"אל תאכלו בשביל יומיים!"

ראיון עם שרה בר אשר, יועצת התזונה של כיפה, לקראת הצום. מה וכמה כדאי לאכול בסעודה מפסקת? איך יודעים כמה כל אחד מבני הבית שתה? איך לנהוג עם הילדים שלא צמים ואיך לשבור את הצום בדרך הטובה ביותר לגוף שלנו?

חדשות כיפה שרה בר אשר 28/09/17 11:28 ח בתשרי התשעח

"אל תאכלו בשביל יומיים!"
פחמימות מלאות לפני הצום, צילום: shutterstock

"הטעות הכי נפוצה שאנשים עושים לפני צום, זה לאכול המון ולהתפוצץ מרוב אוכל. ככל שאוכלים יותר ביום שלפני הצום כך רעבים יותר ביום הצום. חז"ל אומרים את זה לגבי צום יום כיפור. ואני מוסיפה: זה נכון לגבי כל הצומות. ככל שמגדילים את נפח הקיבה כך רעבים יותר. לכן, אל תאכלו בשביל יומיים. עוד משהו שנתקלתי בו, אנשים נוטלים כמוסה של צמחי מרפא שמכילה גם טלק. 

בדרך כלל הרכיבים של כמוסה כזו הם: קלציום קרבונט, טריקלציום פוספט, מלטודקסטרין, אבקת גוארנה, אבקת גינסנג קוראני, אבקת זנגויל, אבקת זעתר, אבקת סקטולריה – קערורית, אבקת חרדל, אבקת ציפורן, אבקת פסיפלורה, אבקת גנטין, מגנזיום סטיארט ואבקת טלק. המקור של טלק הוא מנפט. מאוד לא מומלץ למרוח אותו על עור של תינוקות, ובוודאי שלא לבלוע אותו". 

כך מספרת לנו שרה בר אשר, נטורופתית ומרצה, וגם כותבת בנושאי תזונה בכיפה. "תמיד שואלים אותי מה כדאי לאכול ביום שלפני הצום. ואני תמיד עונה: פחמימות מלאות. זאת הבחירה שתלווה אתכם במהלך היום שלפני הצום. אכלו: אורז מלא, לחם מלא, שיבולת שועל (קוואקר), קינואה, דוחן ומאפים מקמח מלא. הם עשירים בסיבים תזונתיים ולכן מתפרקים לאט ויוצרים תחושת שובע לאורך זמן. והם עשירים במים. למשל, כוס אורז מבושל מכיל 2/3 כוס מים. אל תשכחו לשתות כוס מים אחרי אכילת דגנים מלאים. זאת, כדי שהסיבים התזונתיים שבהם יתנפחו. זה גם יעזור ליצירת תחושת השובע". 

מה היית ממליצה לאכול בסעודה מפסקת? 

"בסעודה מפסקת, אכלו את הארוחה החגיגית בצהרי היום. העדיפו בשעה שלפני הצום לאכול תבשיל שמכיל שילוב של דגנים מלאים וקטניות. בחרו קטניות קלות לעיכול. לא כדאי להתענות מהגזים. אפשר לאכול מג'דרה מאורז מלא ועדשים כתומות או מש. לא כדאי בזמן הסעודה הזאת להתמלא במים. תשתו את המים לפני או אחרי הסעודה".

"עוד המלצה: הכינו לכל אחד מבני המשפחה בקבוק מים של ליטר וחצי. רשמו לכל אחד את שמו על הבקבוק. רק כך כל אחד ידע בדיוק כמה הוא שתה. שתו את כל הבקבוק עד תחילת הצום. אם תשתו יותר, הרי זה משובח. אל תשתו מים מוגזים, כיוון שהם עלולים ליצור תחושה של מלאות שתגרום לכם לשתות פחות. אם הנוער שבבית לא מוכן לשתות מים, אפשר לתת להם בקבוק של מיץ טבעי – העיקר שישתו. הכינו לכל אחד את המשקה המועדף עליו. ובלבד שהוא יכיל רכיבים טבעיים. למשקאות שמכילים קפאין, יש אפקט משתן. לכן, הם לא נכללים בספירה".  

ומה מומלץ לאכול אחרי הצום? 

"לפי הרפואה הסינית, מערכת העיכול לאחר הצום קרה. לכן שתו ואכלו מאכלים מחממים וקלים לעיכול. כמו, קוואקר, תה ירוק או אדום, או חליטת צמחים ומרק ירקות. אכלו מאכלים שמכילים הרבה מים. אכלו בהדרגה. הקשיבו לגוף ואל תעמיסו. חשוב מאוד לשתות לפחות ליטר וחצי של נוזלים כדי להחזיר את מה שהפסדנו".

לשרה יש גם המלצות  לקשישים שצמים, ומצד שני לילדים שלא צמים: "חשוב כמובן להתייעץ עם רופא ועם הרב. 

הרבה אנשים שוברים את הצום עם קפה ועוגה. לקשישים קשה להירדם אחרי שתיית קפה. לכן, כדאי שאחרי הצום הם ישתו חליטת צמחים ולא משקאות שמכילים קפאין כמו קפה, קפה נטול קפאין, כי גם הוא מכיל מעט קפאין, תה שחור, תה ירוק וקקאו. 

חשוב לא להביא לבית הכנסת חטיפים או מאכלים שמפיצים ריח ובכך מגרים את הנערים והנערות שרק עכשיו התחילו לצום צום מלא. וגם, לא להביא חטיפים בתוך שקיות מרשרשות שמפריעות לריכוז בתפילה. אפשר להסביר את זה לילדים הקטנים. והכי חשוב, צריך להסביר לילדים שיום כיפור הוא לא חג הממתקים והחטיפים, ולומר: "מותר לכם לאכול, כי אתם צעירים. אז נכון שמבחינת ההלכה מותר לכם לאכול הכל. אבל אתם אוכלים כי הגוף שלכם זקוק למזון. לכן, תאכלו מזון מזין ולא ג'אנק פוד מזיק".  

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן