המלצות להתחלה טובה להנקה בימים הראשונים לאחר הלידה

ההנקה היא המשך טבעי להריון- התינוק והאם גם לאחר הלידה הם עדיין יחידה אחת. אחיעד שניר, יועצת הנקה, עם המלצות לתקופה של תחילת ההנקה

חדשות כיפה אחיעד שניר 29/10/14 15:38 ה בחשון התשעה

המלצות להתחלה טובה להנקה בימים הראשונים לאחר הלידה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ההנקה היא המשך טבעי להריון- התינוק והאם גם לאחר הלידה הם עדיין יחידה אחת .התינוק שקיבל ממך דרך השליה וחבל הטבור כל מה שהיה זקוק לו לאורך ההריון עדין זקוק להמשיך ולקבל זאת דרך השד. התינוק מצפה לחלב אם לא רק מכיוון שזו התזונה הבריאה ביותר עבורו אלא גם מכיוון שההנקה עצמה ממלאת עבורו צרכים רבים נוספים וחשובים של קשר בטחון חום מגע קרבה ואהבה.

הימים הראשונים לאחר הלידה הם לעיתים ימים מאתגרים ושינויים רבים קורים בהם-,הנה מספר המלצות לתקופה של תחילת ההנקה.

  1. רכשי ידע והכיני את עצמך התכונני ללידה לתינוק ולהנקה כבר לפני הלידה , הצטרפי למפגשי הכנה,למדי,קראי, צפי בסרטים על הנקה, רוב האתגרים קצרים ולא ימשכו זמן רב ,תני לטבע לעזור לך, השארי עם התינוק כמה שיותר, עור לעור ותני לו לינוק כמה שירצה. בקשי עזרה לפי הצורך.

  2. הניקי כבר בחדר לידה- המחקרים מראים שהתחלה טובה משפיעה מאוד על המשך והצלחת ההנקה.הרבה תינוקות מעונינים לינוק בשעות הראשונות לאחר הלידה.אמרי למיילדת עוד לפני הלידה או מיד אחריה שאת רוצה להניק ואפשרו לתינוק להיות עור לעור לפחות שעה ורצוי יותר לאחר הלידה ובהמשך בביות.

  3. עור לעור- כשתינוק נמצא עירום על החזה החשוף שלך מתחיל תהליך ההנקה וקורים ניסים.אפשרי לתינוק להיות כמה שיותר פעמים וזמן במצב של עור לעור איתך, הרפלקסים והאינסטינקטים של ההנקה יפעלו אצלו במיטבם וההורמונים המיצרים ומזרימים חלב רוגע ואהבה יהיו בשיאם אצלך,החיבור לשד יוכל להיות טבעי והחלב יזרום.

  4. השארו יחדיו כמה שיותר- למדי להכיר את התינוק להניק אותו ולטפל בו. וותרי על התינוקייה עד כמה שניתן, התינוק והאם הם עדיין יחידה אחת. ככל שהתינוק גדל ומתפתח הוא בהדרגה הופך לעצמאי אך לפני כן הוא זקוק לאם על מנת לספק לו מזון הגנה חום תנועה מגע בטחון ואהבה. ההנקה לעיתים קרובות ולפי רצונו וההמצאות במגע קרוב כמה שיותר, הם ההמשך הטבעי והטוב ביותר הנדרש להנקה ולהתפתחות התינוק.

  5. היי סבלנית הנקה יש בה חלק טבעי וחלק נלמד כשתמצאו יחד תהיה לך הזדמנות להכיר אותו, להגיב לסימני הרעב הראשונים ,לאפשר לתהליך הטבעי לקרות ולהתאמן על החלק הנלמד כבר מההתחלה.

  6. תמיכה תמיכה תמיכה- כדי לגדל תינוק זקוקים לכפר שלם...עוד לפני הלידה דאגי לסיים עניני עבודה ומטלות שונות ומלאי את המקרר ארוחות מזינות, בקשי מהאורחים לחכות עם ביקורים ומבני המשפחה וחברים קרובים לעזור בבית ,כך שתהיי פנויה לתינוק, הכיני לך מעגל תמיכה של משפחה וחברות מנוסות ותומכות בך ובהנקה.

  7. הכירי את אפשרויות התמיכה המקצועיות בהנקה שקיימות בארץ ובאזורך ופני בהקדם כשמתעוררת בעיה- לרוב השאלות והקשיים פתרונות פשוטים. קו התמיכה של ארגון לה לצה , יועצות הנקה IBCLC,יועצות הנקה מוסמכות בקופות החולים ובטיפת חלב.

  8. שמרי על אופטימיות ומוטיבציה- כח הרצון ואמונה שלמה שזוהי הדרך הטבעית בה ממשיך התינוק את תהליך התפתחותו יעזרו לך בדרך להנקה נעימה ומהנה.

זכרי שההנקה מעניקה לתינוק וגם לך הרבה יותר ממזון .

הכותבת היא אחות מוסמכת ויועצת הנקה IBCLCבית החולים לניאדו בנתניה