הריון בסיכון: מי נמצאת בסיכון, ומה כדאי לדעת

שוחחנו עם ד"ר דורון רוזן - מנהל מחלקת רפואת האם והעובר בבית החולים מעייני הישועה, על מצבי הריון בסיכון ועל חשיבות קבלת הכוונה וטיפול מקצועי עוד בטרם הכניסה להריון.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית החולים מעייני הישועה 07/05/18 12:43 כב באייר התשעח

הריון בסיכון: מי נמצאת בסיכון, ומה כדאי לדעת
צילום: shutterstock

ד"ר דורון רוזן -  מומחה לרפואת נשים ויילוד מזה 28 שנים, בוגר בית הספר לרפואה בהדסה ירושלים ותואר במנהל מערכות בריאות מאוניברסיטת תל אביב. עבר שתי התמחויות בחו"ל, האחת באבחון טרום לידתי בלונדון והשנייה ברפואת האם והעובר  בלוס אנג'לס, קליפורניה. כיהן כסגן מנהל אגף מיילדות וגניקולוגיה וסגן מנהל בית החולים "מאיר". מומחה בטיפול בכל סיבוכי ההריון וניהול הריונות כולל עם עוברים הסובלים ממומים ופגמים התפתחותיים. בין היתר מומחה  בעל ניסיון בטיפול ובהכנה להריון בנשים אשר סובלות ממחלות כרוניות וטיפול במחלות  המתפתחות תוך כדי ההריון עצמו. ד"ר רוזן מנהל את המחלקה לרפואת האם והעובר בבית החולים מענייני הישועה, אשר מטפל ב-12,000 לידות בשנה.
 
מה זה הריון בסיכון?
המונח המקובל היום הינו "רפואת האם והעובר" ולא הריון בסיכון.. סיכון קיים בכל הריון, גם כזה לכאורה שאין בו שום גורם סיכון כמו מחלה כרונית או הפלות. גם בהריון רגיל יכולה להיות תפנית ויכול להתפתח סיבוך, ולכן אנו מתייחסים למכלול של המצב הבריאותי של האשה ההרה ושל העובר או העוברים שברחמה לכל אורך ההיריון ומכאן השם: רפואת האם והעובר. 

הטיפול שלנו מתחיל לא רק בהריון אלא הרבה לפני. קיימים מצבים רבים בהם נדרשת הכנה בריאותית לאשה בטרם ההריון על מנת להגדיל את הסיכוי להריון מוצלח ותינוק בריא. יש נשים שסבלו מסיבוכי הריון בהריונות קודמים, או סבלו מהפלות קודמות ולהן מומלץ להגיע לאבחון טרם הכניסה להריון. נשים הסובלות מסכרת כרונית לדוגמה, חייבות להיות מאוזנות באופן מיטבי כבר לפני ההריון על מנת להקטין את שיעור ההפלות ואת שיעור המומים המולדים. כמו כן, נשים עם בעיות של קרישיות יתר צריכות גם הן הערכה ולעיתים טיפול עוד לפני הכניסה להריון. כניסה להריון במצב לא מאוזן, מקטינה את הסיכוי להריון מוצלח.

מתוקף כמות הלידות הגדולה במעייני הישועה, ומתוקף העובדה שמגיעות נשים שילדו מספר רב של פעמים או נשים מבוגרות יחסית בית החולים שלנו מתמחה במיוחד בטיפול בנשים במצבי הריון מורכבים במיוחד וסיבוכים אשר שכיחים פחות במרכזים אחרים. כל הנשים אצלנו  מקבלות את כל הטיפול הנדרש מבחינת אבחון, טיפול, מעקב וסיוע. מחלקת האשפוז גדולה מאוד ובעלת 34 מיטות, יש כמובן מיונים והחל מהחודש הבא תיפתחנה מרפאות החוץ להריון בסיכון אליהן תוכלנה להגיע נשים לפני הריון או בזמן הריון ואשר זקוקות לסיוע".

מי עוד נמצאות בקבוצת הסיכון?
"נשים הסובלות מצירים מוקדמים ומגיעות למיון או נשים עם קיצור צוואר רחם אשר מתגלה לעיתים באקראי בעקבות הסקירה המאוחרת. הן מתאשפזות ליומיים שלושה ומקבלות טיפול המקטין את התכווצויות הרחם ומצליח להאריך את ההריון ולקדמו לשלב מאוחר יותר. מרבית הנשים האלו יכולות, לאחר שהגיעו לאיזון, להמשיך הטיפול בביתן. חשוב לציין כי נשים שילדו בעבר לידות מוקדמות, נכנסות גם הן לקבוצת הסיכון והן גם מקבלות טיפול".

