"אדם פצוע מיד מקבל את מנת הדם לה הוא זקוק, כך יהיה עם חלב אם עבור פגים"

עד ערב פסח, יופעל בנק חלב אם על ידי מד"א והעמותה לתרומות חלב אם. הקמתו כבר מאושרת ומתוקצבת על ידי משרד הבריאות. החלב יסופק בחינם בפגיות, ובתשלום עבור תינוקות שאינם פגים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/11/17 09:52 כז בחשון התשעח

"אדם פצוע מיד מקבל את מנת הדם לה הוא זקוק, כך יהיה עם חלב אם עבור פגים"
הנקה, צילום: shutterstock

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה דיון בנושא הקמת בנק חלב אם ראשון בישראל. הדיון נערך במסגרת יום הפג בכנסת, שנערך ביוזמת ח"כ אורלי לוי אבקסיס. מהדיון עולה כי עד ערב פסח השנה עתיד לקום בנק חלב אם ראשון בישראל, שיופעל על ידי מד"א והעמותה לתרומות חלב אם, בתמיכת משרד הבריאות. על פי התכנון, בתי החולים ירכשו את מנות החלב מהבנק, והוא יסופק בחינם בפגיות. עבור תינוקות שאינם פגים, יוצע חלב האם לרכישה, כפי שמתבצע במדינות שונות בעולם.

בראשית הדיון אמרה מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ עליזה לביא כי "במדינות מפותחות בנק חלב אם זה סטנדרט והוא מהווה מקור בטוח לתינוקות שחלב אמם אינו בנמצא. הבנקים שפועלים בעולם אחראים על ניהול תרומות, הפצה, סיוע, תמיכה ובקרה על כל שלבי התהליך. בישראל למרות תמיכת משרד הבריאות וחוזר מנכ"ל משנת 2008, עד היום לא הוקם בנק חלב אם".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס הסבירה את הצורך העז בבנק חלב אם, במיוחד עבור פגים: "כאשר מדובר בלידה שהגיעה בזמנה נשים לרוב יכולות להחליט אם להניק או לא. כאשר מדברים על פגים שנולדו בטרם זמנם לעיתים קרובות מערכת העיכול שלהם עדיין לא התפתחה בשלמותה ולכן כל תחליף חלב יכול להוות סכנת חיים. במקרים רבים האם לא יכולה להניק ויש צורך מהותי בחלב אם חלופי עבור אותו פג. קיימים בישראל כיום בנקים לא רשמיים, וגם אם זה מגיע ממקום של ערבות הדדית וסולידאריות חברתית זה דבר שמביא עמו סכנה גדולה מאוד. אנחנו לא יודעים מאיפה הגיע החלב, באילו תנאים הוא נשאב והוחזק, האם האם השואבת בריאה, האם החלב נקי ומפוסטר ובאמת בריא לתינוק? הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות ותתחיל להתנהג כמדינה מפותחת".

ד"ר שרון ברנסבורג צברי, מקימת העמותה לתרומות חלב אם ומי שעתידה לעמוד בראש בנק חלב האם שתפעיל העמותה בשיתוף מד"א, הסבירה: "הכיוון בעולם המערבי כיום הוא לא להקים בנקים, כי זה כבר בגדר ברור מאליו, אלא שיח על נגישות החלב לתינוקות. כמו שאדם פצוע מגיע לביה"ח ומיד מקבל את מנת הדם לה הוא זקוק, כך אנחנו מקווים שיהיה עם חלב אם עבור פגים. ישראל היא המדינה האחרונה במדינות ה-OECD שאין לה יכולת להבטיח חלב אם לתינוקות שלה. זו זכות אנוש בסיסית ואמורה להיות מנוטרלת מהשאלה האם האמא יכולה להניק או לא. זו חובתנו לספק את זה". בתגובה לחשש שהועלה בדיון, לפיו הקמת בנק החלב תגרם לפחות נשים להניק בעצמן את התינוקות אמרה ד"ר ברנסבורג צברי כי "נתונים מהעולם מראים שכשיש בנק חלב אם זה דווקא מעלה את אחוז המניקות, כי נשים מבינות את ערך החלב שלהן וזה מעלה את המוטיבציה".

אורן פרלסמן, רפרנט תחום תכנון באגף התקציבים של משרד הבריאות אמר: "המשרד תומך בהקמת בנק חלב האם. ישנה החלטה על ההקמה ויש תקציב – השתתפות המשרד תהיה בין מיליון לשני מיליון להקמה. לאחר מכן מקווים שהבנק יחזיק את עצמו מאספקת החלב לבתי החולים. כרגע זה נמצא בתהליכים פרוצדורליים, אבל הבנק אמור לפעול עד ערב פסח".

רומי שחורי מנכ"לית עמותת לה"ב למען הפגים סיפרה: "הבת שלי נולדה בשבוע 29 במשקל 760 גרם. לא היה לי חלב אם ובעקבות צריכת תחליף חלב היא חלתה במחלת מעי שכמעט הרגה אותה ולכן הנושא של בנק חלב אם יקר מאוד ללבי. לאורך השנים אנחנו פעילים מאוד בתחום, קיבלנו הבטחות רבות ועכשיו התחושה היא שאנחנו כמעט שם".

בהמשך נידונו סוגיות בנוגע לאופי הבנק ודרכי התנהלותו. כמו כן, קבעה מ"מ מנהלת הוועדה ח"כ לביא כי בפתחו של כנס הקיץ של הכנסת, לאחר חג הפסח, יתקיים דיון מעקב בנושא.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן