תושב אפרת זכה בפרס ישראל

פרופ' אלכס לובוצקי הוכרז כחתן פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב. בנט: "הוא משלב ברק של חוקר, אהבה עמוקה למדינת ישראל ולב אנושי גדול"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/02/18 20:58 ד באדר התשעח

תושב אפרת זכה בפרס ישראל
פרופ' אלכס לובוצקי, צילום: דוברות האונברסיטה העברית

משרד החינוך הודיע הערב (ב') על זכייתו של פרופ' אלכס לובוצקי בפרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב. לובוצקי, תושב אפרת, הוא מתמטיקאי בעל שם עולמי, חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, ועמד בעבר בראש מכון איינשטיין למתמטיקה של האוניברסיטה העברית.

בנימוקי ועדת הפרס בראשות פרופ' עפר זיתוני ובהשתתפות פרופ' אילון לינדנשטראוס, פרופ' יוסי עזר ופרופ' איל קושלביץ צוין כי "עבודותיו השפיעו על תחומים רבים במתמטיקה ובמדעי המחשב ובפרט על התחום של גרפים מרחיבים ושימושיהם. פרופ' אלכס לובוצקי הוא מחשובי החוקרים בעולם בתורת החבורות. מחקריו מתפרשים על פני כל חלקיה של תורה זו: חבורות סופיות, אינסופיות, חבורות טופולוגיות, אלגבריות, אריתמטיות ועוד".

לובוצקי חיבר שלושה ספרים ולמעלה מ-130 מאמרים במתמטיקה ובמדעי המחשב, זכה לפרסים ותארי כבוד ישראליים ובינלאומיים רבים ובהם פרס ארדש, פרס רוטשילד, ופרס Ferran Sunyer i Balaguer על שניים מספריו. הוא המדען היחידי שזכה בפרס בינלאומי זה פעמיים. שמו של לובוצקי מופיע מאז שנת 2003 ברשימת ISI היוקרתית של המדענים המצוטטים ביותר בעולם. פעמים רבות הופיע ברשימת המורים המצטיינים של האוניברסיטה העברית.

שר החינוך נפתלי בנט בירך את לובוצקי על זכייתו בפרס, ואמר: ״שמחתי במיוחד להודיע כרגע לפרופסור אלכס לובוצקי הנפלא על זכייתו בפרס ישראל לחקר המתמטיקה ומדעי המחשב בשנת ה-70 למדינה.  לובוצקי הוא מחשובי החוקרים בעולם בתורת החבורות. הוא משלב ברק של חוקר, אהבה עמוקה למדינת ישראל ולב אנושי גדול. מזל טוב אלכס!״.

לובוצקי הנרגש אמר לאחר ההודעה על זכייתו בפרס: "זוהי תחושה גדולה, כיף גדול. ברוך השם, זכיתי למספר פרסים במהלך חיי אבל הפעם זו תחושה מדהימה - הכרת התודה של האומה חשובה מפרסים בינלאומיים אחרים. שר החינוך נפתלי בנט התקשר אלי לברך אותי לפני כחצי שעה, ויתר החברים לא מפסיקים לצלצל".

על תחום המדעים בישראל אמר לובוצקי: "הציבור לא מודע להישגים האדירים של מדינת ישראל בתחום המדעים, ואני חושב שזאת הזדמנות נפלאה להעלות על נס את המצוינות המחקרית והמדעית בארץ. הפכנו עם השנים להיות מעצמה עולמית בתחום המתמטיקה ויש דוגמאות רבות לכך. יש לנו סיבות רבות להיות גאים בהישגים שאליהם הגענו".