חדשות כיפה

גנבי הקלוריות שלא שווים את הביס

הכירו את גנבי הקלוריות: הרכיבים שמוסיפים לנו מלא קלוריות מיותרות אך לא משביעים ולא כל כך מעשירים את הטעם. או בקיצור - הם לא שווים את זה

גנבי קלוריות!

צילום: shutterstock

הם נמצאים אצלנו בצלחת ובכוס השתייה, הם טעימים ומעשירים לנו את המשקה או את התבשיל והם אפילו נשארים על הצלחת והכוס הרבה זמן אחרי שסיימנו לאכול או לשתות. הכירו את גנבי הקלוריות. אלה שלא גורמים לנו להיות שבעים, אך הם בהחלט מעשירים לנו את המנה במאות קלוריות מיותרות.

שמן:

כל כף שמן מוסיפה כ- 70 קלוריות. וזה ממש לא משנה איזה שמן. אז נכון שאם המנה מוצפת בשמן זית, תקבלו ערכים תזונתיים מעולים, אך יחד אתם גם כמות קלוריות נכבדה. כשאוכלים בחוץ, אין אפשרות לדעת כמה כפות של שמן שפכו לתוך המנה שלנו. והאמת היא, שאולי עדיף שלא נדע. רק שהאמת המצערת תתגלה במוקדם או במאוחר על גבי הצלחת הריקה והשמנונית, או למחרת כשנעלה על המשקל. לכן, אם יצא לכם לאכול במקום שבו שופכים גלונים של שמן, עדיף שתבקשו שיגישו לכם גם צלחת ריקה. תסירו את עודפי השמן מהדג, או מהבשר ותעבירו אותו לצלחת הנקייה. כך תקבלו מינימום שמן ומקסימום חלבון (וגם מלצר שיאבד את הסבלנות מיד אחרי הפעם השנייה שהוא יקבל את הבקשה הזאת). אם הזמנתם סלט ירקות בבית קפה, תקראו את רשימת כל הרכיבים שמרכיבים את הסלט. ברוב המקרים השמן והרטבים יופיעו בסוף הרשימה. תבקשו מהמלצר שיביא לכם את השמנים בצלוחיות נפרדות. כך תוכלו לשלוט על הכמויות של השמן שתוסיפו לסלט, אם בכלל. כי בהחלט יתכן שהאגוזים שבסלט ומיץ הלימון שתסחטו, יעשו בעצמם את העבודה. אם הזמנתם מרק, וכל כולו בועה אחת גדולה של שמן, תעשו טובה ותחזירו אותו לבעליו. כשמבשלים בבית, תוסיפו שמן רק בסוף הבישול. כך תוכלו להוסיף פחות שמן וליהנות מיותר טעם. ועוד דבר, חשוב מאוד להניח כף מתחת לבקבוק השמן כשאתם מוזגים אותו, רק כך ניתן לעצור בזמן. ואם כבר בעניינים משתלמים עסקינן, אז כדאי שהשמן יהיה מחובר למשהו משביע כמו חופן אגוזי מלך, רבע אבוקדו וכף זיתים. כל אחד מהם שווה מבחינה קלורית לכף של שמן זית. 

מיצים:

גם אם מדובר בבירה שחורה, או במיצים טבעיים שסחוטים טרי, עדיין מדובר בתוספת קלורית שנעה בין 66 ל- 96 קלוריות לכוס מיץ רגילה שמכילה 200 מ"ל. אז נכון שזה טעים, ונכון שזה בריא (אם מתעלמים מהתקפת הסוכר שבכל כוס), ובכל זאת מדובר בקלוריות שאינן משביעות. וכאמור, לא משתלמות. אז לא צריך להתנזר, ובהחלט מותר ליהנות. רק חשוב לקחת את זה בחשבון כשעולים על המשקל.

ממרחים:

למרוח על פרוסת לחם שכבה עבה של חומוס, טחינה, ריבה או כל ממרח אחר, זה ממש בזבוז. כי באותו מחיר קלורי, אפשר לאכול פרוסת לחם נוספת, ואפילו שתיים. כאן המקום להביע תמיהה לגבי המנגבים. אני חייבת לשאול: לא חבל? אז נכון שזה אותנטי וזה מגניב, ובכל זאת, זה הכי לא משתלם. תחשבו על זה: קל לנגב את החומוס מהצלחת, אך קשה אחר כך לנגב אותו מתאי השומן שלנו. תמרחו על הכריך שכבה בגודל של כף. וזהו. לא צריך יותר מזה. 

ממתקים:

ישנן הרבה סיבות מדוע לא לאכול ממתקים. אך אני אתייחס הפעם רק לכך שלא משתלם לאכול אותם, פשוט כי הם לא משביעים. הרשימה כוללת מרשמלו, שערות סבתא, קרמבו (אם נתעלם מהביסקוויט) וקצפות על גבי עוגות, גלידות וקפה הפוך. לפחות אל תאכלו אותם כשאתם רעבים. 

שיהיה לשובע ולרזון.
 

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי: תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. 
054-5493632 Barasher@zahav.net.il

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר