האם את יודעת מהו הריון עודף ומתי כדאי להגיע למיון?

בבי"ח ליס יש מיון מיוחד למעקב אחר נשים הנמצאות בהריון עודף. מה זה הריון עודף, מהם הסיכונים, וכיצד יודעים מתי הרגשה או בעיה היא מהותית וכדאי להגיע למיון?

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 09/07/17 16:20 טו בתמוז התשעז

האם את יודעת מהו הריון עודף ומתי כדאי להגיע למיון?
הסכנה שבהריון עודף, צילום: shutterstock

אורכו של הריון ממוצע הוא 39 שבועות וחמישה ימים. חלק מהנשים יילדו לפני תאריך זה וחלק יילדו אחריו. לכאורה, אין בעיה עם לידה לאחר שבוע 40 להיריון, מכיוון שאין סכנה להיוולדות פג עם כל הבעיות הרפואיות הנלוות לכך. אבל למעשה, לאחר שבוע 40 השליה מתפקדת פחות טוב כי יש בה אזורים שעוברים נסיגה. במקרים קיצוניים מצב זה מוביל למצוקת עובר ואף לתמותה. אנו יודעים שיש עליה קלה בתמותת עוברים ברחם לאחר שבוע 41, ואחרי שבוע 42 אנו כבר רואים עליה משמעותית בנתון זה.

"כל אשה שנמצאת מעבר לתאריך המשוער שלה, זאת אומרת שבוע 40, היא במצב של 'הריון עודף'" מסביר ד"ר שרון מסלוביץ', מנהל מיון יולדות ונשים וסגן מנהל ביה"ח ליס, "להגדרה זו יש משמעות פרקטית - אנו הרופאים רוצים לראות את האשה כל יומיים או שלושה, כשבכל פגישה כזו אנו עושים מוניטור, אולטרסאונד, בדיקת רופא ושואלים אם האשה האם חשה בתנועות העובר. אם הכל בסדר יש לנו מרווח נשימה עד הבדיקה הבאה. בשבוע 41 וחצי אנו עוצרים את הבדיקות האלו, וממליצים בחום לעבור זירוז. הסיבה היא, שמעבר לשבוע זה אין לנו כבר יכולת ניבוי בקשר למצב העובר, אפילו לא ליומיים או יום קדימה".

אשה בהריון עודף מטופלת על ידי קופות החולים?

"קופות החולים אינן מטפלות בהריון עודף בדרך כלל. באזור המרכז הקופות מפנות לבתי החולים ובכל בית חולים  עושים מעקב הריון עודף".

מה שונה בשירות מעקב הריון עודף בבי"ח ליס?

"בליס, הגדרנו את השבוע שבו מתחילים מעקב לשבוע 39. זה מאפשר לנו לראות חלק גדול של היולדות כי רובן לא תלדנה לפני שבוע זה. אנחנו מתשאלים את האשה לעומק ומזהים אפשרויות לבעיות מראש. אנו גם מציעים, אם צריך, התערבות כבר בשלב מוקדם זה, וכך האשה לא מופיעה פתאום עם בעיות במיון. בנוסף, רוב הנשים מסיימות מעקב הריון אצל הרופא שלהן בשבוע 36-37, ונמצאות בחלל שבו אין להן מענה, הן לא מבצעות מוניטור ולא יודעות מה מצב העובר". ד"ר מסלוביץ' מספר: "בבי"ח ליס בנינו מיון שנקרא 'מיון הריון עודף'. אליו מגיעות רק נשים לביקורת והן לא מתערבבות עם נשים שמגיעות עם בעיות למיון הרגיל. כך התורים וזמני ההמתנה מתקצרים משמעותית. הקצנו צוות מיוחד לטובת העניין. מעקב ההריון שדיברנו עליו נעשה במיון המיוחד, במהירות ובלי המתנה ארוכה. אין צורך בהפניה והכל בחינם".

 

מיון בית חולים ליס

מיון בית חולים ליסצילום: בית חולים ליס

אילו תגובות אתם מקבלים מהנשים?

