אילו מאכלים עושים לתינוק "גזים"? תתפלאי 

נשים מיניקות רגילות להימנע מהמון מאכלים שיכולים להציק אחר כך לתינוק. האם זה הכרחי? מתי כדאי לשתות את הקפה שלך ומה תמיד יש על המקרר בבית של יולדת?

חדשות כיפה אלינה ברקן 13/09/17 11:20 כב באלול התשעז

אילו מאכלים עושים לתינוק "גזים"? תתפלאי 
כרוב, קולורבי, כרובית - להיזהר?, צילום: shutterstock

שגרת יומה של יועצת הנקה כוללת כניסה אל תוך בתיהן של יולדות. אחד מהדברים הבולטים הוא רשימות של מזונות אסורים לאכילה בזמן ההנקה שתלויות על המקרר. לפעמים זהו דף 4A עם 2 טורים של מזונות שצריך להימנע מהם… יש נשים הבוחרות לאכול תזונה מסוימת (טבעונית, צמחונית, ללא גלוטן וסוכר) בשביל בריאותן, אבל הרשימות האלו בדרך כלל נועדו למנוע גזים אצל הרך הנולד. הרשימות לרוב כוללות ברוקולי, כרוב, כרובית, קטניות (חומוס, פול, עדשים, שעועית, סויה) ולעתים גם מוצרי חלב, מיץ תפוזים, ביצים ועוד. הדבר המעניין הוא, שכשאני מבררת אצל האישה המניקה האם, למרות ההימנעות משלל המזונות המופיעים ברשימה, יש לתינוק גזים, היא בדרך עונה שיש לו גזים.
חשוב לי להסביר פה משהו. 

לתינוקות יש גזים! כמו שלנו, המבוגרים, יש (לא נעים להודות). זה נורמלי! זה נכון שלפעמים הגזים יכולים לגרום לבכי וכאב אצל התינוק, אבל בהרבה מקרים זו תופעה שלא משתלטת על כל שעות היום. יש שעות מסוימות שזה יותר מורגש והילד יותר "מסכן". לרוב בשעות הערב.
ובכל זאת, מימים ימימה, הנשים הזקנות מהכפר המליצו לנשים מניקות להימנע ממזונות שגורמים לנו לגזים, כי "כל מה שהאישה אוכלת עובר לחלב שלה ולתינוק!" ההיגיון הפשוט אומר שכמו שמומלץ לאישה מניקה להימנע משתיית אלכוהול ולהגביל את כמויות הקפאין שהיא צורכת בגלל שאלו דברים שעוברים לתינוק ועלולים להשפיע עליו לרעה, כך גם צריך להתייחס למזונות שגורמים לנו לגזים (קטניות, ירקות ממשפחת המצליבים, פירות מסוימים).

אסביר פה את המנגנונים הפיזיולוגיים הידועים לנו כיום שאינם תומכים בהמלצות אלו (שיעור קצר בפיזיולוגיה): 
קודם כל, חשוב להבין שמה שאנחנו אוכלים נכנס אל תוך מערכת העיכול. אבות המזון (פחמימות, שומנים, חלבונים) מתפרקים בקיבה ובמעי לאבני הבניין שלהם (פחמימות לסוכרים. שומנים לחומצות שומן, חלבונים לחומצות אמינו). משם הם נספגים למערכת הדם והגוף מייצר חלב ממה שזמין לו במערכת הדם.

ישנם רכיבים, כגון קפאין ואלכוהול, שאינם מתפרקים במערכת העיכול ונספגים ישר אל תוך מערכת הדם וכך גם לחלב. לכן, ההמלצה היא להימנע מאלכוהול במהלך תקופת ההנקה ולהגביל את כמויות הקפאין הנצרכות. אם אישה מניקה רוצה לשתות קפה, מומלץ להניק ואז לשתות ולתת לכמה שיותר זמן לעבור עד להנקה הבאה.

אז אבות המזון שנמצאים במזון שאנחנו אוכלים מתפרקים ונספגים לדם. לעומת זאת, המזונות הידועים כגורמים לגזים (קטניות, ירקות ממשפחת המצליבים) מכילים סיבים תזונתיים שהגוף שלנו לא יודע לפרק ולכן הם אינם נספגים לדם. הם עוברים את כל מערכת העיכול ומגיעים למעי הגס. שם, הם עוברים התססה על ידי חיידקי המעי וכתוצאה מתהליך התסיסה משתחררים גזים שונים והם אלו שמשתחררים מהגוף שלנו (עם ריח לא כל כך נעים). לעניינינו, מאחר והסיבים (שהם אלו שגורמים לנו לגזים) אינם מתפרקים ואינם נספגים, אי אפשר להאשים אותם בגזים של התינוק!

השורה התחתונה: אכלי מגוון, בריא וטעים. אל תמנעי ממזונות ש"יכולים לגרום לתינוק לגזים". אכלי פירות וירקות, דגנים מלאים ומזונות עשירים בחלבון.

עצה שאני תמיד נותנת לנשים אחרי לידה: אם חברה מתקשרת ואומרת שהיא באה לבקר ורוצה לדעת מה להביא, אל תגידי לה "שום דבר". אם תעני כך, היא תפנק אותך בשוקולדים ועוגיות (שזה גם נחמד אבל פחות נחוץ). תבקשי ממנה להביא איתה סלט. הרי פשטידות ומרק אפשר לשמור במקרר ולאכול במשך כמה ימים. סלט טעים רק כשהוא טרי ונשים אחרי לידה בדרך כלל לא מוצאות את הזמן (בין החלפת חיתולים, הנקות, כביסות ושינה) לעמוד ולחתוך סלט. תשבו ביחד, שתו כוס קפה בנחת (רק אחרי שסיימת להניק) ותיהנו מסלט טרי וטעים!

חג שמח ושנה טובה!


לטורים קודמים
 

אלינה ברקן היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, דיאטנית קלינית B.Sc, יעוץ הנקה בבית היולדת או בבית החולים, מגיעה למודיעין, יישובי מבואות ירושלים, ירושלים, מעלה אדומים וגוש עציון, rebarkan@gmail.com, 052-8620402