תהיו צבועים נכון

רגע לפני שאתם אוכלים את כל צבעי המאכל בממתקים של פורים, שרה בר אשר מביאה את צבעי המאכל האמיתיים שאתם חייבים לאכול

חדשות כיפה שרה בר אשר 21/03/16 15:17 יא באדר ב'

תהיו צבועים נכון
Shutterstock, צילום: Shutterstock

משנכנס אדר מרבים בקניית ממתקים צבעוניים (ה' ירחם!!!), לכן טור התזונה החליט הפעם לעסוק בסוגית צבעי המאכל האמיתיים, אלה שאף תזונה נכונה ואף בן אנוש לא יכול להתקיים בלעדיהם. לכן גבירותיי ורבותיי, תכירו את הפיטוכימיקלים. מתברר שבמזונות כמו ירקות ופירות, ישנם עשרות אלפי חומרים פעילים בעלי חשיבות בריאותית עצומה. לחומרים האלה קוראים פיטוכימיקלים. פיטו = צמחי, פיטוכימיקלים = חומרים כימיים שמיוצרים על ידי הצמח ונמצאים בדרך כלל במעטה החיצוני של הצמח או הפרי. הפיטוכימיקלים משמשים כאמצעי הגנה כימיים עבור הצמח, כדי שהוא יוכל להתמודד בהצלחה עם סכנות כמו קרינה של שמש, זיהומים, רעלים, מזיקים ועוד. חלק מהפיטוכימיקלים הם פיגמנטים (צבענים). מה שאומר שאלה הם צבעי המאכל האמיתיים והטבעיים, שבשונה מעמיתיהם שמסומנים ב E+ מספר, הם לא גורמים לנזקים, נהפוכו. זאת ועוד, בשונה מחבריהם הוויטמינים שנהרסים בבישול, הפיטוכימיקלים שומרים על ערכיהם התזונתיים גם בחום.

חמסה - חמסה: חשוב לאכול ירקות ופירות בחמישה צבעים שהם אדום, כתום (שכולל גם את הצהוב), ירוק, לבן וסגול זאת כיוון שכל צבע מפעיל מערכות הגנה שונות ששומרות עלינו מפני חומרים ותהליכים מזיקים. כך שילוב הצבעים מספק מטריה רחבה של הגנות.

ליקופן (אדום): הליקופן הוא נוגד חמצון שמסייע מפני סרטן, מחלות לב, מחלות כלי דם ועוד. הליקופן נמצא בעגבניות, אבטיח, פלפל אדום, צנון וצנונית. ובפירות כגון: תפוח עץ אדום, תות שדה, דובדבנים, פירות יער אדומים ורימונים.

קרוטנואידים (כתום): כולליםאת אלפא-קרוטן, בטא-קרוטן, וקרוטנואידים נוספים. הקרוטנואידים ידועים בכוחם הרב להילחם בסרטן. הם משמשים גם כמקור לויטמין A, שחיוני, בין היתר, לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון ולראייה תקינה. הם מסייעים בהגנה מפני השמש ויכולים לחדש ולרפא תאים בגוף. הקרוטנואידים הכתומים נמצאים בגזר, דלעת, בטטה, דלורית, שעועית צהובה, קישוא צהוב, פלפל כתום וצהוב ובתירס. וגם בפירות, כגון: מלון כתום, נקטרינה, מנגו, משמש, אפרסק אפרסמון, תמר צהוב, וכן בפירות הדר, שעשירים גם בנוגדי חמצון שנקראים פלאבונואידים שאף הם תורמים למניעת מחלת הסרטן.

כלורופיל, לוטאין סולפוראפאן (ירוק): הכלורופיל מפחית בין היתר את הסיכון ללקות בסרטן, הלוטאין חשוב בין היתר בשמירה על בריאות העין והסולפוראפאן, שנמצא בירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי וכרוב חשוב למלחמה בסרטן. הקבוצה כוללת גם ירקות כמו מלפפון, קישוא ירוק, ארטישוק, פלפל ירוק, סלרי, שומר, שעועית ירוקה, אספרגוס, במיה, ירקות עליים ועשבי התיבול כמו חסה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, בזיליקום, נענע וכן פירות כמו אגס, ענבים ירוקים, קיווי ואבוקדו.

אליצין (לבן): אליצין הינה תרכובת גופרית שמקנה לשום את הריח והטעם האופייניים. תרכובות הגופרית נלחמות בחיידקים, בדלקות, עוזרות בטיפול בפרזיטים, בתולעים ועוד. האליצין נמצא בירקות ממשפחת הבצל, כגון: בצל, שום, כרישה ותפוח אדמה לבן. בקבוצת הירקות הלבנים נכללים גם ירקות ממשפחת המצליבים, כגון: כרובית, קולורבי ולפת. שורשים, כגון: ארטישוק ירושלמי, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, חזרת וג'ינג'ר, וגם פטריות ועולש. בקבוצת הפירות הלבנים נמצא את הבננה והליצ'י.

אנתוציאנינים (סגול): האנתוציאנינים הם נוגדי חמצון חזקים, שתורמים להאטת תהליכי הזדקנות, ובמיוחד להאטת הזדקנות המוח. הם מגנים על מערכת העצבים, כלי הדם, יכולים למנוע גידולים סרטניים בגוף, מגנים מפני דלקות ומסייעים לגוף לנטרל רעלים. אנתוציאנינים נמצאים לא רק ביין אלא גם בכרוב סגול, חציל, בצל סגול, ארטישוק סגול, חסה סגולה וסלק, וכן בפירות כמו שזיפים, ענבים סגולים ואוכמניות.

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il