"התגובות מדהימות. המיון עובד מאז 2009 והוא חדש, יפה ומואר. השירות מצוין ומאפשר להגיע למיון שלנו בלי סיבה ובלי הפניה. האשה אפילו לא צריכה להסביר למה".

מתי כן צריך להגיע למיון רגיל?

"בשל מעקב הריון עודף, האשה יכולה להגיע למיון המיוחד שדיברנו עליו. אבל יש עוד שתי סיבות בגללן אשה יכולה להגיע למיון ובמקרים אלו מדובר במיון רגיל: כאשר יש בעיה כלשהי עם העובר, וכאשר יש בעיה המערבת את האם. כאשר יש בעיה הקשורה לעובר, האשה בדרך כלל מגיעה עם הפניה מרופא כי יש האטה בדופק, משהו שהתגלה באולטרסאונד, ירידה בכמות מי השפיר ועוד. במקרה של הפחתה או שינוי בתנועות העובר, אנו ממליצים לאשה להגיע למיון גם ללא הפניה.

סיבות 'אמהיות' להגיע למיון הן התפתחות לידה, שזה אומר צירים סדירים כל 3-4 דקות, מתחילת הציר ועד תחילת הציר הבא, כאשר הכאב נמשך לפחות 30 שניות ובסולם 1-10 הכאב הוא לפחות 6 או 7. סיבות נוספות הן ירידת מים, תחושה כללית רעה, בחילות, הקאות, כאבי בטן ודימום".

לד"ר מסלוביץ' חשוב להדגיש, כי כשמגיעים למיון, רוב הנשים משתחררות עם בדיקות תקינות. זו לא סיבה לא לפנות למיון. אם יש חשש צריך להגיע למיון בכל מקרה, והצוות יבצע את תפקידו ויחליט האם כדאי לאשפז: "אין לנו מוניטור או אולטרסאונד בבית, אבל יש אשה אחראית בבית. אנחנו סומכים על הנשים שידעו מתי לפנות למיון. עוד דבר שחשוב לזכור הוא, שהרוב המוחלט של הלידות מסתיים באופן תקין, וגם באלו שמשתבשות אנחנו מצליחים לעזור".

נתקלת לאחרונה במקרה שהיה יכול להימנע על ידי מעקב הריון עודף או על ידי הגעה בזמן למיון?

"לא מזמן הגיעה אלינו אשה שעד שבוע 41 ויומיים הייתה במעקב של מיילדת ולא במעקב רפואי. היא הגיעה אלינו כי לא חשה תנועות עובר. על ידי בדיקת אולטרסאונד איתרנו מיעוט מים קיצוני, והמוניטור הצביע על אנמיה עוברית, זאת אומרת שהעובר איבד דם. האשה לא נחבלה ולא היו הבדלים בסוגי הדם בין האם לעובר כך שאנו לא יודעים למה זה קרה. הכנסנו את האשה לניתוח דחוף, ולמזלנו התינוק התאושש לחלוטין למרות שנולד עם המוגלובין נמוך ביותר. אם היא הייתה מגיעה אלינו אפילו שעה מאוחר יותר, העובר לא היה שורד. בדיעבד התברר שבשבוע האחרון היא הרגישה הפחתה ניכרת בתנועות. היא קראה באינטרנט ושמעה מחברות שלקראת סוף ההריון הפחתה בתנועות היא נורמלית כי לעובר אין מקום לזוז. הנחה זו היא לא נכונה בעליל והפחתה בתנועות חייבת להביא את האשה למיון. בנוסף, המיילדת שמעה את הדופק העוברי וזה נשמע לה תקין. הסיפור הזה מדגים כמה חשוב איתור הבעיה בזמן, ועד כמה אנו במיון מעקב הריון יכולים לסייע".

עוד פרטים על הנושא לחצו כאן

 

כנס הריון ולידה אצלך בסלון! מיטב המומחים ישיבו לשאלות הגולשות בכנס וירטואלי שיועבר בשידור חי כאן בכיפה  ביום שלישי הקרוב, לפרטים הקליקי >>