המרגל שהתרגל

הבן של הלל אפלבום הוא רב מרגלים טוב יותר ממנו ומוביל את קבוצתו לנצחונות מופלאים. נשמע מוזר? במשחק "שם קוד" הכל אפשרי

חדשות כיפה הלל אפלבום 03/07/17 09:15 ט בתמוז התשעז

המרגל שהתרגל
משחקי קופסה, צילום: shutterstock

א' התעקש – לנסוע לשבת אל הדודה לא בא בחשבון. למען האמת היתה לו טענה חזקה: שבת ארוכה ואחרי ארוחת שבת, אין לו מה לעשות. לא חברים, לא בני עקיבא – כלום. במאמץ לרצות אותו הבטחנו שבצהרי שבת נקיים משחק משפחתי עם כולם. א' התרצה. נותרה רק בעיה אחת – היכן נמצא משחק שמתאים לעשרה שחקנים?

המשחק 'שם קוד' (בלעז CodeNames) מתאים למספר רב של שחקנים, אם כי לא כדאי להגזים. השחקנים מתחלקים לשתי קבוצות של מרגלים וכל קבוצה בוחרת מקרבה את 'רב המרגלים'. לפני הקבוצות פורסים 25 קלפים עם מילים שונות ומשונות. לכל קלף יש זהות סודית של סוכן של אחת הקבוצות או עובר אורח תמים. רק רבי המרגלים יודעים מי מסתתר מאחורי איזו מילה. את הידע הזה הם מנסים להעביר לקבוצה שלהם. הקבוצה הראשונה שמגלה את זהות הסוכנים שלה – מנצחת. הבעיה היא שלרב המרגלים מותר רק לומר מילה אחת כרמז ואת מספר הקלפים שהמילה רומזת אליהם. על מנת לנצח מהר רצוי לרמוז במילה אחת על מספר קלפים. הרמז מתפענח על ידי הקבוצה. אולם אם עולם האסוציאציות של הקבוצה שונה מזה של רב המרגלים, הפענוח יכשל והקבוצה לא תגלה את הסוכנים שלה. גרוע מכך – היא עלולה לגלות את הסוכנים של הקבוצה השניה ולסייע לה לנצח ...

תחילתו של המשחק היא רנדומלית – הקלפים המונחים לקוחים מחבילה עשירה של קלפים, הסדר של ההנחה שונה מפעם לפעם וגם הזהות שלהם מתחלפת לפי כרטיסי מיקום סוכנים (שכאמור גלויים רק לרבי המרגלים). מספר הצירופים הוא עצום. אולם משם כבר מדובר בתחרות של עולם הדמיון והיצירתיות המילולית של הקבוצות. המשחק עצמו קצבי וכל סבב לוקח 10 עד 20 דקות (תלוי בכשרונן של הקבוצות וביצירתיות שלהן).
נראה פשוט? מניסיון זה לא כך. באותה שבת, בסבב השני, קיבלתי את תפקיד 'רב המרגלים'. הודות לרמזים השנונים שלי ויכולת הפענוח של הקבוצה – הובלנו בבטחה. ואז היכה בנו חטא ההיבריס. נותרו לנו שני קלפים לחשוף ולקבוצה השניה – ארבעה. במקום ללכת על בטוח ולתת רמז שיתמקד בקלף אחד ואז לנסח בשני תורות, נתתי רמז קצת מסובך. לא זו בלבד שהקבוצה לא זיהתה נכון את הקלפים שלנו, הם חשפו קלף של הקבוצה השניה! הפער הצטמצם, התור עבר לקבוצה השניה ורב המרגלים שלהם (הבן שלי) הוביל אותם לניצחון מרהיב. כך חולפת לה תהילת עולם...
את המשחק יצר ממציא המשחקים הצ'כי ולדמיר חבטיל בשנת 2015. שנה מאוחר יותר הוא כבר זכה בפרס 'משחק השנה' היוקרתי. לא היה זה הפרס הראשון שבו זכה היוצר. המשחק תורגם לשפות רבות וגם לעברית. הגרסה העברית יצאה על ידי משחקי ליאם כשאת התקציב להוצאה הראשונה היא מגייסת בפרויקט מימון המונים 'הדסטארט'.

אנחנו קיבלנו (מחו"ל) את גרסת התמונות של המשחק. בגרסה זו את מקום המילים מחליפה תמונה המתארת סצנה שמרכיבה נושאים מוכרים אך לא קשורים. אמנם אצלנו כל הילדים יודעים לקרוא, אך גרסה זו באמת מתאימה גם לילדים בשלב הטרום קריאה שלהם (אם כי גם כאן לא כדאי להגזים). שתי הגרסאות מוצלחות ומאתגרות, אך כאמור כיום ניתן להשיג בארץ רק את גרסת המילים.

 

הלל אפלבום הוא מנהל שותף של פורום 'הורות ומשפחה' בכיפה, הורה ומורה, וחובב משחקי קופסה
 
פורסם לראשונה במגזין 'גוש ארבע'