הפרעות אכילה

צרו אווירה כיפית בזמן הארוחה. שימו מוזיקה שקטה ונעימה. ובשום פנים אל תסתכלו יותר מידי בצלחת שלהם - שרה בר אשר עם עצות להורים

חדשות כיפה שרה בר אשר 14/12/11 17:34 יח בכסלו התשעב

הפרעות אכילה
...Tim-cc-by, צילום: ...Tim-cc-by

הפעם אני פונה אל הילדים שביננו: נולדת? שתהיה בריא! מחקרים מראים כי יש סיכוי של 25% כי עד גיל שש, תפתח הפרעות אכילה. כן! כבר לא תצטרך להמתין עד גיל ההתבגרות. זה עלול לקרות לך הרבה יותר מהר ממה שחשבת. מה עושים? מסתכלים מסביב. הפתרון נמצא שם.

הורים - אתם האנשים הכי משמעותיים בחייו במיוחד בגיל הזה. הילד עד גיל זה, הוא די כחומר ביד היוצר. והיוצר כאן הוא בעיקר אתם. אז, קודם כל תנו לו דוגמא אישית. אכלו בריא, מאוזן, אכלו חמש ארוחות קטנות במשך היום. השתדלו לאכול כמה שיותר ארוחות משפחתיות במשך היום. אם אי אפשר, דאגו שלפחות ארוחת הערב תהיה חוויה משפחתית. ועם זאת, כל ילדי המשפחה יכולים לאכול יחד ארוחת בוקר. אל תרימו גבה! גם קערת דגנים מלאים נחשבת כארוחת בוקר. השקיעו בעיצוב. אתם לא חייבים להיות בתיה עוזיאל. פשוט סדרו לדוגמא, צלחת יפה הניחו את המנה העיקרית במרכז הצלחת. מסביב הניחו רצועות של מלפפון ובין רצועה לרצועה הניחו זית. קצת דמיון, וכל ארוחה תהיה מעוצבת אחרת. כיוון שכל החושים משתתפים באכילה. השקיעו בין היתר גם בחוש הראיה. וכבר אמרו חז"ל: "כלים נאים מרחיבים דעתו של אדם". ואני מוסיפה: גם אוכל המוגש בצורה נאה מרחיב את דעתו.

צרו אווירה כיפית בזמן הארוחה. שימו מוזיקה שקטה ונעימה. ובשום פנים אל תסתכלו יותר מידי בצלחת שלהם ואל תנזפו בהם לא על הקצב, לא על הלכלוך ולא על הבררנות.

כשהילד יודע שאם הוא לא יאכל, אתם תלחצו ותוציאו מהמקפיא שניצל תעשייתי, העיקר שהוא יאכל, אין לכם סיכוי שהוא יאכל את המרק המזין שהכנתם לו. אוכל תעשייתי לא נכנס אליכם הביתה! נ-ק-ו-ד-ה! רק כך, הילד ידע ללא מילים וללא איומים שזה מה יש. כיוון שהוא גם יודע שקשה להירדם כשרעבים, אז הוא יאכל.

ועוד דבר, כשאתם עסוקים בדיאטה שלכם. הילד רואה ומחקה אתכם. לכן הפסיקו לדבר כל היום על קלוריות, מאכלי דיאט ו- 0% שומן. הפסיקו להישקל כל הזמן ולקטר מול המראה. הילד רואה, מחקה ומפתח הפרעות אכילה. פשוט איכלו אוכל בריא ומזין ורק כשאתם מרגישים שאתם רעבים. אגב, זה גם יעזור לכם לרזות ולשמור על הבריאות שלכם.

גן ילדים וחברים - אפשר להסביר לילד ששם הוא יכול לאכול הכול. אחרת תמצאו אותו מנצל את ההזדמנות כשהוא ללא ההורים ה"דידקטיים" שלו. התוצאה תהיה שהוא יאכל בסתר. אכילה בסתר, היא מתכון בטוח להפרעות אכילה. עם זאת כשאתם איתו בבית, הסבירו לו על הנזקים שנגרמים כתוצאה מאכילת מאכלים לא בריאים. אל תסתפקו במילים זה לא בריא. אלא הסבירו מדוע הדבר לא בריא. אינכם יודעים מה לומר? לכו לייעוץ תזונתי.

מומלץ שרק ההורים יהיו נוכחים בזמן מתן ההדרכה ההתנהגותית, כדי שהילד לא יקבל את הרושם שהנה יש כאן עניין שמעסיק ומדאיג את ההורים ואולי שווה להמשיך ולהעסיק אותם בזה.

כל האמור לעיל מתייחס למצב שמדובר בילד בריא עם בדיקות דם תקינות. אם מתגלים חסרים תזונתיים כגון חוסר ברזל, יש להשלים אותם. שימו לב, לעיתים הפרעת האכילה מתחילה לאחר אירוע טראומתי שהתרחש בחלל הפה כגון אצל ילדים שעברו ניתוח בחלל הפה, או אצל ילד שסבל מפטרייה בפה.

שרה בר אשר, מרצה בחדרי מורים ובשבתות נופש למורים. בעלת קליניקה לנטורופתיה באלקנה. מטפלת גם באמצעות הטלפון או המייל.