל נושא. למפקחת על הגן מגיעים רק במקרים חריגים. לעומת זאת בבי"ס ישנה מחנכת הכיתה אבל אם יש צורך ניתן לפנות לרכזת השכבה ולמעלה לרכזת המקצוע המסוים, או למנהל ביה"ס.

כאשר קיים פער בינינו ההורים ובין הגננת, יכול להיווצר קצר בתקשורת, קושי ביכולת שלנו כהורים לסמוך על שיקול דעתה כאדם וכאיש מקצוע. לעומת זאת, שפה משותפת של הגננת וההורים יכולים לייצר קרקע פוריה להתקדמות של הילד על סמך עבודתה של הגננת, ועדכון שוטף של ההורים יחד עם אמון מלא שלהם בגן ובצוות העובד בו.

בעידן בו ישנה מעורבות הורית גבוהה בכל מה שקשור לילדים: חברתית, חינוכית, לימודית ורגשית, המעורבות ההורית הגבוהה יכולה להיות מנוף אך חלילה יכולה להיות מחסום.  

כשהורה מבין שהמסגרת בה נמצא ולומד הילד שלו היא בעדו ורוצה בטובת הילד ובהתקדמותו, כל הגישה היא חיובית ועם הפנים לאותה מסגרת. אך במקרה שההורים חושבים כי המסגרת היא בעצם נגד הילד, ובאה להקטין ולצמצם אותו, אז הגישה ההתחלתית מאד בעייתית ומורידה למינימום את אפשרויות ההתפתחות הרבות הקיימות בצורה טבעית בתוך המסגרת החינוכית.

אין ספק שכל הורה חייב להיות עם אצבע על הדופק, להיות מעורב במידה נכונה ולגלות עירנות כלפי כל מה שקורה בגן ובכלל בכל מסגרת בה נמצאים הילדים שלו. אך יחד עם זה, ההורה נדרש לתת מרחב בו הוא משחרר וסומך על שיקול הדעת של הגננת, על דרך עבודתה ועל גישתה המקצועית.

גם כשהורה סומך על הגננת ומעורב במידה הנכונה ומערכת היחסים בינו ובין צוות הגן היא מערכת בריאה, מותר לו לחלוק על הגננת, להציע משלו ולבקש הסבר נוסף על כל מה שיאמר לו. אחרי הכל הילד הוא של ההורה וצוות הגן הוא שליח.

בתחילת כל שנת לימודים מעבירות הגננות והמורות שאלון לכל הורה, בו ההורים מתבקשים למלא פרטים שונים וביניהם השאלה: "מה הציפייה שלכם כהורים מאיתנו צוות הגן/ביה"ס?" בכל שנה אני עונה את אותה התשובה, "שתזכו להיות שליחים נאמנים העושים את מלאכתם בענווה ובאהבה".

נראה לי כי זו התמצית. אנחנו כהורים סומכים על המערכת ומקווים כי הילד שלנו יגדל ויתפתח במסגרת שבה הוא נמצא בצורה הכי מדויקת עבורו, ומתוקף זה מביאים את הילדים שלנו בכל יום למסגרת החינוכית. ובכל זאת, היינו רוצים להיות מעורבים, מעודכנים, משפיעים בכל נושא ומקום בו הגננת תאפשר לנו. ההבנה כי יצירת מערכת יחסים המושתתת על אמון, כבוד והבנה היא המפתח להצלחת העבודה של צוות הגן, ובראשם הגננת, עם הילד שלנו, והבאתו למקום הכי גבוה ורחוק שהוא יכול להגיע אליו בעז"ה.


לטורים הקודמים

 

אורה פולק

אורה פולקצילום: באדיבות המצולמת


אורה פולק, .M.A טיפול באומנויות, מטפלת בפסיכודרמה ומנהלת "יוצרות" - המקום לאימהות מובילה, יוצרת ושמחה. 0525-802176, חפשו בפייסבוק yotzrotcenter

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן