הם ימצאו את האפיקומן - הערכו בזמן!

נעמי גוטקינד-גולן בסקירה של כל החידושים בתחום הצעצועים. לכל מי שנערכים לחג בקניית מתנות למארחים וכמובן לילדים, הכתבה הבאה תעשה לכם סדר בכל הדברים המעניינים.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 11/03/18 10:29 כד באדר התשעח

הם ימצאו את האפיקומן - הערכו בזמן!
צעצועים, צילום: שאטרסטוק

רוב יבואני ויצרני הצעצועים והמשחקים בישראל, ערכו בשבוע שעבר תערוכות גדולות של מוצריהן, עם דגש על החידושים בתחום. יודע משווק נפש לקוחותיו, ובין פורים לפסח, בין היתר גם מתוך מחשבה על פדיון אפיקומן, מסורת קבועה של ליל הסדר, יש התעוררות גדולה בענף, והציבור קונה. מה קונים? טרנדים וחידושים. באלה גם התמקדתי בסיורי בחצי תריסר תערוכות שהתמקמו במלון השרון בהרצליה ובאתר של חמי געש.

אחת המגמות הבולטות ביותר בתחום הזה בעשור האחרון, היא האינטראקטיביות. צעצועים מדברים ומגיבים. כנראה בהשפעת משחקי המחשב. אלא שאם בעבר רוב הצעצועים הגיבו באנגלית, השנה הניבה יוזמה ישראלית צעצועים המדברים עברית. מצטיינת בכך במיוחד חברת ספארקס, שממוצריה יכבשו את לב ההורים, ובעקבותיהם אולי גם את הילדים הפעוטים: א. מנורה מוסיקלית שמברכת שאומרת בעברית לילה טוב, משמיעה מנגינות מרגיעות ומצוידת גם במקרן תמונות. התינוק השוכב על גבו רואה אותן מוקרנות מעליו על התקרה. ב. ספר המילים הראשון. כאשר לוחצים על כפתוריו, שומעים מילה תואמת ציור הצמוד לכפתור, שומעים מהי האות הראשונה של המילה (דוגמה: "גזר. מתחיל באות גימל"), ושומעים גם הסבר קצר למהות העצם המתואר. כך עשרות מילים בצעצוע צבעוני ויפה להפליא. ג. לפטופ דובר עברית, עם חמישים פעולות לגילאי שלוש ומעלה. כך מרגילים היום להפעלת מחשבים כמעט מהרגע שהילדים יודעים ללכת. ד. מטבח השף הקטן. על הקופסה מופיע ילד מבשל. גם פוליטיקלי קורט וגם מדויק עובדתית, שהרי רוב השפים גברים. והמטבח הזה מלמד בעברית כמה וכמה מתכונים. לספארק יש גם מגדל טבעות דובר עברית, המשמיע מילים של עידוד ושבח לתינוק המצליח להשחיל אותן נכון. צורה אחרת של אינטראקטיביות היא בובת הכלבלב המתוק של דיאמנט צעצועים, שעוצם עיניים, נשכב על צידו, ונוחר קלות תוך כדי ...

מטבח

מטבחצילום: ספארקס

מנורת לילה מוסיקלית

מנורת לילה מוסיקליתצילום: ספארקס

לדיאמנט צעצועים יש גם מנורת לילה במראה של כלבלב גדול עיניים, הנדלקת כאשר מנשקים אותה, ואומרת לילה טוב.

בובה הנדלקת בנשיקה

בובה הנדלקת בנשיקהצילום: דיאמנט צעצועים

כלכלב נרדם ונחר

כלכלב נרדם ונחרצילום: דיאמנט צעצועים

את המגמה השנייה ילדים אוהבים הרבה יותר מאשר הורים, ובטוח יותר מאשר סבים וסבתות. אלה צעצועים שמבחינתי הם בקטגוריית ה"איכס", כמו עיסת הסליים הדביקה (שייכת לתחום בצק המשחק, הפלסטלינה, הדבק הצבעוני, החימר והג'לי אבל חלקלקה ולפעמים גם נוזלית). בגרסה הראשונית נחטף הסליים מהחנויות וכמעט לא קיים בהן יותר. אלא שהוא חוזר שנית, משווק על ידי דיאמנט צעצועים והפעם עם ריחות נעימים. הסליים החדש, שקיבל את אישור מכון התקנים, לא רק מבושם וצבעוני, אלא מגיע בצורת אבקה שמכניסים למים, מי אמבט למשל, או מי כיור, שם הוא הופך בהדרגה לג'לי שילדים יכולים לבוסס בתוכו.

