מדריך לכריך הפריך

כולנו רוצים להכין לילדים כריך בריא לבית הספר, אבל איך עושים את זה נכון? שרה בר אשר עם טיפים לכריך שיהיה גם בריא וגם טעים ולא יאבד את ערכיו התזונתיים

חדשות כיפה שרה בר אשר 03/09/17 14:06 יב באלול התשעז

 מדריך לכריך הפריך
גם בריא וגם טעים - כריך, צילום: shutterstock

הפסקת עשר הינה שעתו היפה של הכריך, כך גם ארוחת בוקר שנאכלת בחיפזון בין הרמזור לפקק. אך את זאת יש לדעת: יש כריך ויש כריך! אז לכל ממשיכי דרכו של הלורד סנדביץ' או הלל הזקן (אתם תחליטו) הנה מה שצריך כדי להכין כריך:
 
מי אתה כריך בריא?

הוא עשוי מקמח מלא. צורתו יכולה להיות: לחמנייה, פיתה,  בייגל ירושלמי, חלה או לחם. והוא מרוח באחד מן הממרחים הבאים: ממרח חומוס ביתי, טחינה מלאה ביתית, אבוקדו, גבינת מוצרלה, גבינת עיזים, שוקולד חרובים ללא תוספת סוכר, ריבה ללא תוספת סוכר וללא תוספת ממתיקים מלאכותיים, חמאת בוטנים איכותית, ממרח אגוזים, ממרח שקדים ("שקדייה"), דבש שלא עבר חימום, סילן תמרים ללא תוספת סוכר, או ממרח שוקולד אורגני שמכיל רכיבים מזינים וטובים. ניתן למרוח שכבה של טחינה גולמית ועליה שכבה של דבש ולקבל טעם מדהים של חלווה. 

כשאין זמן:

הכנת הכריך לא דורשת זמן רב. אפשר להכניס אותו לקטגוריית פאסט פוד, זאת מבלי לשייך אותו לג'אנק פוד. פשוט מושלם! אך בימינו כשהילד אוכל ארוחת צהריים בצהרון ולארוחת ערב הוא מקבל פיצה מהמקפיא, יוצא שאפילו כריך שבסך הכול דורש כמה דקות של הכנה, נחשב כמשהו מסובך.

פאסט פוד:

אם הילד יודע, שאם הוא יסרב הוא יקבל מלווח או דונטס, או כסף כדי שיקנה אוכל בהפסקה, אין סיכוי שהוא יסכים לאכול כריך. גם אנחנו המבוגרים מעדיפים עוגת שוקולד על פני סלט ירקות. לכן, על ההורים להיות "סגורים עם עצמם", כך שלא משנה מה תהיה התוצאה – פאסט פוד איננו אופציה. בשלב הראשון, אפשר להגדיר ימים מסוימים בשנה, שבהם מקבלים פאסט פוד. למשל, בכל תחילת חודש. בשלב הבא, כשההרגל של כריך בריא נכנס חזק לתפריט, אפשר לשדרג ולהחליט שפאסט פוד ייאכל למשל, רק במסיבות יום הולדת. אך לא כארוחה. 
כדי למנוע מהילד שיאכל את ה"ג'אנק" של חברו וישאיר את הכריך שלו בילקוט, תצטרכו להסביר את הנזקים שייגרמו לו מאכילת פאסט פוד, ואת התועלת שתצמח לו מאכילת כריך מזין. רק כך, הוא ישתף פעולה. למשל, יש לומר לו:  שהמלווח עשוי מקמח לבן. אך גרוע מכך, הוא מכיל מרגרינה. מרגרינה, הינה שמן סויה שהופק בכבישה חמה. זאת אומרת, שחיממו אותו ובכך הרסו לו את חומצות השומן הטובות. אך בזה לא תם התהליך. השמן במצבו הטבעי הינו נוזלי בטמפרטורת החדר. מכאן שהשמן נאלץ לעבור תהליך עיבוד נוסף כדי להישאר מוקשה בטמפרטורת  החדר.

כשמאוד ממהרים בבוקר:

אפשר בהחלט להכין כריך בערב ולשמור אותו במקרר עד הבוקר. אין שום פגיעה בערכים התזונתיים, כיוון שבמילא גם הלחם וגם הממרחים שמורים במקרר. הבעיה יכולה להיות רק עם הירק שנמצא בתוך הכריך (מוטב שכל כריך יכיל גם ירק). חיתוך הירק על ידי סכין פוגע בתכולת הויטמינים שבו. הפתרון יכול להיות בדמות עלה של חסה. בבוקר תולשים ביד עלה אחד של חסה, שוטפים, סוחטים היטב, ומניחים בכריך. 
בנוסף, ניתן לחסוך זמן של הכנה בכך שמסכמים מראש עם הילד, מה יהיה מרוח בכריך. ניתן להכין טבלה שבועית ולתלות אותה על המקרר. הטבלה מחייבת את שני הצדדים: את ההורה ואת הילד. כך, בכל יום יודעים מה להכין.

 
הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. 
054-5493632 Barasher@zahav.net.il


 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן