מניקה? 6 עצות לצום קל

צום תשעה באב הוא צום קשה וארוך ובעיקר למי שמניקה את תינוקה. ההכנה והתנהגות נכונה בזמן הצום ולאחריו יקלו את היום. אחיעד שניר, אחות מוסמכת ויועצת הנקה במספר עצות. צום קל

חדשות כיפה אחיעד שניר 12/08/16 01:23 ח באב התשעו

מניקה? 6 עצות לצום קל
shutterstock, צילום: shutterstock

צום תשעה באב מתרחש בשיאם של ימי הקיץ החמים, הצום יכול להשפיע על האם ועל התינוק היונק, בעיקר על תינוק שהתזונה שלו מבוססת על יניקה בלבד. על מנת לעבור את הצום בדרך טובה הנה כמה הנחיות בסיסיות לאמהות מניקות המתכוננות לצום.


1. לקראת הצום הכיני את גופך על ידי שתייה של הרבה מים בלגימות קטנות לעיתים קרובות, אכלי מזונות מזינים עשירים בפחמימות מורכבות {אורז מלא, לחם מלא, קווקר) המנעי ממזונות מלוחים מאוד או מתוקים מאוד. מספר ימים לפני הצום ניתן לשאוב פעם - פעמיים ביום ולשמור מספר מנות של חלב אם במקרר או במקפיא למקרה בו תרגישי שהתינוק זקוק לתוספת חלב ביום הצום או למחרת.

2. מכיוון שמנוחה היא דרך טובה ביותר לעבור את הצום בשלום, נצלי את הימים לפני הצום לארגון הבית , הכנת הילדים וכל צרכיהם וגיוס מקורות תמיכה ליום זה (ניתן להכין מראש אוכל לילדים,משחקים וספרים והמון עזרה(

3. ביום הצום עצמו שמרי עד כמה שניתן על כוחותייך עשי רק מה שמתחייב ובמינימום מאמץ. התמקדי כמה שיותר בהנקת התינוק ובמנוחה מירבית. אם התינוק כבר אוכל מזון מוצק, הציעי לו מים ומזון לעיתים קרובות.

4. שימי לב לתינוקך, עקבי אחרי מספר היניקות, הערנות שלו ומספר החיתולים הרטובים. שימי לב גם לעצמך, בקשי עזרה לפי הצורך.

5. בסיום הצום החלי בשתייה בלגימות קטנות של נוזלים שונים (מרק צח, מיצי פירות מהולים במים) ועברי למזון מזין בהדרגה. הניקי את התינוק כמה שיותר, הנקות תכופות יעלו את כמויות החלב. המשיכי להקפיד על מנוחה גם בימים לאחר הצום וחזרי בהדרגה לשגרה המבורכת.

6. בין אם לאם ובין תינוק לתינוק יכולים להיות הבדלים משמעותיים בהשפעת הצום: ישנן אמהות שלא מרגישות שום שינוי בהנקה ביום של צום אך אמהות רבות מדווחות על תחושת חולשה וירידה מסויימת בכמויות החלב לאורך הצום וביום או במספר ימים שאחריו. לכן בכל מקרה של ספק פני ליעוץ עם הרב. חשוב מאוד שתתני מידע מפורט לגבי מצב בריאותכם, גיל התינוק, האם ההנקה היא התזונה היחידה של התינוק, האם יש קושי בהנקה שקיים עכשיו או היה קיים לאחרונה בהנקת התינוק או בכמויות החלב שעלול להחמיר וכיצד את מרגישה בצום בדרך כלל. ביעוץ חשוב מאוד שתקבלי גם הנחיה איך לפעול במידה ואת מרגישה חולשה וסימני התייבשות אצלך או אצל תינוקך.


הכותבת היא אחות מוסמכת , יועצת הנקה מוסמכת IBCLC האגף המיילדותי , לניאדו.