לקטגוריה הזו אני משייכת גם את "קקרים"- של המותג העולמי ספין מאסטר, שמייבאת דיאמנט. באנגלית זה נקרא flush force, אבל בארץ בחרו לתת לו שם מפורש יותר, כאמור קקרים. מדובר באסלות קטנטנות, עם ניאגרה, שכאשר מורידים בה את המים, קופצת מתוך האסלה בובת איסוף זעירה... כזהו בעיני גם המשחק סמאשרס – smashers. מדובר בכדורים שצריך לזרוק בכוח כלפי הרצפה. הילד זורק את הכדור והוא מתנפץ (אך ניתן להרכבה חזרה) ובתוכו מתגלות בובות איסוף. יש לי רושם שפסיכולוגים של ילדים יגידו שעל ידי ניפוץ הכדורים מצליחים הילדים לפרק ולנטרל אנרגיות שליליות.  

אבל אחזור לקטגוריה העדינה יותר זו של הצעצועים הריחניים שגם הם המילה האחרונה. דיאמנט צעצועים משווקת למשל בובה קטנה בתוך עלי כותרת של פרח הצבעוני, בעלת ריח נעים. וחברת אקספלור צעצועים משווקת את הלהיט הבינלאומי הגדול ביותר בתחום הזה, בובות יוגורט, בעלות פנים עגלגלות של תינוק, עם ריחות בושם שונים. הבובות נמכרות בתוך צנצנת שקופה מפלסטיק. יש גם בצק ריחני עם ריח של פירות שונים, תוצרת חברת Scentos, האמריקאית.

בובת יוגורט ריחנית

בובת יוגורט ריחניתצילום: אקספלור טוייס

 

דינוזאור

דינוזאורצילום: אקספלור טוייס

את מגמת היהדות והמסורת בעולם משחקי הטף, מובילה כתמיד חברת ישראטויס. השנה היא מציעה קופסה עם עשרה פאזלים, בדרגות קושי שונות, עם איורי עשר המכות. ופאזל מושקע נוסף עם איור יציאת מצרים המבטא גם את מדרשי חז"ל בנושא. למשל, בני ישראל הנראים יוצאים מן הים (עם הפנים אלינו, בניגוד לרוב האיורים בעבר שהראו אותם חוצים את ים סוף כשגבם אלינו), שולחים יד לקטוף פירות מעצים הממתינים להם ביציאה מהמים. כך מסופר באחד המדרשים. יש אפילו משחק קופסה בסגנון המונופול, המלמד מושגים תלמודיים ושמו "בבלי". משווקת אותו חברת זיפאין (ZIPIN). הילדים מתקדמים על הלוח ממונח תלמודי אחד למשנהו, רובים בארמית. המציא אותו בעל תשובה חסיד חב"ד כדי לסייע לו לקרב את ילדיו ללימוד גמרא...

וזה מתקשר אסוציאטיבית עם משחקי חשיבה, יש עשרות כאלה, חלקם מורכבים כל כך שרק ילדים בעלי מנת משכל גבוהה יכולים להתמודד איתם, אחרים דורשים הסברים ארוכים, לכן אקצר בקטגוריה הזו, אבל אזכיר את "דילמה" שמשווקת אקספלור. מנחה המשחק מכריז על צורה גרפית מסוימת שהמשתתפים צריכים ליצור באמצעות רכיבים צבעוניים מוארכים. קשה ומאתגר הרבה יותר ממה שנדמה.

דילמה

דילמהצילום: אקספלור טוייס

ומה עם הצעצועים והמשחקים שעליהם גדלנו אנחנו המבוגרים? גם הם קיימים, אבל בגרסאות חדשות. יש פריסבי, אבל הוא מהבהב ומאיר (אקספלור), יש צעצוע של השחלת שרוכים על סוליה, אבל השרוכים זוהרים ומאירים (דיאמנט), יש עדיין בובות של צבי הנינג'ה (גטר), שאם הילדים שלכם אוהבים אותם, מהרו לרכוש אותן. הן כרגע המהדורה האחרונה בצורתן הנוכחית. בתערוכה של גטר ספרו לי שבקרוב הנינג'ות האלה ישנו צורה וסגנון. כמובן שבובות דיסני, ותיקי גן עם מיקי ומיני הנצחיים (גטר), עדיין כאן, ואפילו הדינוזאורים לא נעלמו. חברת אקספלור צעצועים משווקת קופסה ובתוך גוש לבן, פטיש, ומשקפי מגן. הילד צריך לנפץ את הגוש הלבן, ובתוכו מתגלים חלקים להרכבה, מתוכם הוא צריך להרכיב דינוזאור. העילה להשקה הזו: סרט חדש בסגנון פארק היורה העומד להגיע לבתי הקולנוע.

שרוכי אור

שרוכי אורצילום: צעצועי דיאמנט

צבי הנינג

צבי הנינג'הצילום: צעצועי גטר

תיקי מיני ומיקי מאוס

תיקי מיני ומיקי מאוסצילום: צעצועי גטר

כמבן שהרכבות של קוביות, חלקי פלסטיק והלגו לסוגיו, גם הם עדיין כאן. וחברת אנג'ינו בעלת ערכות ההרכבה המאתגרות גם ילדים בגיל החטיבה והתיכון, מחדשת השנה, יבוא של גטר, ערכות אנג'ינו לפעוטים.

הרכבה

הרכבהצילום: אנגי'נו לפעוטים