זוכי פרס מוסקוביץ': מאיר דגן והרבנים פורת ופס

פרס מוסקוביץ' לציונות הוענק לראש המוסד היוצא מאיר דגן, למייסד ארגון "נפש בנפש", הרב יהושע פס ולרב חנן פורת – ממנהיגי ההתיישבות ביהודה ושומרון

חדשות כיפה אורי פולק 31/05/11 09:45 כז באייר התשעא

זוכי פרס מוסקוביץ': מאיר דגן והרבנים פורת ופס
יחצ, צילום: יחצ

בעיר דוד הוענקו אמש (ב') פרסי מוסקוביץ' לציונות לראש המוסד לשעבר אלוף במיל' מאיר דגן, לרב חנן פורת, מחלוצי ומנהיגי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון וליהושע פס, מייסד ארגון "נפש בנפש". הפרס מוענק מדי שנה על ידי זוג המיליארדרים היהודי, ד"ר ארווינג וצ'רנה מוסקוביץ', כביטוי לתמיכה במגשימי הציונות בחברה הישראלית של היום, הפועלים לטובת צרכי הכלל, וכדי להבטיח את חוסנו של הבית הלאומי היהודי.

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, ביקש לקבל את הפרס בשל קהילת אנשי המודיעין. "אם הגעתי עד הלום, ראוי שאהיה לפֶה לאנשי קהילת המודיעין העושים לילות כימים. חבורה של נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, אשר משקיעים את מרצם ויכולותיהם למען מדינת ישראל. חלקם פועלים בתנאי סיכון קשים, הם אינם מוכרים, את הצלחותיהם קוראים על בסיס ניירות מסווגים, ולמעט מספר יודעי חן, אף אחד לא יודע. לעומת זאת, כישלונותיהם מרוחים על העיתון ועל כל מרקע טלוויזיה. הם אינם מוכרים, ואף השכנים וקרובי משפחה אינם מודעים לפועלם, והם חסויים ואנונימיים לעם ישראל".

ועדת הפרס ציינה כי הבחירה בדגן התבססה "על שנים של שרות למען מדינת ישראל ובטחון תושביה וחזונו למדינה של עשייה ושגשוג, על פעילותו כראש המוסד לתפקידים ומבצעים מיוחדים, על גבורתו ואומץ ליבו כלוחם וכמפקד על מנהיגותו ופעילותו למען חידוש ההתיישבות בארץ ישראל, על נאמנותו לעקרונות ולמסורת של העם היהודי, על שרותו הצבאי והמדיני למען המדינה ותושביה".

לאחר דבריו של דגן, עלה לקבלת הפרס הרב יהושע פס, שזכה בתואר על תרומתו לקליטת העלייה בישראל ועל הגשמת חזונו בהבאת עולים ארצה. גם הרב פס, כקודמו לקבלת הפרס, ביקש להדגיש את תרומתם של רבים נוספים להצלחה. הרב פס ציין את חברו טוני גלברט שייסד יחד איתו את הארגון אבל לא יכל לקבל את הפרס מכיוון שעדיין אינו נושא תעודת זהות ישראלית, אך הדגיש כי בארגון שוקדים על כך על מנת שזו תוענק לו בקרוב.

הפרס השלישי בטקס הוענק לרב חנן פורת, אשר הגיע לקבלתו על אף מצבו הרפואי הקשה. ועדת הפרס ציינה כי הבחירה ברב פורת מבוססת "על מנהיגותו ופעילותו למען חידוש ההתיישבות בארץ ישראל, על נאמנותו לעקרונות ולמסורת של העם היהודי, על שרותו הצבאי והמדיני למען המדינה ותושביה".

הרב נשא דברי תודה מרגשים וסיפר על תחילת דרכו בהתיישבות ועל חזרתו לכפר עציון לאחר מלחמת ששת הימים. "כך זכינו בגוש אמונים למרות כל המכשולים זכינו להקים רבבות יחידות חרף כל המיואשים אבל בתוך כל אלה ומתוך כל אותם משברים", אמר הרב פורת. הוא הזכיר את סיפורו של גיורא אשכנזי, חברו לנשק שנפל בעת מלחמת ששת הימים, בקרב על ירושלים.

לשלושת הזוכים הוענק פרס כספי בסך של 50 אלף דולרים. הבחירה בהם, מציינים בועדת הפרס, נערכה מתוך רשימה של מאות מתמודדים אשר נבחנו על ידי הוועדה. בראש ועדת הפרס עומדת הגברת צ'רנה מוסקוביץ', מייסדת הפרס, וחברים בה השר לשעבר, פרופ' משה ארנס , תא"ל (מיל.) אביגדור קהלני, השגריר יורם אטינגר, הרב ידידיה אטלס, הרבנית אסתר יונגרייז, הרב פסח לרנר, הרב דניאל מוסקוביץ' ומנהלת הפרס רות ליברמן . פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל, משמש כיועץ מיוחד לוועדת הפרס.