האם להזמין את אמא ללוות בלידה?

יש יולדות שברור להן כי הנוכחות של אמן לצידן בלידה, היא מועילה וטובה. אך יש גם כאלה שמעדיפות להשאיר את החוויה הזו בינן לבין בין זוגן. איך מחליטים? ומה צריכים להיות השיקולים? אורנה דן עם תשובות שיכוונו אתכן להחלטה הטובה ביותר עבורכן.

חדשות כיפה אורנה דן 22/02/18 09:52 ז באדר התשעח

האם להזמין את אמא ללוות בלידה?
איך את עושה את זה?

כשמוריה (השמות בכתבה בדויים) הלכה ללדת בפעם הראשונה, היא ידעה שתרצה את אמא שלה לצידה: "הידיעה שאמא שלי איתי, הביאה לי ביטחון עצום. אמא שלי רגועה ומרגיעה, אף פעם לא אמרה לי בלידה מה לעשות ואיך, נותנת לי אפשרות לבחור, כשהיא מסבירה לי כל דבר לאט, בלי הלחץ שלפעמים קיים בקצב של המיילדות. "אני לא יולדת בלעדיה. היא איתי בכל הלידות".

גם שרון לקחה את אמה בכל 3 הלידות שלה: "היא טיפוס מאוד מרגיע, יש לנו קשר טוב. היא מאוד עוזרת ותומכת, עזרה לי להעביר את הכאבים וגם תקשרה עם הצוות כשאני ובעלי היינו חסרי אונים ולא יודעים למה לצפות" (במיוחד בלידה הראשונה)

עושה אוירה נעימה, לא נדחפת, יודעת מה הוא מקומה.

יש לה כימיה עם בעלי, הם עושים תכניות לאחרי הלידה, איך נגיע הביתה, מי יטפל בגדולים וכו'.

לעומתן, אפרת ודיתי, ידעו מראש שלא יקחו את אמא ללידה.

אפרת:

"אמא שלי לחוצה מטבעה. הרגשתי שהלחץ לא יעשה לי טוב ויעצבן אותי. הייתי רוצה שאמא שלי תהיה נוכחת, בשביל החוויה שלה, והקשר שלנו, אבל עדין אני תמיד מפחדת איך זה יתפוס אותה.

לא כל אמא מסוגלת לראות את הבת כאובה בלי להיבהל מזה, להכיל את השגעונות והרצונות, ולכבד כל בקשה ולא להיפגע. לא לכל אחת זה מתאים".

דיתי:

"אמא שלי ממש רוצה להיות איתי, ואמרה לי להתקשר אליה ברגע שאצא לבית חולים.

אבל לי ברור, שהדבר הכי אחרון שאני צריכה, זה שהיא תהיה שם.

היא לא תבין אותי, לא תמלא את הבקשות שלי, תתעקש איתי על דברים ..."

אז איך מחליטים אם לקחת את אמא ללידה או לא?

נקודת המוצא מבחינתי היא לזכור שהיולדת במרכז. והיולדת צריכה להחליט מי האנשים שיהיו איתה בלידה. המלווים ייבחרו לפי התועלת והתמיכה שהם יכולים לתת ליולדת. לידה היא לא הצגה, ובעיני אין מקום לשיקולים כגון "להזמין את האמא בשביל לכבד אותה", או להעניק לה את החוויה.

אגב, להחזיק בידיים את הנכד שזה עתה בא לעולם, זו חוויה מרגשת גם חצי שעה אחרי שהוא נולד. לא בטוח שהדבר הכי מרגש לסבתא הטריה הוא דווקא לחוות עם הבת שלה את כל התהליך, הצירים והכאב.

אחרי שהורדנו מהפרק שיקולים כגון "היא תיפגע אם לא אזמין אותה" או "היא היתה בלידה של אחיות שלי, אז זה מובן מאליו שתרצה לבוא גם ללידה שלי"  נשאר לברר מה באמת יהיה טוב ליולדת.

לידה היא ארוע מטלטל, פיזית ונפשית, היולדת נחשפת בכאביה, היא צריכה שם אנשים אוהבים ועוטפים. ואכן, כפי שראינו בתגובות השונות בתחילת הכתבה, אמא בהחלט יכולה להיות דמות מחבקת ועוטפת.

בן הזוג

אמא יכולה להוות מקור ביטחון לבן הזוג, שגם עבורו כל הסיפור הזה חדש (בפרט בלידה ראשונה. ואכן, חלק מהמרואיינות סיפרו שבלידה ראשונה לקחו את אמא ואח"כ כבר לא), לתת לו תחושת ביטחון, והקלה שלא כל העול על כתפיו הצעירות.

מצד שני, יש בני זוג שממש יתנו מעצמם פחות כשחמותם בסביבה, ויצמצמו את עצמם, כמו אריאל: "בלידה הראשונה היו שם אמא שלה, והמיילדות, כולן נשים, אני הגבר היחיד, אין לי מושג מה זה לידה, הרגשתי שהדבר הכי יעיל שאני יכול לעשות זה לצמצם את עצמי ולא להפריע".

התמיכה לה היולדת זקוקה בלידה, היא גם פיזית אבל גם רגשית. גילויי אהבה ואינטימיות בהחלט נותנים ליולדת כוחות. גם כאן, יש גברים שיעשו זאת טוב יותר ללא נוכחותה של החמות.

שבו עם עצמכם, ובדקו, מה התמיכה המתאימה לכם ביותר. אם נראה שהיא תעניק לשניכם רוגע ובטחון, לכו על זה. אם אתם לא בטוחים בכך, תזמינו אותה לחבק את התינוק ברגעי חייו הראשונים.
 

בחודש הבא:

טיפים לאמהות, "עשי ואל תעשי" בבואך ללוות את בתך בלידה.

 

לטורים קודמים
 

אורנה דן, מומחית לחוכמת השבט. תומכת משפחה. דולה, ומנחת הורים. סדנאות לקראת סבתאות וסדנאות הורים. 054-2656527