איך נעבור את פורים בשלום

פורים עלול להפוך לחג מסוכן בגלל שימוש לא זהיר במוצרים אסורים ומסוכנים. איך נדע להזהר?

חדשות כיפה ד"ר אלכס קזנוביץ' 22/02/18 11:03 ז באדר התשעח

איך נעבור את פורים בשלום
פורים, צילום: שאטרסטוק

לא כל יום פורים, אבל ליום אחד בשנה לפחות הוא מגיע, אף אחד לא רוצה להרוס את המסיבה אבל.. היום השמח הזה, עלול חלילה להפוך ליום עצוב ואפילו מסוכן אם לא נוקטים בכללי הזהירות . אצלנו במרכז לבריאות הילד, כללית בבאר שבע כבר היינו עדים ללא מעט פציעות בגלל שימוש לא זהיר במוצרים אסורים ומסוכנים כמו קפצונים, חזיזים וזיקוקים, ראינו לא מעט פגיעות עיניים כתוצאה משימוש בספריי וקצב, ואפילו השתנקות מסוכריות קטנות ממשלוח מנות . גם מסכה תמימה יכולה להוות סכנה בגלל הגבלה של שדה הראיה, שרוכים וחוטים שהם חלק מתחפושת ועלולים להיכרך על צוואר הילד ועוד אי אלו סכנות.

בשנה שעברה הגיעה אלינו ילדה בת 10 עם תגובה אלרגית קשה בעיניים כתוצאה משימוש בחומר איפור לא תקני ונאלצה לקבל טיפול ממושך אצל רופא עיניים.  אותה ילדה היא אחת מילדים רבים שמגיעים למרפאה בכל שנה בגלל פורים, מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי בחג נרשמת עלייה בפניות ילדים למיון בגין פציעות פי 3.5 ביחס לשאר ימות השנה! הפציעה השכיחה ביותר היא כוויה בדרגות שונות שנגרמת על ידי חומרי נפץ מאולתרים בעיקר בידיים , בפנים ובפנים .

אז כדי שהילדים שלנו יעברו את החג בשלום מומלץ לשמור על כללי בטיחות הבאים:

קפצונים ופיקות:  יש להרחיק ילדים ולהימנע ככל האפשר ממשחק בקפצונים מכל סוג. המשחק בקפצונים עלול לגרום לפציעות ולכוויות. במידה ובכל זאת נוצרה פגיעה מקפצונים, יש לשטוף את המקום במי ברז, לחבוש את האזור הפגוע ולהגיע מהר ככל האפשר לקבלת טיפול רפואי. אין לירות פיקות ודומיהן בקרבת האוזניים והעיניים - דבר זה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך.

משלוח מנות:  במשלוח מנות המיועד לילדים עד גיל 5 שנים, אין לכלול מאכלים העלולים לגרום לחנק, לדוגמה: סוכריות, מסטיקים עגולים, אוזני המן במילוי אגוזים, בוטנים או שקדים.

תחפושות ואיפור: חשוב מאוד להקפיד על רכישת תחפושות שעברו בדיקה של מכון התקנים וכן לוודא כי התחפושות חסינות מפני אש ואינן מרכיבות נוצות, נייר, קרטון וצמר גפן. חשוב לוודא כי הילדים שומרים על מרחק מאש, במיוחד כאשר חובשים כובעים ופאות. בנוסף, מומלץ להשתמש רק במוצרי איפור המאושרים על ידי משרד הבריאות. במידה וקיים חשד לתגובה עורית כתוצאה משימוש במוצרי האיפור, הטיפול המומלץ הוא לשטוף את האזור במים ולפנות לעזרה רפואית. 

בקבוקי ספריי וקצף: בקבוקי ספריי וקצף מכילים חומרים כימיים אשר עלולים להיכנס לעיניים ולגרום לפגיעה, לכן אין לכוונם לכיוון העיניים. במידה ונוצרת צריבה בעין כתוצאה ממגע עם החומרים הללו, יש לשטוף את העיניים במי ברז ולפנות לקבלת טיפול רפואי.

מסכות: השימוש במסכות אינו מומלץ לילדים מתחת לגיל 8. יש להימנע מרכישת מסכה בעלת שרוכים וחוטים העלולים להיכרך על צוואר הילד; לוודא כי פתחי העיניים שבמסכה רחבים דיים, כך ששדה הראיה לא יוגבל; לבדוק כי המסכה אינה צמודה לפניו של הילד, כך שיתאפשר לו לנשום באופן חופשי.

והעיקר משנכנס אדר מרבין בשמחה! 

 

 ד"ר אלכס קזנוביץ' מנהל מרכז בריאות הילד באר שבע שרותי בריאות כללית