"בת שירות בוודאי לא עושה פחות מחייל שיושב בקריה"

שר שלום ג'רבי, ראש רשות השירות הלאומי-אזרחי, מסביר על ההצלחה בהשוואת תנאי מתנדבי השירות הלאומי לתנאי החיילים העורפיים, מספר על המטרות הבאות של הרשות ומאחל לבני ולבנות השירות לתרום תרומה גדולה ומשמעותית

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 29/10/17 15:16 ט בחשון התשעח

"בת שירות בוודאי לא עושה פחות מחייל שיושב בקריה"
מזמין את את הבנות למפגש פתוח, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

"עם כניסתי לתפקיד ביוני 2010 זה היה אחד מהיעדים שהצבתי לעצמי: להשוות את תנאי מתנדבי השירות הלאומי לתנאי החיילים העורפיים. בעיני מי שמשרת בשירות הלאומי עושה לא פחות מחייל עורפי". כך מספר שר-שלום ג'רבי, ראש רשות השירות הלאומי-אזרחי. 

רשות השירות הלאומי-אזרחי היא הגוף הממונה על כל השירות הלאומי במדינת ישראל. מתנדבי השירות הלאומי מרכיבים את הפסיפס של החברה הישראלית: יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, חרדים, נוער בסיכון, בעלי צרכים מיוחדים, למעשה כל מי שפטור משירות צבאי. יש גופים, עמותות, שמפעילות בשטח את השירות, והרשות היא הרגולטור שנותן הנחיות ונהלים.מתוך 18 אלף מתנדבים, 7,500 מתנדבות הן בנות מהמגזר הציוני דתי.

מדוע היה צורך בהשוואת התנאים בין בני השירות לחיילים?

"בת שירות בוודאי לא עושה פחות מחייל שיושב בקריה ואחראי על מחסום הכניסה, ולא יעלה על הדעת שהיא לא תקבל את כל התנאים שהוא מקבל. וב"ה, פעלנו והצלחנו להשוות את התנאים כך שמתנדב בשירות הלאומי מקבל את כל ההטבות שמקבלים חיילים, אם זה פקדון, מענק, עבודה מועדפת, לימודים בשנה ראשונה בפריפריה וכו'", מסביר ג'רבי "לפני כן הבנות קיבלו חלק מההטבות אבל לא את כולן. למשל, נסיעות חינם בתחבורה ציבורית פנימית, בתוך הערים.  היום כלל המשרתים נוסעים חינם. לא היה ביטוח חיים, טיפולי שיניים, בדיקות ראיה, ועוד. כיום, גם אחרי השירות וגם תוך כדי השירות התנאים שווים לתנאי החיילים". 

שר שלום ג

שר שלום ג'רבי מדבר לפני מתנדבים חרדים צילום: רשות השירות הלאומי אזרחי

ג'רבי מסייר במקומות השירות ובין היתר בוחן את תנאי השירות של המתנדבים במקומות השירות שלהם: "חשוב לי לשמוע מה המתנדבות אומרות, מה מקומות השירות אומרים עליהן, מה מצב הדירות והתנאים. בסך הכל המצב טוב למרות שתמיד יש מה לשפר. אם יש בעיות - זה מטופל. התנאים היום בדירות יותר טובים מלפני שנה ושנתיים. יש גם חריגויות בהן אנו מטפלים. המודעות בקרב הבנות, המשפחות והעמותות עלתה ומנסים לתת תשובה בשטח. צריך לזכור שאנחנו והעמותות לא נביאים, אם הבנות לא יתלוננו לא נדע. בסופו של דבר, אנחנו רוצים שהמתנדבים ישרתו במקום הכי מתאים ובתנאים הכי טובים שיש. יש לציין את השר אורי אריאל שנושא התנאים של מתנדבי השירות קרוב מאוד ללבו. לשם כך העמדנו מפקחת שכל תפקידה הוא לבדוק את התנאים בדירות וזה בא לידי ביטוי בבקרה". 

מהם היעדים הבאים של הרשות?

"השאיפה שלי היא שמי שצריך ללכת לצבא יעשה זאת. ומי שמקבל פטור - יבוא וישרת בשירות הלאומי למען המדינה ולמען החברה. והמספרים אכן עולים. רק לפני 3 שנים היו רק 84 בעלי צרכים מיוחדים ששירתו בשירות הלאומי, והיום יש 1500. זה בעזרתו של השר אורי אריאל וזו מספר שאין לו אח ורע וצמיחה מדהימה. בעלי הצרכים המיוחדים המתנדבים בשירות הלאומי מקבלים מעטפת יותר צמודה, יותר רכזות על פחות מתנדבים. 

בנוסף, בעיני לב השירות הלאומי הוא הרכזת. הן האמא והאבא של המתנדבים. אני מייחס חשיבות גדולה מאוד לתנאיהן והערותיהן ואני מקווה שהתנאים שלהן ישתפרו משמעותית. עוד יעד חשוב הוא שיותר מתנדבים ימשיכו לשנה שניה של התנדבות. כרגע רק כ- 30% משרתים שנה שניה ואני מצפה ומקווה שהמספר יעלה".

מה אתה מאחל למתנדבי השירות הלאומי השנה?

"איך אומרים - אחרי החגים כבר הגיע. אני מאחל להם שירות משמעותי ושהתרומה שלהם תהיה גדולה ומשמעותית. המודעות לשירות לאומי מאוד עולה בקרב מי שמעוניין להתנדב, ומהצד השני, במקומות בהם לא מגיעים מתנדבי שירות לאומי יש זעקה גדולה כי יש כבר הכרה בכוח העזר האדיר הזה.

 את המילה "נתן" אפשר לקרוא משני הצדדים. מי שנותן הוא גם מקבל. אני מאחל שהם יתנו יותר ויקבלו יותר. במדינה שלנו יש את החוסן הבטחוני והחברתי. מתנדבי השירות הלאומי הם אלו שנותנים את החוסן החברתי. אין לי ספק שבלי המתנדבים התנאים בחברה היו יותר קשים לקשישים, לבעלי צרכים מיוחדים לילדים וכו'".