גיל המעבר זה לא הסוף! אתגרים ופתרונות

הגיל השלישי מזמן לנו אתגרים פיזיים רבים: קמטים, ירידה בתשוקה, בחוש הריח והטעם, בגידה של הטסטוסטרון והאסטרוגן עוד. חנה קטן מסבירה, ומספרת על הפתרונות 

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 26/10/17 13:17 ו בחשון התשעח

גיל המעבר זה לא הסוף! אתגרים ופתרונות
ד"ר חנה קטן, צילום: באדיבות המצולמת

חוגגים לאיש שישים, בן שישים לזִקנה. אני מתבוננת בו - צעיר כתמיד, ברוחו ובהליכותיו. אל תאמר הליכותיו אלא הליכתו. הליכה האופיינית לבני משפחתו: הידיים מונפות לצידי הגוף והצעדים נמרצים וחדים... והאמת היא שהוא ניצב כעת ממש באמצע החיים, ובעזרת ה' עוד שנים רבות לפניו. אז למה כל כך הרבה חברות בגילי מנסות להדחיק  למגירות האחוריות של התודעה שלהן את מניין שנותיהן?

האיבר הבוגדני שמסגיר את גילנו יותר מכל הוא העור שלנו. הוא האיבר היחיד שמתכווץ עם הזִקנה, במקום להפוך לרפוי, כמו שאר האיברים שבגופנו. ואז מופיעים הקמטוטים שמקשטים את החיוך שלנו. העור משמש כמין מפה של הנאה ושל כאב. גם המערכת האולפקטורית (מערכת עצבית במוח האחראית על חוש הריח) מושפעת מהעלייה בגיל, כך שחל שינוי בזיהוי ריחות אצל האדם המבוגר. ישנם גם שינויים בתחושת הטעם, במבנה הרוק, ומופיע לעתים קרובות יובש בפה, בעיניים, ובשאר הריריות שבגוף.

בגיל המעבר חל שינוי ביחס שבין הטסטוסטרון לבין האסטרוגן בדם, עם עליה בטסטוסטרון באופן יחסי. הטסטוסטרון מזמין שׂיעור בפנים, למשל. גם ההשמנה הביטנית, צורת התפוח, היא תולדה של ההיפוך ביחס בין ההורמונים. הטסטוסטרון אחראי על האנרגיה הכללית, ועל אסרטיביות, והוא אף  קריטי לתשוקה בריאה ולבריאות הנרתיק אצל האשה. האסטרוגן הוא הדלק של המוח, הוא מרענן את שנת הלילה, משמר את הזיכרון, ומכניס בנו חדווה וחיוניות. ירידה באסטרוגן גוררת דיכאון, הפרעות בשינה, וגלי חום. הוא הגנרטור של עולם הרגש ושל התשוקה. הנרתיק ניזון ממנו, וכך הבלוטות המרפדות אותו מפרישות נוזל מסכך שכה חשוב לנעימות בחיבור. האסטרוגן גם משפר את הראייה המרחבית, לכן הנהיגה נעשית יותר מורכבת כשאת הופכת לסבתא. בעלי אוהב לצחוק עלי שאני נוהגת ב'שיטה העיוורת'...

יש ונשים מתבוננות במראה, והן שוקעות בערגה לימים שחלפו ואינן. אני דווקא חושבת שהקמטים הזערוריים הנחזים כבר פה ושם אלו הם ציורי התבונה של אשה שחוותה את טעמם של ימים רבים. אך עבור אותן נשים שלא אומרות נואש, ישנם היום טיפולים ליישור הקמטים. 

1.מילוי - 

החומר בוטוקס מיועד למילוי הנפח באזור תת-עורי, באזור הלחיים, וסביב העיניים. כך נוצרים תפוחי לחי ורדרדים. אבל הטיפול איננו יעיל לאורך זמן. הוא מחזיק מעמד למשך מספר חודשים עד שנה.

