הפסח עבר, הגיע זמן הדיאטה!

הפסח מאחורינו והקיץ בפתח. זה הזמן להיפטר מהמשקל העודף שהצטבר עלינו בשל ארוחות החג. טיפים להחלטות חדשות בהקשר של דיאטות וירידה במשקל.

חדשות כיפה ד"ר מיכל גילאון, דיאטנית קלינית 29/04/14 10:37 כט בניסן התשעד

הפסח עבר, הגיע זמן הדיאטה!
shutterstock, צילום: shutterstock

רבים מאתנו אכלו במהלך חג הפסח בלי חשבון. המצות, תפוחי האדמה ושאר הפחמימות. הכל מצטבר ונערם, כעת הגיע הזמן להסיר את שכבות השומן העודף ולחזור לכושר.

קובעים יעדים מציאותיים: קביעת יעדים עוזרת לנו להתמקד ולהתמיד בדיאטה לאורך זמן.

מרבית הדיאטות משיגות ירידה ממוצעת של 5-10% מהמשקל ההתחלתי, אך רוב האנשים מצפים לירידה גדולה יותר במשקל, ואפילו לירידה כפולה או משלושת. ציפיות מוגזמות ומחשבה רק על הטווח הקצר, מובילות לחיפוש אחר דיאטות "קסם" להרזיה מהירה, שבסופו של דבר רק מחמירות את המצב וגורמות להשמנה נוספת..

אוכלים ארוחת בוקר: היום כולם כבר יודעים כי ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום. ארוחת הבוקר משפרת את הריכוז ומגבירה את היכולת לפתור בעיות, לא רק אצל ילדים בבית הספר אלא גם אצל מבוגרים בעבודה.. במחקרים נמצא, כי אנשים שאוכלים ארוחת בוקר אוכלים פחות קלוריות במשך היום, כך שקל להם יותר לשמור על המשקל. לארוחת הבוקר יש השפעה טובה גם על הלב - לאנשים שאוכלים ארוחת בוקר, במיוחד ארוחה עשירה בדגנים מלאים, יש רמות כולסטרול ואינסולין נמוכות יותר.

בבוקר מומלץ לאכול מזונות המכילים פחמימות מורכבות, חלבונים ושומנים בריאים. לדוגמה: דגני בוקר עם חלב, כריך עם גבינה ואבוקדו, שייק פירות כמו בננה בחלב, דייסת קוואקר על בסיס חלב, יוגורט עם גרנולה, ועוד אפשריות רבות ומגוונות.

באדיבות מועצת החלב

אוכלים לפחות 3 מנות של מוצרי חלב ביום: ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה, כי לאנשים שצורכים סידן ממוצרי חלב יש משקל גוף נמוך יותר מאשר לאנשים שנמנעים ממוצרי חלב. בנוסף נמצא, כי אכילה של לפחות 3 מנות של מוצרי חלב דלי שומן ביום כחלק מדיאטה מאוזנת מופחתת קלוריות, יעילה יותר לירידה במשקל, להפחתת אחוזי השומן ולשמירה על המשקל החדש לאורך זמן. זאת בהשוואה להפחתה של כמות הקלוריות בלבד עם מעט מוצרי חלב או בלעדיהם, ולעומת הוספה של תוספי סידן.

ההשערה היא כי השילוב הייחודי של הסידן עם רכיבי התזונה הנוספים המצויים בחלב, גורם להאצה במטבוליזם ומשפר את יכולת הגוף לשרוף שומנים.

מעבר לכך, לצריכת מוצרי חלב יש יתרונות בריאותיים נוספים: היא יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לאוסטיאופורוזיס, יתר לחץ דם, מחלות לב, סוכרת מסוג 2 והתסמונת המטבולית

מתחילים את הארוחה בסלט או במרק: אכילת מזונות ממלאים אבל דלי קלוריות כמו סלט ירקות ומרק ירקות, מגבירה את תחושת המלאות והשובע ומפחיתה בכך את כמות הקלוריות שאוכלים בארוחה.

מומלץ לאכול לפחות 5 מנות של ירקות ופירות בכל יום (מנה שווה ל- 100 גרם), מכל הסוגים, המינים והצבעים כדי ליהנות מכל שפע הוויטמינים והמינרלים.

מפחיתים או נמנעים משתייה ממותקת: זאת אחת הדרכים הקלות ביותר להפחית מכמות הקלוריות היומית, שהרי בכל כוס יש כ- 100 קלוריות.

עושים פעילות גופנית: מומלץ לעשות פעילות גופנית שאוהבים, ולבחור פעילות בה ניתן להתמיד לאורך זמן, כזו שתהפוך לחלק מהרגלי החיים. כך למשל, אפשר להתחיל מהליכה של חצי שעה פעמיים בשבוע ולהעלות בהדרגה בהתאם לזמן וליכולת.