עדות מבפנים: הרשימות השחורות של נוני מוזס וידיעות אחרונות

בזמן שהחשיפה בדבר המגעים בין ראש הממשלה למו,ל ידיעות אחרונות והסיכומים ביניהם נחקרים בחדרי המשטרה מספר אורי משגב, בעבר עיתונאי בידיעות האחרונות על שלוש הפעמים שכתבות שהכין צונזרו

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/17 15:33 יג בטבת התשעז

עדות מבפנים: הרשימות השחורות של נוני מוזס וידיעות אחרונות
Roni Schutzer/Flash90, צילום: Roni Schutzer/Flash90

אורי משגב, כתב בידיעות אחרונות במשך ארבע שנים בין 2007- 2011. לאור הפרסומים שנחקרים כעת על סיכום בין נתניהו לנוני מוזס על סיקור חיובי בידיעות אחרונות תמורת צמצום כוחו של 'ישראל היום, מפרסם היום משגב ב'הארץ', את החוויות שלו מהעבודה בידיעות אחרונות.

משגב מספר על שלוש פעמים בהן צונזרו כתבותיו ללא הסבר מספק. הפעם הראשונה לדבריו, הייתה כשראיין את בוז'י הרצוג בשנת 2010, אז שר העבודה והרווחה בממשלת האחדות ומועמד לראשות מפלגת העבודה: "ביום שבו עמד המוסף לרדת לדפוס", הוא מספר בכתבה, "התקבלה הודעה מלמעלה שהוא לא מתפרסם. זה היה מוזר, מתסכל, ובעיקר מביך מאוד מול מרואיין שגזלתי מזמנו כמה שעות טובות. הופתעתי מאוד. מי שלא הופתע היה הרצוג. הוא רק השתולל מזעם. לא עלי. על מוזס. בטלפון הוא הסביר לי שהוא יודע בדיוק מי פסל את הראיון, ונקב שוב ושוב בשם המפורש: נוני. "אני אגיד לו בדיוק מה אני חושב על זה, אני מבין איזה משחק הוא משחק", הוא צעק. זה כמובן לא שינה את ההחלטה. התירוץ שנמסר לי היה קלוש: אם עושים ראיון עם הרצוג, צריך לקיים מייד ראיונות דומים עם שאר המתמודדים. הפריימריז, אגב, נערכו שנה אחר כך".

הפעם השנייה הייתה כשקיים ראיון למוסף השבת של העתון עם השר סילבן שלום, בביתו שברמת גן. שלום כזוכר, הוא בעלה של ג'ודי ניר מוזס אחותו של נוני מוזס. גם הראיון הזה צונזר בהוראה מלמעלה כשאחת ההשערות לדבריו של משגב הייתה שמדובר בחלק מ"משחקי כוחות משפחתיים". משגב מספר כי כעס מאוד על בזבוז הזמן שלו ושל שלום ואמר לעורכיו ש"אם אכן יש ב"ידיעות" את אותה רשימה שחורה מיתולוגית של אויבים ויריבים שלא זכאים לסיקור - שלפחות יציגו אותה בפנינו מראש, כך שלא נשחית סתם את זמנם של כותבים, משכתבים, עורכים, צלמים ומרואיינים".

הפעם השלישית הייתה לקראת בחירות 2009 כשביקש לערוך כתבת פרופיל על אביגדור ליברמן: "אמרתי לעורך שאביגדור ליברמן מצטייר לי ככוח עולה, והצעתי לעקוב אחריו שבועיים-שלושה בכתבת מגזין מקיפה; הוא עצמו סירב להתראיין או לשתף פעולה. התוצאה הסופית שהגשתי הייתה פרופיל מושקע וביקורתי של הסוס השחור של הבחירות. אבל היא חזרה אלי עם שורה בלתי תיאמן של מחיקות, צנזורים והערות - שהגיעה לכאורה מקומת העורך הראשי. מבט חטוף הספיק לי כדי להבין שכל בדל ביקורת או התייחסות שלילית לעבר ולהווה של ליברמן לא עברו את רף הצנזורה. סירבתי בתוקף לפרסם את הכתבה המסורסת".

משגב מודה שהיה צריך להתפטר כבר אז אבל רצונו לפרנס את משפחתו מנע ממו להקריב את הפרנסה על מזבח העקרונות הנאצלים וגם המחשבה התמימה "להשפיע ולתקן מבפנים".

"בממלכה של נוני מוזס אין ימין-שמאל או אידיאולוגיה" מסכם משגב, "רק אינטרסים, כסף ושליטה. הפרשה הנוכחית מבהירה שהגיע הזמן שייעלם ממפת העיתונות הישראלית. הוא גרם לה נזק אדיר, מתמשך ומצטבר".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן