סידן, עצמות וכל מה שביניהם

קולה וספרייט, קפה וקפה שחור וגם חוסר פעילות גופנית ואלכוהול. יש לא מעט גורמים שפוגעים לכם בספיגת הסידן בגוף. הרשימה המלאה

חדשות כיפה שרה בר אשר 29/07/13 09:36 כב באב התשעג

סידן, עצמות וכל מה שביניהם
chatirygirl-cc-by-nd, צילום: chatirygirl-cc-by-nd

אין ולא הייתה לי הרצאה שלא נשאלתי בה: "מהם המזונות העשירים ביותר בסידן?" אז זהו שלפני "עשה טוב" מומלץ בחום "לסור מרע". לכן נברר הפעם מי הם אותם הגורמים שמפריעים לספיגת הסידן וגרוע מכך, לאיבודו:

1. משקאות קלים ותוססים כמו - קולה, ספרייט ועוד. המשקאות עשירים בזרחן שגורם לסידן מהמזון שלא להיספג. אפשר לשתות סודה, בירה שחורה או סיידר מוגז.

2. משקאות המכילים קפאין כגון - קפה, תה שחור (התה הרגיל), קקאו, שוקו ושוב -קולה. הקפאין מכיל חומצה אוקסלית שגורמת להפרשת מינרלים מהגוף.

3. ירקות עליים כמו - פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, תרד ועוד. הם עשירים בדרך כלל בחומצה אוקסלית, שמפריעה לספיגת הסידן. אך הם עשירים בשפע של סידן שמחפה על העניין.

4. מזונות המכילים חומצה פיטית כמו - סובין חיטה. יש לשים לב לרשימת הרכיבים כשקונים דגני בוקר דיאטטיים שמכילים סובין חיטה, או קרקר בריאות שמכיל סובין חיטה. כיוון שיתכן מאוד שתפחיתו במשקל, אך גם במשקל העצמות. זאת אומרת, חיטה מלאה זה מעולה. אך כשמוסיפים לעיסה סובין חיטה ללא הגרעין עצמו, מקבלים כמות גדולה מידי של חומצה פיטית שקושרת אליה מינרלים מהגוף ומאיצה את הפרשתם. המינרל הגדול ביותר בגוף הוא הסידן. שימו לב: דין סובין חיטה אינו כדין סובין שיבולת שועל. כלומר, אפשר לאכול סובין שיבולת שועל לבריאות. זאת ועוד, אם אתם נוטלים תוסף תזונה כדי להגביר את היציאות תבדקו שהוא אינו מכיל סובין חיטה.

5. מזונות חלביים - כשצורכים מיני מזונות חלביים שמתפארים ב- 0% שומן. כמו יוגורטים או חלב 1%. כיוון שהסידן זקוק למינימום של 3% שומן על מנת שיוכל להיספג. את הבעיה הזאת, ניתן לפתור בקלות: מוסיפים חופן אגוזי מלך ליוגורט 0% שומן, ומקבלים שמן צמחי משובח, במקום שומן רווי מן החי. וגם יוגורט משביע.

6. מין וגיל - שכיחות איבוד העצם גבוהה יותר בקרב נשים בגיל המעבר במיוחד אם הן נכנסו לגיל הזה לפני גיל 45.

7. מוצא - נשים לבנות מועדות לאבד יותר עצם. נשים יהודיות נחשבות ללבנות ללא קשר למוצא העדתי שלהן.

8. מבנה גוף נמוך ועצמות קטנות וכן רזון קיצוני - במיוחד אם קיימת היסטוריה של הפרעות אכילה. לנשים שמנות יש יותר אסטרוגן, שאחראי בין היתר ליצירת עצם צפופה וחזקה. אך לא, אין כאן המלצה לצבור תאי שומן.

9. חוסר פעילות גופנית - העצם נבנית כשמפעילים עליה לחץ של שרירים. בעולמנו הנייח כשהכול כל כך זמין, אין פלא שהמחלה מאוד נפוצה. לכן חובה לעסוק בפעילות גופנית. תבחרו פעילות שאתם אוהבים ושאתם יודעים שתוכלו להתמיד בה. תעסקו בפעילות גופנית לפחות ארבע פעמים בשבוע, במשך שעה בכל פעם. מומלץ מאוד שהפעילות תלווה ע"י איש מקצוע בכדי לא לגרום לנזקים וכדי שהיא תהיה אפקטיבית. תזכרו, שחייה לא מפעילה לחץ על העצם.

10. תרופות - תרופות מסוימות מגבירות את בריחת הסידן מהעצמות. כגון: תרופות משַתנות, מסלקי חומצת מרה, קורטיקוסטרואידים (כמו פרדניזון) וכן גלולות למניעת הריון. במקרה של נטילת תרופות אלה מומלץ ליטול תוסף תזונה של סידן. מנגד, אין ליטול תוסף סידן כשנוטלים תרופות לטיפול ביתר לחץ דם ובהפרעות בקצב הלב.

11. סיבות אנדוקריניות(הורמונליות) כמו: סוכרת, פעילות יתר של בלוטת התריס, תסמונת קושינג, תירוטוקסינים, היפרגונדיזם והיפראדרנוקורטיקיזם.

12. אלכוהול ועישון - עוד סיבה מדוע כדאי מאוד, להימנע ממנהגים אלו.

13. מתח - מעלה את רמת הקורטיזול, שבדומה לתרופת הקורטיזון, יגרום אף הוא לבריחת סידן מהעצמות. אז תרגיעו.

הכותבת הינה מייסדת וראש בית הספר "בריאה" לרפואה משלימה במכללת אורות ישראל, קמפוס אלקנה