בני נוער - יוצאים לעבוד בחופש? כך תימנעו מניצול של המעסיק

הגיע הקיץ, ובני נוער רבים יוצאים לחופש. חלקם בוחרים לצאת ולעבוד בשביל לממן את עצמם.  על מנת למנוע ניצול, ריכזנו עבורכם מספר טיפים שכל נער עובד חייב לדעת בטרם יצא לשוק העבודה. 

חדשות כיפה עו"ד אסף מסדה 25/06/17 12:45 א בתמוז התשעז

בני נוער - יוצאים לעבוד בחופש? כך תימנעו מניצול של המעסיק
בני נוער עובדים, צילום: shutterstock

חוזה עבודה – המעסיק חייב למסור לכם חוזה עבודה בסיסי, הודעה לעובד, המפרט את תנאי ההעסקה שלכם, לרבות השכר שלכם, הגדרת התפקיד, והאם חלים על העבודה שלכם הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה.

גיל – עד גיל 14 אסור להעסיק בני נוער, בשום אופן ובשום תקופה. בגיל 14 מותר בחופשים בלבד בעבודות קלות בלבד, בגין 15 בחופשים ועם אישורים מיוחדים בתקופת הלימודים ומגיל 16 לאחר שעות הלימודים בלבד.

מה להביא – אישור רופא משפחה, שאפשר להעסיק אתכם וצילום תעודת הזהות (כולל הספח בו אתם מופיעים). מסמכים אלו ייכנסו לתיק האישי שלכם אצל המעסיק.

שעות עבודה ורישומן – לפי החוק, מקום העבודה מחויב לבצע רישום של שעות העבודה שלכם, יחד עם זאת, על מנת להימנע מוויכוחים מאוחר יותר, ערכו רישום יום יומי בזמן אמת, של לוח המשמרות שלכם. שעות העבודה שלכם מוגבלות, עד גיל 16 מותר להעסיק אתכם 8 שעות ביום ועד גיל 18 מותר 9 שעות ביום. בכל מקרה, תעבדו 5 ימים בשבוע, ולא יותר. אסור להעסיק אתכם בשעות נוספות, ואסור להעסיק אתכם בשבת!

הפסקות – אם יום העבודה שלכם אורך למעלה מ-6 שעות, אתם זכאים ל-45 דקות מנוחה, מתוכן 30 דקות ברציפות. בניגוד לדעה הרווחת אין חובה לשלם על ההפסקה, אלא אם אינה בת מימוש, כמו למשל, מצבים בהם אתם נדרשים ליישם את הפסקת הצהריים בעמדת העבודה שלכם.

עבודת לילה – עד גיל 16 בין השעות 2000 בערב ל-0900 בבוקר, אין לכם מה לחפש במקום העבודה. עד גיל 18 אפשר להעסיק אתכם עד השעה 2200, ובמקרים מיוחדים הדורשים היתר, עד השעה 2300. העסקה עד השעה 2400 בלילה, תותר אך ורק בחופשות רשמיות של בית הספר, ובמקרים שהמעסיק ידאג להחזיר אתכם לביתכם מיד עם סיום העבודה.

שכר – יש לכם שכר מינימום מיוחד : 

עד גיל 16 – 20.23 ₪ לשעה.

עד גיל 17 – 21.68 ₪ לשעה.

עד גיל 18 – 23.99 ₪ לשעה.

מעל גיל 18 – 26.88 ₪ לשעה.

נסיעות – ככל שהמרחק בין הבית שלכם (כמו שכתוב בספח של ההורים), ובין מקום העבודה הוא למעלה מ-500 מ', אתם זכאים להחזר נסיעה באוטובוס (לא מונית שירות, לא מונית רגילה ולא טרמפים). הסכום המקסימלי המחויב היום לתשלום לעובד בגין יום עבודה הוא 22.60 ₪ ליום, כאשר אם יש קו אוטובוס אשר יעלה לכם פחות מסכום זה, המעסיק רשאי לשלמו.

שיטות מצליח – כל החברים שסיפרו לכם על "התלמדות", "ניסיון" וכל מיני דרכים שונות ומשונות בהן תעבדו ולא תקבלו כסף, ניצלו אותם. עבדתם – אתם זכאים לכסף.

ניכויים אסורים – שילמו לכם בשטר מזויף? אסור להוריד לכם מהמשכורת. נשברה לכם צלחת? אסור להוריד לכם מהמשכורת. איחרתם לעבודה? מותר לקזז לכם בדיוק את הזמן בו לא עבדתם. התפטרתם בלי להודיע? מותר לקזז לכם, והסבר בהמשך.

סיום ההעסקה – חלקכם לא יישאר בעבודה אחרי החופש. וחלקכם ימאס בעבודה כבר במהלכו. בנסיבות האלו, מי שמפטר ומי שמתפטר חייבים לתת הודעה מראש. בחצי השנה הראשונה, נותנים יום לכל חודש.  

עו"ד אסף מסדה

עו"ד אסף מסדה צילום: ברוך בן יצחק