סיפור שזכור לי במיוחד הוא על אישה שהגיעה אלינו במצב של ירידת מים מוקדמת קרוב לשבוע 24, עם סיכוי הישרדות  נמוך לעובר. במצבים אלו היה נהוג לנסות להמשיך בהריון עד לא יאוחר מ 34 שבועות ואז ליילד. כעת הנהגנו שינוי במדיניות המאפשר השגחה, מתן זריקות להבשלת הריאות ומעקב עד 37 שבועות, כלומר עד למועד. כאשר הגיעה לשבוע 34 החלטנו לא ליילד אותה והיא החזיקה מעמד עד שבוע 38 וילדה אז בשעה טובה בת גדולה ובריאה. 

אילו בעיות שכיחות מתפתחות לפני או תוך כדי ההיריון?
"בעיות השרשה -  כאשר השליה המחברת בין העובר לאמא משרישה עצמה בתחילת ההיריון באחד המקומות הפחות רצויים ברחם ונוצרת השרשה לא תקינה אשר יכולה לגרום למספר סיבוכים: היפרדות שליה, שלית פתח (כאשר השליה חוסמת באופן מלא או חלקי של צוואר הרחם) ואפילו רעלת הריון. מצב כמו שלית פתח או הפרדות שליה  כרוך בדמומים ואשפוזים חוזרים וכן לעיתים מחייב לידה מוקדמת וניתוח קיסרי עקב דמם כבד, מצוקת עובר או חסימת מוצא הרחם.

קבוצה שניה חשובה של סיבוכי הריון הן מחלות יתר לחץ דם, חלקן כרוני, כלומר שהאישה סובלת מהן כבר לפני ההריון וחלקן מתפתחות בעת ההריון עצמו. שני המצבים מצריכים מעקב הדיוק לכל אורך ההריון, לעיתים טיפול תרופתי ולרוב גם יילוד יזום במועד.  יתר לחץ דם כרוני מוביל גם לעוברים קטנים מהרגיל, כי המצב של יתר לחץ הדם מפריע לאספקת הדם לשליה. מצד שני ישנו לחץ דם המתפתח בסוף ההריון, מה שנקרא רעלת הריון.  רעלת לא גורמת לעוברים קטנים יותר אבל בהחלט יכולה לגרום למצוקה וסיבוכים אימהיים שיחייבו יילוד אפילו להוביל ללידה מוקדמת. 

ישנן מחלות זיהומיות ווירוסים שיכולים להדביק אישה בהריון ויכולים להשפיע על העובר. מחלה שאנו מטפלים בה לעיתים קרובות זו סוכרת טרום הריונית כרונית או הריונית. סכרת שלא מטופלת נכון ולא מאוזנת מובילה לעלייה משמעותית בהתפתחות מומים עובריים ולהתפתחות עובר גדול מהממוצע היכול להפריע ללידה ולגרום נזקים גם לעובר עצמו וגם לאם בזמן הלידה או לחייב ניתוח קיסרי. אישון סכרת היא מלאכה לא פשוטה הדורשת שיתוף פעולה מלא של האישה ההרה עם צוות שלנו של רופאים ואחיות".

איך אישה בהריון בסיכון צריכה להיערך ללידה?
"מרבית הנשים מגיעות למועד, מפתחות צירי לידה או ירידת מים ויולדות בשלום תוך זמן לא ארוך, אבל צריך לזכור שבחלק מהמקרים המציאות טובה פחות. ישנם מצבים אשר לא תתכן בגינם לידה רגילה וצריך לתכנן ניתוח קיסרי, במצבים אחרים יש לבצע לעיתים הקדמה של הלידה וזירוז לידה. כמו כן, יש סיבוכי הריון המחייבים  ניטור תכוף יותר של העובר. גם ללידה עצמה או לניתוח יש לעיתים צורך בהיערכות מיוחדת. כך למשל במצב של שליית פתח בית החולים צריך להיערך ללידה בצורה מיוחדת ולהכין את כל המערכת למקרה של דימום משמעותי, או למצב בו השליה נכנסת עמוק יותר לדופן הרחם, מה שיש אצלנו לא מעט עקב יולדות רבות אשר עברו מספר לידות גדול יותר מהרגיל. 
חשוב לזכור: במעייני הישועה היולדת יכולה לקבל את כל השירותים והטיפולים כבר לפני ובוודאי במהלך ההריון והלידה, והרופאים בעלי ניסיון בטיפול בכל מצבי סיבוכי ההריון".