יש שפונות להזרקת תאי שומן (תאי השומן מכילים תאי גזע שנודדים לדרמיס, לשכבה התת עורית, ושורדים זמן ארוך יותר מהבוטוקס).

2. שיטות להרפיית העור - 

 כדי ליישר קמטוטים. חומר שמתאים לכך הוא הבוטיליום.

3. שיטות לשינוי איכות העור - 

כמו פילינג. המנגנון הוא יצירת כוויה בדרגה שניה, וכך מחדש העור את ימיו כקדם.

4. טיפולים המתבססים על תהליכי נזק ורפוי – 

ריבוי של פיברובלסטים - תאים של רקמת חיבור, כמו שיטת  RADIOFREQUENCY.

מעניין לדעת שהאגודה למלחמה בסרטן נלחמת בתודעת הציבור לגבי נזקי העישון באופן סלקטיבי, תלוי מגדר. באשה היא נוגעת באמצעות פוסטר ובו מודגמים קמטוטי העור הצפויים להופיע בעקבות העישון, כנייר פרגמנט מחוספס. ואילו אימת האיש היא הירידה הצפויה באון באדיבות הסיגריות, את זאת האגודה מקפידה להדגיש, באותיות קידוש לבנה, בחוברות ההסברה שלה. כל מין ומין ומה שחשוב לו. האמנם?

אנדרופאוזה – זה ביטוי לגיל המעבר של אנשי המאדים שבינינו. זו תסמונת בה אט אט חלה ירידה ברמות הורמון הטסטוסטרון ANDROGEN DEFICIENCY. התסמונת גורמת גם לחולשת שרירים, לדכדוך, לירידה במצב הרוח, לעליה ברמות הסוכר ובמחלות לב וכלי דם, לירידה בשׂיעור, ולירידה בחשק המיני. התסמונת משפיעה לרעה גם על התפקוד הקוגניטיבי של גברים מבוגרים. 

חוקרים מהמחלקה לבריאות הגבר בבית הספר לרפואה של הרווארד ערכו ניסוי מבוקר ואקראי כדי לבדוק האם טיפול יומי בטסטוסטרון משפר או מיצב, יותר מפלצבו, את תפקודם הקוגניטיבי של גברים בני 60 ומעלה עם רמות נמוכות או גבוליות של טסטוסטרון. התוצאות לא הצביעו על שינויים מרחיקי לכת. אבל הטיפול בגל טסטוסטרון או בזריקות תת עוריות משפר את התפקוד המיני ואת תחושת הסיפוק מהחיים באופן וודאי.

ויש והתשוקה דועכת – וזה מרחיק בין בני הזוג. עת רדת ליל, כל אחד מסיים את עיסוקיו, מתארגנים לשינה, מזמזמים זה לזה לילה טוב, נשיקה חפוזה במקרה הטוב, ושוכבים גב אל גב. ושני לבבות פצועים מחכים להיגאל. הגעגוע גואה לפעימת הלבבות החושקים זה בזה. כמה חשוב הקשר הגופני גם בגיל הזה! חשוב לזוג, ולאנרגיה החיובית שהוא מפעים בה את סביבתו. חשובים הקירבה הגופנית, החיבוק והנישוק, וכן – גם החיבור מדי פעם, כאשר נח לשניהם. ואם קיים קושי, יש טיפולים הורמונליים רבים שבאים לעזרתנו: בצורת ג'ל למריחה, כדורים הניטלים דרך הפה, נרות שניטלים באופן נרתיקי, או כדורים ובשעת הצורך אף זריקות תת-עוריות לאיש. אבל התשתית להצלחת הטיפול התרופתי המיועד לתגבור התשוקה בגיל המעבר, אם על ידי הורמונים תחליפיים או על ידי מתן טסטוסטרון בצורותיו השונות, בנויה משני מרכיבים: קשר גופני טוב עוד קודם, ותמיכה ורצון בקשר של בן הזוג.