אל תקראו לזה העצמת בנות!

חינוך מודע מגדר נתפס בדרך כלל כתהליך שייעודו הוא פיתוח חברה שוויונית ומעצימת בנות, אך נראה שמדובר בהרבה יותר מכך, וככל שנצליח להטמיע ערכים של שוויון מגדרי כך יגדל הסיכוי לפתח חברה מכבדת יותר.

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/02/18 12:52 כא בשבט התשעח

אל תקראו לזה העצמת בנות!
בת מציירת בניין, צילום: שאטרסטוק

חינוך מודע מגדר נתפס בדרך כלל כתהליך שייעודו הוא פיתוח חברה שוויונית ו- "העצמת בנות". אך  לדברי יו"ר נעמת גליה וולוך: "המשמעויות הנגזרות מחינוך מודע מגדר רחבות בהרבה. חינוך מודע מגדר אינו רק יותר שוויון אלא - יותר חינוך". ככל שנקדים להטמיע ערכים של שוויון מגדרי כן יגדל הסיכוי שנצליח ליצור חברה בריאה, פחות אלימה ויותר מכבדת לשני המינים. חינוך שמצליח לפתח סובלנות בין ילדות וילדים, להעמיק את הסקרנות והחקר ולעודד את הילדות והילדים לשיתוף פעולה. ההבנה שכבר בגילאים הרכים כל כך מתעצבות תבניות חשיבתיות היא משמעותית".

טל בראייר בן מוחא-בעלת ״מנהיגותה״, מפעילה בהצלחה הכשרות חינוך מודע מגדר בגני חובה, ופועלת להטמעת הרעיון בגני נעמ"ת, מסבירה כי הסדנאות כוללות הצפה של נושאים מגדריים רבים:

מה המשמעות של הדמויות שתלויות על קירות הגנים והכיתות

עד כמה כל הילדות והילדים המצוירות והמצוירים הם לבנים, צרי היקפים בלונדיניים, כשמשפחות מאוירות כ-אב אם וילד/ה עד כמה יש ביטוי לכל סוגי המשפחות?  
כשאין דמויות מלאות, כהות, עם משקפיים, כאלו שמשקפות מוצאים שונים, משפחות שונות א-נשים עם מוגבלות, ילדות וילדים מקבלים מסר שמשמעותו יש אידאל ואתם לא חלק ממנואחד הרעיונות שעלו בסדנאות ההכנה של נעמת הוא לצלם בתחילת השנה את כל ילדות וילדי הגן ולהציב את תמונותיהם כל פעם בחגים השונים כך שכל הקבוצות בגן יהיו מיוצגות.


בהתאם לתפיסת תכנית מנהיגותה לפיה חינוך מודע מגדר אינו רק יותר שוויון אלא יותר חינוך, הוחלט על כיוון פעולה שלא רק תעלה את השוויון אלא גם תעלה את המעורבות וההבנה הבסיסית של ילדות וילדים שהם לא רק נכנסים כמבקרים לגן (או לעולם) אלא שהם גם משפיעים עליו (על הגן ובהמשך על העולם).

 

שיוויון בגני ילדים

שיוויון בגני ילדיםצילום: שאטרסטוק

המשחק ומשמעויותיו- האם באמת יש בחירה, איך אפשר להגדיל את השוויון דרך המשחק- בובות בן בובות כהות, בובות "עם מוגבלות"- מה נעשה עם בובה שנשברה לה יד לדוגמא- האם נשליך אותה ככלי אין חפץ בה ונעביר שלא מדעת מסר לפיו מי שאינו עונה לאידאל אין לה/לו שימוש או שנבחר דווקא בה כבובה האהובה, נקבל אותה ונעצים אותה. באופן זה, נראה כך שלכל אחת ואחד יש מקום בתוך החברה נמחיש בפועל ששונות אין משמעה חוסר שוויון, נלמד את אהבת השונה והאחר/ת הלכה למעשה.

כיתוב בפינות השונות בגן או בכיתה- אני יוצא אל הטבע (שפת זכר) או "נצא אל הטבע" או אני אצא אל הטבע- דרכים לעקוף את מינניות השפה.

האופן שבו הגננות והמורות פונות/מקבלות את הילדים- נסיכה יפה, "כשאת בוכה את לא יפה", "אתה גבר גבר" "גברים לא בוכים".  מה המסרים המועברים ואיך ניתן לאתגר את הסרטאוטיפ ביום יום.

התמודדות עם ילדות וילדים שהולכים אחרי הלב ולא אחרי העדר- מה לעשות כשילד רוצה להתחפש בפורים לנסיכה וההורים מגיעים לא פעם מפחדים ומבקשים אחרת. בד"כ התגובה היא "לא נורא" לא קרה כלום. הכיוון שצריך להיות במקרה זה הוא להעצים דווקא את הילד מול הוריו, לומר שהוא הולך אחרי הלב ומנהיג. העצמת היכולת להיות שונה ולא כמו כולם וכך לגרום לא רק לשוויון אלא לדור חושב שמסוגל להעריך שונות ומחשבה אישית ויוצרת.

שיוויון בגני ילדים

שיוויון בגני ילדיםצילום: שאטרסטוק

 

טקסים-  האופן שבו חלוקה לתפקידים, בנים בנות, משמרת את הסטראוטיפ ולעומתה מתן מרחב בחירה מאפשר למידה על חוזקות עוצמות אהבות אישיות. מאפשר למידה על הדרך לבחור ולהחליט.

אין ספק שהעולם השתנה ועבר כברת דרך ארוכה בהבנת מושגים אלו, אך יש להמשיך ולהתוות ערכים אלו מוקדם ככל הניתן, על מנת לייצר חברה בריאה.