כל הטיפים לפני הצום: "דווקא הצומות שביהדות עלולים להשמין"

מה יעשו המכורים לקפה? ואיך נדע כמה שתינו לפני הצום? מה כדאי לאכול לפני הצום ומה אחריו? כל הטיפים לקראת הצום

חדשות כיפה שרה בר אשר 31/07/17 18:40 ח באב התשעז

כל הטיפים לפני הצום: "דווקא הצומות שביהדות עלולים להשמין"
צמים?, צילום: shutterstock

רגע לפני טיולי הקיץ מתרגש עלינו צום תשעה באב. אם חשבתם שמדובר בהזדמנות אחרונה לירידה במשקל, אז זהו שממש לא. מתברר שדווקא הצומות שביהדות עלולים להשמין. הנה טיפים לצום מועיל אך לא מועיל מידי:

קפאין –

נתחיל עם הדבר הכי מרגיז: גמילה הדרגתית מ"משקה האלים" הלא הוא הקפה. אתם לא רוצים לסבול מאפקט גמילה מקפאין, דווקא כשאתם צמים? נמאס לכם מכאבי הראש שמלווים את הצומות? תתחילו להיגמל בהדרגה ממשקאות שמכילים קפאין. ובכללם: תה שחור, תה ירוק, קקאו וקולה. תתחילו את התהליך כבר בראש חודש אב. 

שתייה –

תכינו לכל אחד מבני המשפחה בקבוק מים של ליטר וחצי. תרשמו לכל אחד את שמו על הבקבוק. רק כך כל אחד ידע בדיוק כמה הוא שתה. תשתו את כל הבקבוק עד תחילת הצום. אם תשתו יותר, הרי זה משובח. אל תשתו מים מוגזים, כיוון שהם עלולים ליצור תחושה של מלאות שתגרום לכם לשתות פחות. אם הנוער שבבית לא מוכן לשתות מים, אפשר לתת להם בקבוק של מיץ טבעי – העיקר שישתו. תכינו לכל אחד את המשקה המועדף עליו. ובלבד שהוא יכיל רכיבים טבעיים. למשקאות שמכילים קפאין, יש אפקט משתן. לכן, הם לא נכללים בספירה.  

אוכל –

ככל שאוכלים יותר ביום שלפני הצום כך רעבים יותר ביום הצום. חז"ל אומרים את זה לגבי צום יום כיפור. ואני מוסיפה: זה נכון לגבי כל הצומות. ככל שמגדילים את נפח הקיבה כך רעבים יותר. לכן, אל תאכלו בשביל יומיים. 

מלח –

ביום הצום הימנעו ממלח וממזונות תעשייתיים שעשירים במלח. המלח סופח נוזלים וגורם לתחושה של צמא.

פחמימות מלאות –

זאת הבחירה שתלווה אתכם במהלך היום שלפני הצום. אכלו: אורז מלא, לחם מלא, שיבולת שועל (קווקאר), גרנולה, מיזלי, קינואה, דוחן ומאפים מקמח מלא. הם עשירים בסיבים תזונתיים ולכן מתפרקים לאט ויוצרים תחושת שובע לאורך זמן. והם עשירים במים. למשל, כוס אורז מבושל מכיל 2/3 כוס מים. אל תשכחו לשתות כוס מים אחרי אכילת דגנים מלאים. זאת כדי שהסיבים התזונתיים שבהם יתנפחו.  זה גם יעזור ליצירת תחושת השובע.

סעודה מפסקת –

אכלו תבשיל שמכיל שילוב של דגנים מלאים וקטניות. תבחרו קטניות קלות לעיכול. לא כדאי להתענות מהגזים. אפשר לאכול מג'דרה מאורז מלא ועדשים כתומות או מש. לא כדאי בזמן הסעודה הזאת להתמלא ממים. תשתו את המים לפני או אחרי הסעודה.

אחרי הצום –

מערכת העיכול כעת קרה ולכן תשתו ותאכלו מאכלים מחממים וקלים לעיכול. כמו, קווקאר, תה ירוק או אדום, או חליטת צמחים ומרק ירקות. תאכלו מאכלים שמכילים הרבה מים. תאכלו בהדרגה. תקשיבו לגוף ואל תעמיסו.

 

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון Barasher@zahav.net.il