מניעת לידה מוקדמת - איך מזהים ומה אפשר לעשות?

הידעתן שבין 7%-11% מהלידות מסתיימות בלידה מוקדמת? פרופ' מיכאל קופרמינץ, מנהל היחידה לאשפוז טרום לידה בבית החולים ליס, מסביר איך מזהים ואיך מטפלים

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 16/07/17 11:23 כב בתמוז התשעז

מניעת לידה מוקדמת - איך מזהים ומה אפשר לעשות?
אמא ותינוק, צילום: shutterstock

לידה מוקדמת (לפני שבוע 37) מהווה בין 7% - 11% מהלידות. זהו הסיבוך מס' 1 של היריון כיום. עד היום הושקעו מליארדים במעבדות כדי למצוא פתרון ללידה מוקדמת, אך ללא הצלחה. לידה מוקדמת היא גם הגורם העיקרי לתמותה ותחלואה עוברית. לידה לפני זמנה יכולה לגרום לפגיעות קשות אצל העובר כתוצאה מהפגות: שיתוק מוחין, בעיות למידה, פיגור, עיוורון, חירשות, פגיעות מוטוריות ועוד.

ב 15 השנים האחרונות נעשים מאמצים גדולים למניעה וטיפול בלידה מוקדמת. הסיבות ללידה מוקדמת לרוב אינן ידועות, אבל יש כמה בעיות שאנו יכולים לזהות אותן כגורם: הריון של תאומים מסתיים ב-30% מהמקרים בלידה מוקדמת, כי הרחם לא יודע באיזה שבוע הוא, וכשהוא גדול יש לו נטייה להתחיל לידה יותר מוקדם. בנוסף זיהום, או אי ספיקת צוואר הרחם, גם הם יכולים להוביל ללידה מוקדמת.

פרופ' מיכאל קופרמינץ, מנהל היחידה לאשפוז טרום לידה בבית החולים ליס, מסביר כיצד מזהים את הסיכון:

"לעתים אשה מגיעה כבר עם צירים למיון יולדות. שם מזהים שיש פתיחה ואנו בתהליך לידה. אבל יש גם היבט של מניעה: כאשר אשה היא בסיכון ללידה מוקדמת, למשל יש לה מומים ברחם או שזה הריון של תאומים או שבעבר היא ילדה בלידה מוקדמת, אנו בודקים באולטרסאונד אם יש קיצור של צוואר הרחם (פחות מ-25 מ"מ). בארץ, בסקירה המתבצעת לכל אשה בשבוע 22 להיריון, תמיד בודקים אם יש קיצור של צוואר הרחם.

לאשה שהיתה לה בעברה לידה מוקדמת, נותנים באופן מניעתי  זריקות של פרוגסטרון שביכולתן לעכב לידה מוקדמת בקרוב ל-50%. הזריקה ניתנת פעם בשבוע החל משבוע 16 ועד שבוע 35. לאשה שיש לה צוואר רחם מקוצר בלי היסטוריה של לידות מוקדמות, ניתן נרות פרוגסטרון שלוקחים כל ערב, ונרשום לה שמירת הריון. לאשה שנמצאת בסיכון ללידה מוקדמת, ואנו מאבחנים לה צוואר רחם מקוצר, ניתן זריקות להבשלת הריאות של העובר (הסיבוך הנפוץ ביותר אצל הפגים הוא סיבוך נשימה). מדובר בשתי זריקות הניתנות בהפרש של 24 שעות. ובנוסף - שמירת הריון מאיתור הבעיה ועד ללידה.

לנשים שכבר באות עם צירים למיון ויש להן פתיחה או קיצור צוואר רחם, אנו ניתן תכשיר הגורם לעצירת לידה כי מניעת לידה מוקדמת כבר לא רלוונטית. תכשירים אלו נקראים טוקוליטים. המטרה היא לעכב את הלידה ל-48 שעות, עד שהזריקות של הבשלת הריאות יעבדו. בשלב הזה האשה כמובן כבר מאושפזת".

יחד עם השיפור בטיפול בפגים בשנים האחרונות, הטיפול המניעתי הצליח להוריד בצורה ניכרת תמותה ותחלואה של פגים. בישראל, שיעור ההישרדות של פגים בלידה בשבוע 24 הוא 30%. מתוכם, 40% מהפגים יהיו פגועים. אבל שיעור ההישרדות של פגים בלידה המתרחשת בשבוע 28 של ההיריון, הוא למעלה מ90% ומתוכם שיעור העוברים הפגועים הוא 12%. ניתן להבין מכך, שכל שבוע שבו לא מתרחשת לידה מוקדמת מהווה שיפור דרמטי באחוזי ההישרדות והתחלואה של הפגים.

פרופ' קופרמינץ, איך בית החולים ליס מטפל בנושא הזה של לידה מוקדמת?

"יש לנו בליס מרפאת מומחים למניעת לידה מוקדמת שבה מטופלות נשים בסיכון ללידה מוקדמת בגלל היסטוריה או בגלל בעיות בהריון הנוכחי. הן מטופלות לביקורת על בסיס קבוע, כאשר אם יש משהו בעייתי או דחוף התור שלהן מיידי. במרפאה יש מומחה לרפואת אם עובר שיש לו גם אולטרסאונד. הרופא המומחה רואה רק את המקרים של נשים בסיכון ללידה מוקדמת ועושה את כל הבדיקות הנחוצות. למשל, בדיקה שיכולה לנבא את סוג הלידה המוקדמת ונקראת פיברונקטין. כך שיש לנו תחת קורת גג אחת רופא מומחה, בדיקת אולטרסאונד ואת בדיקת הפיברונקטין".

לפרטים נוספים אודות מניעת לידה מוקדמת

כנס הריון ולידה אצלך בסלון!  מיטב המומחים ישיבו לשאלות הגולשות בכנס וירטואלי שיועבר בשידור חי כאן בכיפה ביום שלישי הקרוב, לפרטים הקליקי >>

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן