בעלי רקע טיפולי? על פסיכותרפיה שמעבר לסימפטום

לפסיכולוגיה המודרנית כלים רבים המסייעים להקלה על סבלו של האדם, אך ישנם תחומים בהם גם לה אוזלים לעיתים הכלים. הפסיכותרפיה הדינמית מציעה למטפלים ארגז כלים חדש המסייע לו בתהליכי הטיפול

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף תמורות בית-ספר לפסיכותרפיה דינמית 24/04/18 14:57 ט באייר התשעח

בעלי רקע טיפולי? על פסיכותרפיה שמעבר לסימפטום
שיחה אצל הפסיכולוג (המחשה), צילום: shutterstock

"אין לנפש סוד, שההתנהגות אינה מגלה" גורס פתגם סיני עתיק. ואמנם, מרבית שיטות הטיפול הנפשי הקיימות מתרכזות בעיבוד החלקים הנגלים יותר לנפש  ומטפלים ברמה הסימפטומטית. למשל, חרדה חברתית או התפרצויות כעס יטופלו ברמת הסימפטום, באמצעות תרגולים קוגנטיביים והתנהגותיים להפחתת החרדה או הכעס וכדומה. ואמנם, לעתים די בהתערבות ממוקדת על מנת שהסימפטום ישכך. אולם לעיתים, לאחר ההקלה ראשונית המושגת באמצעות הטיפול הסימפטומטי, נחשפת התנגדות עיקשת ועמוקה לשינוי. התנגדות שמקורה בחלקים ראשוניים ונסתרים של האישיות.

הפסיכותרפיה הדינמית מציעה מגוון של נקודות מבט רבות עוצמה להקשבה לחלקים אלו, השוכנים פנימה בשכבות הלא-מודע. קניית מיומנות זו הנה תובענית ומקיפה, ודורשת מהלך מדוד וסבלני של התמסרות ובניה עצמית ומקצועית. נדרשת רכישת ידע בפסיכודיאגנוסטיקה, פסיכופתלוגיה ואבחנה מבדלת, בד בבד עם היכרות עם גדולי ההוגים בתחום הפסיכותרפיה והפסיכואנליזה העוסקים ביחסי המטפל-מטופל והמבנים האישיותיים המשתחזרים במסגרת הטיפולית.

על ספת הפסיכולוג

על ספת הפסיכולוגצילום: shutterstock

לראשונה, נפתחת האפשרות לאנשי מקצוע בעלי רקעים טיפוליים וייעוציים מגוונים לבסס את קומת הטיפול הדינמי. בית הספר תמורות בשיתוף אוניברסיטת בר אילן, מיועד בדיוק לאנשים כמוך ומאפשר למטפלים ויועצים מנוסים להתמחות בפסיכותרפיה דינמית במסגרת מקצועית ונעימה הכוללת למידה והתנסות משותפים עם מרצים מהשורה הראשונה בתחומם בארץ.

תוכנית הלימודים מקיפה ומרתקת, כאשר בנוסף לידע התיאורטי הנלמד נחשפים הסטודנטים לסמינרים קליניים והדרכות קבוצתיות המהווים רכיב מהותי בתוכנית הלימודים. במסגרתם מתבצעת התבוננות משותפת בפגשים הטיפוליים בהם יתנסו הלומדים. הקורסים הקליניים הנם מגוונים וחולשים על קשת ההוגים והאסכולות של התפיסה הדינמית. בקורס בשם ׳ממעמקים׳, למשל, נבחנים מחדש החשיבה והטכניקה התוך-אישית של פרויד - האם התיאוריות שלו עומדות במבחן הזמן? וכיצד נוכל להפיק ממנתו פורצת הדרך את מיטב עבור מטופלינו? בקורס נוסף בשם ׳חדר משלה׳ לומדים על יחודיותה של מסגרת הטיפול הדינמי ועל התהליכים רבי העוצמה המתאפשרים באמצעותה - בתוך החדר והשעה - ומחוצה להם. בקורסים קוראים, חולמים ולשים ביחד את החומרים התיאורטיים במאמץ להפיח בהם חיים, לחבר אותם לפרקטיקה היומיומית בחדר הטיפול, ולהפוך אותם לזמינים לשימוש עבור המטופל.

׳ביתא ואלפא זיכרון ותשוקה׳ יפגיש אתכם עם הפסיכואנליטיקאי וילפרד ביון. הקורס יעסוק בהיכרות ראשונית עם מחשבתו של ביון אודות תהליכי חשיבה וחלימה, כתהליכים בין-אישיים הבונים ומקיימים את החיים הנפשיים. "כולנו מתים בילדות, אומר מייקל אייגן, פסיכואנליטיקאי, מיסטיקן וסופר. "ומאז אנחנו נושאים איתנו עצמי מת באופן חלקי, ולעיתים בית קברות שלם של עצמיים מתים“. למה בדיוק התכוון אייגן, אחד הפסיכואנליטיקאים הבולטים והפוריים בפסיכואנליזה בת זמננו? בקורס ׳מישהו להאמין איתו׳ תתוודעו לכתביו ולגל החדש שהולך ומתרקם במרחב הפסיכואנליטי, המתייחס למרחב המכונה על-אישי (טראנס-פרסונאלי).

"בלי סבל ומוות חיי האדם לא יכולים להיות שלמיםאמר ויקטור פרנקל בספרו המכונן ׳האדם מחפש משמעות׳. ההתמודדות עם סבל כנתיב לצמיחה וכנקודת מפנה נזכר בכתובים משחר הימים. ההיסטוריה גדושה בסיפורים ועדויות אותנטיות של אנשים אשר התמודדו עם משברים שטלטלו אותם עד לשורש הוויתם, נאבקו עם סבל קשה מנשוא אך גם הגיעו תוך כך לגיבוש תובנות חדשות על עצמם ועל החיים. המציאות המזרח-תיכונית בה אנו חיים מפגישה את המטפלים הישראלים, אולי יותר ממטפלים ממדינות אחרות, עם נפגעי טראומה ופוסט טראומה רבים. אחד הקורסים החשובים ביותר שתקחו יהיה קורס ׳מצבי חירום נפשיים׳ בו תלמדו להתבונן בדרכי האבחון והטיפול של טראומה ופוסט טראומה.

בקורס תתוודעו לדינמיקה של טראומה, לסוגיה השונים ולאפשרות של השימוש בגוף כמשאב מחזק וכמנוף להחלמה ונתמקד בכוחה של מצוקה להניע תהליכי התפתחות אישיים בונים, כמו כן ילמדו כלים ל"עזרה ראשונה נפשית" לטיפול ראשוני בטראומה אקוטית ויומיומית.

 

תוכנית ההכשרה המתקיימת בהצלחה רבה באוניברסיטת בר אילן פותחת את שעריה לאוכלוסייה הדתית והחרדית, כעת גם בירושלים במסגרות נפרדות למטפלים ומטפלות. הלימודים מאופיינים באווירה נעימה ואישית מותאמת מתוך מקצועיות בלתי מתפשרת, תוך הענקת מקום וכבוד לצרכיו המיוחדים של הציבור החרדי והדתי. לנרשמים עד חודש מאי דרך הקישור הבא תוצע הטבה של 15% הנחה.

לרישום טלפוני, מידע נוסף וכל שאלה או בקשה צרו קשר בטופס המצורף.