אוויר הרים צלול כיין - חוגגים 50 לאזורי היין הטובים בארץ

יום ירושלים השנה בסימן 50 שנה לשחרור העיר, ובין היתר גם שחרורם של אזורי היין הטובים בישראל הלא הם שטחי יו"ש והגולן. את המדור השבוע נייחד ליקבים באזורים אלה, ובפרט ליקבים ששינו את תרבות ואיכות היין בישראל

חדשות כיפה ראובן כהן 23/05/17 15:59 כז באייר התשעז

אוויר הרים צלול כיין  - חוגגים 50 לאזורי היין הטובים בארץ
טעם נרכש יין

בחתך גורף ובלתי מחייב, כי מעולם לא התיימרתי להיות היסטוריון של תולדות היין, עולם היין הישראלי מתחלק לשלוש תקופות משמעותיות. התקופה הראשונה מתחילה בימי המושבות, הברון רוטשילד מגיע לישראל מצרפת ויין זורם בעורקיו, וככזה הוא מייסד מושבות חקלאיות בזכרון יעקב, ראשון לציון ובמקומות אחרים וכך נוסדים יקבי הברון.

תקופת הביניים- יקבים חדשים מתחילים לקום בארץ, השוק מתעורר ומייצר יין להמונים. בעיקר יין בינוני ונמוך באיכותו, סדרות של יין פטישים בשמות ארמיים או ציוניים (יין הנצחון, פומבדיתא וכו') היו סמל ליין ישראלי. לצער כולנו התקופה הזו נמשכה הרבה יותר מדי זמן, עד שנות ה-80 של המאה הקודמת.

התקופה השלישית- העם דורש יין איכותי! נוסדים יקבי רמת הגולן שמכניסים אוויר צח לתוך השוק המקומי וזוכים בגביע עולמי ומדליית זהב בתחרות הבינלאומית החשובה  IWCS בלונדון. משנה לשנה התרחב השוק, יקבי בוטיק הפכו לדבר מצוי גם בשטחי יו"ש והתגלו איכויות הענבים של אזורים אלה.

יינות יו"ש ורמת הגולן מופיעים תדיר ברשימות שונות של דירוגי היינות הטובים בישראל, וכדי שתוכלו לבדוק בעצמכם- קיבצתי מבחר יינות יו"ש שאני אוהב וחושב שיוכלו להתאים מאוד למנגל יום העצמאות המסורתי.

 

יקב פסגות-היקב השוכן צפונית לירושלים מייצר בעיקר יינות אדומים, עם נטייה לטעמים נגישים.  בדרך כלל יינות פסגות מספקים תמורה נאה לכסף, ואם אתם בעניין של ביקור ביקב – תוכלו ליהנות מאוד ממרכז המבקרים עתיר הטכנולוגיות במקום המלמד על היסטורית האזור, וממרחבים מטופחים המנעימים את הסיור.

קברנה סוביניון 2012-  יין עשיר שיושן בחביות עץ אלון לתקופה של 13 חודשים ומתאפיין בפרותיות ובארומות שזיפים ודובדבנים בשלים. זהו יין אלגנטי עם סיומת מתובלת הנשארת בפה לאורך זמן.  

היין מתאים לארוחות בשריות.

יקב גבעות -יקב בוטיק הממוקם בגבעת הראל בשילה, את היקב ייסד שיבי דרורי המשמש גם כיינן היקב. הענבים ליינות גדלים בכרמים בגובה רב של בין 700-800 מטרים מעל פני הים. היינות מאופיינים באיכות גבוהה ובשמירה על איזון טעמים ברוב הסדרות.  

גבעות, מצדה 2011-תערובת של קברנה סוביניון (50%), מרלו (30%) ופטיט וורדו (20%). היישון מתבצע בחביות עץ אלון צרפתי מאזור בורגון, רובן חדשות, במשך 22 חודשים. בטעימה: צבע אדום כהה ועמוק, כמעט שחור. באף ריחות מאופקים שהולכים ומשתחררים ככל שהיין מתאוורר בכוס. בפה איזון נעים בין טאנינים לחומציות לארומה הנעימה. הטעמים נדיבים ובכל לגימה מתגלים רבדים חדשים ומפתיעים, בעיקר פירותיים. הגוף לטעמי מלא ועשיר ולאחר הבליעה הטעמים הטובים נשארים עוד הרבה זמן בחיך.

מצדה 2012

מצדה 2012 יח"צ

יקב טורא- נוסד על ידי ארז בן סעדון וממוקם ביישוב רחלים, אך החלקות פרוסות באזורים רחבים בשומרון, הגבוהות שבהן בהר ברכה בגובה של 840 מטרים מעל פני הים. ביקב נפגשתי לראשונה כשהייתי סטודנט תואר ראשון באריאל, ועבדתי ככורם ביקב והתאהבתי בצוות ובעבודה. יינות היקב נחשבים למצויינים ומעטרים את תפריטיהן של מסעדות גורמה רבות ביניהן אפשר למצוא את לומינה של מאיר אדוני בת"א.

טורא, Mountain Heights מרלו 2010 –יין עוצמתי , למרות שבדרך כלל לא אומרים על מרלו את המילה עוצמה, תטעמו ותבינו לבד מה הכוונה.  ארומה טובה של פרי שחור ופרחוניות.  גוף נוטה למלא וטאנינים מעט גבוהים. היין ישתלב מצוין עם אסאדו או סטייק איכותי.

יקב שילה- עמיחי לוריא איש של יין ואוכל טוב. מרבית היינות שתקנו מהיקב יכולים ללכת עם מאכלי בשר על האש או קדירות עמוקות, כיוון שכך עמיחי מכין את היין- שיתאים לו לאוכל שלו, והוא .. אוהב בשר. ביקב רואים את המלאכה כהזדמנות חינוכית בה ניתן לחבר את בני הנוער לעבודת האדמה ולקשר המיוחד אל פרי הארץ. ועל כן, נערים מהסביבה מגיעים לסייע בעבודת הבציר הנעשית עם עלות השחר, עורכים תפילת ותיקין בכרם, חווים זריחות ושקיעות בינות לגפנים ולומדים לאהוב את מלאכות השדה. התלהבותם מדביקה את עובדי היקב ויחד הם ממשיכים בפעולות קליטת הענבים, הסחיטה וכל עבודה שנדרשת. אם הבן שלכם מחפש הפוגה מהלימודים או יש לו אקסטרא זמן פנוי- פנו לעמיחי.

שילה גיבורים

שילה גיבורים יח"צ

שילה, ברברה, שור 2012 –יין פירותי, בעל ארומות וטעמים של פרי אדום (דובדבן, חמוציות), טופי. לא מורכב במיוחד בקטע טוב. גוף בינוני וחמיצות פירותית גבוהה. סיומת מאד ארוכה מה שיהפוך את היין לנעים ומשמעותי בארוחת מנגל של בשרים שמנים. יין בעל מקרם עגול ומעניק תמורה מצוינת לכסף.

שילה שור

שילה שור יח"צ

חלק מהיינות בכתבה אינם נגישים כלכלית לשותה הממוצע, אך מה רע לדעת שיש יינות ביו"ש ובגולן שמגיעים לרמות איכות כאלה המשתקפים במחיר. שאפו.