חדשות כיפה

זיכרון גורלי

חייבים לזכור לשלוח משהו עם הילד לגן מחר, לקנות כמה דברים ששכחנו ולהתקשר לאמא. טור מיוחד לשיפור הזיכרון: יש לנו הרגשה שתמצאו בו תועלת

סלמון - טוב למערכת העצבים

צילום: shutterstock

לא לשכוח לכבות את הגז, לנעול את הדלת, לקחת את הילד לקייטנה וגם להחזיר אותו משם. ישנם כל כך הרבה דברים שצריך לזכור! בטור הנוכחי, בחרתי לכתוב על דרכים טבעיות לשיפור היכולת לזכור. הטיפול הקונבנציונלי בהפרעות זיכרון כולל שיטות שונות של ריפוי בעיסוק ולימוד טכניקות שונות שמסייעות בשיפור הזיכרון  (אלא אם מדובר בחולה דמנציה (שיטיון) או אלצהיימר שאז הטיפול הוא גם תרופתי). הטיפול הטבעי מחייב שינוי בהרגלי החיים. המוח הוא המפקד העליון של מערכת העצבים, מה שאומר שאם נזין את הדם בחומרי מזון חיוניים, הם בתורם יזינו את מערכת העצבים ואת העומד בראשה, ובכך ישפרו את הזיכרון. 

חשודים עד תום ההליכים: ישנה רשימה ארוכה של גורמים להפרעת זיכרון. כשמזהים את הגורם החשוד, ניתן לטפל בבעיה באופן מדויק ויעיל. הנה דוגמאות: תת פעילות של בלוטת התריס, תרופות כגון: כדורי שינה, כימותרפיה, סטרואידים, אנטיביוטיקה, תרופות ממשפחת חוסמי בטא (לטיפול ביתר לחץ דם), נוגדי דכאון ועוד, חוסר שינה, מחסור בברזל, אבץ וויטמיני B, היפוגליקמיה (רמות נמוכות של סוכר בדם), מצבים פסיכולוגיים כמו חרדה, דיכאון ועוד.  

אוהבת לא אוהבת: מערכת העצבים שלנו מאוד אוהבת חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה שלוש שמקורן בסלמון, טונה (לא משימורים), מקרל, הרינג (מטיאס), סרדינים, פורל, הליבוט, סול, וזרעי פשתן. כמו גם שקדים, אגוזים וזרעים לא קלויים. אך היא שונאת חומצות שומן רוויות שמקורן בבשר, חמאה, מרגרינה, שמן בכבישה חמה ומזון מטוגן. גם קבוצת ויטמיני ה- B ובעיקר ויטמין B1, חומצה פולית וויטמין B12, אהובות על מערכת העצבים. מה שאומר שכשאנחנו אוכלים דגנים מלאים, קטניות, שמרי בירה, ירקות ופירות, לצד חלבון רזה מן החי שמספק את וויטמין B12, אזי מערכת העצבים שלנו מאושרת. אך כשמפריזים בשתיית אלכוהול ששותה ושוחק את ויטמיני ה- B, יוצא שגם מערכת העצבים, חוטפת עצבים.

צמחי מרפא: כוכב העל שידוע כמשפר זיכרון הוא צמח מרפא בשם Ginkgo biloba. הצמח מגביר את זרימת הדם למוח ומכיל נוגדי חמצון רבים ששומרים על תאי הדם שמזינים אותו. חשוב לדעת שלצמח ישנה תכונה של דילול דם, בשל כך לא מומלץ ליטול אותו לפני ניתוח וכשנוטלים תרופות לדילול הדם. צמח מרפא נוסף הוא הרוזמרין שמגביר את זרימת הדם למוח, ומעודד ריכוז וערנות. ככלל, כדאי לפנות לנטורופת או להרבליסט שירכיב פורמולה אישית, כזו שמכילה צמחי מרפא ספציפיים שמשפרים ותומכים ביכולת הזיכרון, משקמים את מערכת העצבים ומגבירים את זרימת הדם. 

תוספי תזונה: כשמם כן הם. הם מהווים נדבך נוסף לתשתית של תזונה נכונה, וממש לא באים לחפות על תזונה מזיקה. תוספי התזונה שישפרו לנו את הזיכרון הם: אצטיל קרניטין שמשפר את התקשורת בין תאי המוח וחשוב בעיקר במחלת האלצהיימר, פוספטידיל סרין שמקורו בלציטין ומסייע לשמירה על תקינות ושלמות תאי העצב ושיפור הפעילות המוחית, ויטמין B12 שחשוב לבניית מעטפת העצב (המיאלין), קומפלקס ויטמיני B שחיוניים לפעילות תקינה של מערכת העצבים והמוח, חומצות שומן מסוג אומגה שלוש, ויטמיני C ו- E והמינרל סלניום כנוגדי חמצון ששומרים על גמישות כלי הדם. כמובן שאין צורך ליטול את כל הרשימה, אלא מומלץ לפנות לנטורופת לצורך התאמה אישית. 

ומה עוד? חשוב לעסוק בלמידה שלא קשורה לתחום העיסוק של האדם עצמו. כדאי למשל ללמוד שפה חדשה. מומלץ לפתור תשבצים, תשחצים וסודוקו ואחרון חביב, חשוב מאוד לעסוק בפעילות גופנית שתזרים את הדם לכל חלקי הגוף ולמוח. תזכרו את זה.
 

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון.
Barasher@zahav.net.il
 
 

27.06.2017

1. הכתבה זוכה פרס פוליצר לחוסר התאמה בין תוכן לתמונה (כלת הפרס- המערכת)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר