שוקולד בקיץ? לא רק בגלידה

יום השוקולד הבינלאומי, מהדורות שוקולד מוגבלות לקיץ, שחזור ממתקים משנות השמונים ומתכון לעוגת שוקולד מדהימה

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 17/07/17 11:21 כג בתמוז התשעז

שוקולד בקיץ? לא רק בגלידה
שוקולד - גם בקיץ, צילום: shutterstock

השנה של חובבי המתוק, נחלקת באופן מסורתי לשניים: חורף של שוקולד, וקיץ של גלידה, עם העדפה לגלידת שוקולד כמובן. אבל בעידן הפוסט מודרני, מתערבבים תרבויות וסגנונות לא רק באמנות, אופנה ועיצוב, אלא גם בהרגלי האכילה. תעשיית השוקולד למשל, עושה מאמצים גדולים לשכנע אותנו להמשיך לצרוך את מעדניה גם ביולי אוגוסט. אחד המהלכים הטיפוסיים לקידום הרעיון הוא להכריז על ה-7 ביולי כעל "יום השוקולד הבינלאומי". בגל"צ נערך באחרונה לשם כך ראיון עם שוקולטיירית שהצהירה כי החום המתוק והממכר תורם לבריאות. בסרט דוקומנטרי ששודר בטלוויזיה, נראו ילדים אפריקנים המועסקים בתנאי עבדות במטעי הקקאו (הפרי ממנו מכינים את השוקולד), כדי שנחרים שוקולדים מתוצרת המפעלים האלו ונעדיף מותגים שלא משעבדים. 

אחת השיטות המובהקות לעודד צריכת שוקולד בקיץ היא להוציא מהדורות מוגבלות המותאמות לימים חמים. המותג Ritter Sport המיובא על ידי חברת ליימן שליסל למשל, מייצר בקיץ שוקולד מריר במילוי קרם מנטה ושוקולד חלב במילוי קרם יוגורט ותות. החלבי הוא במתיקות עדינה, ובמריר שולטת בחך הרעננות של המנטה. 8.90 שקלים עולה טבלה של 100 גרם בהשגחת רבנות ברלין ובאישור הרבנות הראשית לישראל. 

ריטר ספורט, לימן שליסל

ריטר ספורט, לימן שליסל צילום: יח"צ

המהלך הקיצי של רשת "מקס ברנר" עומד בסימן הרטרו: שחזור ממתקים של שנות ה-80 הקשורים בזכרונות ילדות. כך מצאנו בתפריט החדש של הקיץ שלושה קרמבואים של שוקולד חלב/לבן/מריר במילוי גלידה (79 שקלים בכמות המשביעה זוג במתוק המתוק הזה), או מנה בשם "הלו ארטיק" הכוללת ארטיק מסטיק וארטיק פונץ' בננה עם סוכריות קופצות (39 שקלים). וגם מילקשייק שוקולד על בסיס גלידה עם מקל סוכריות גומי מעליו. 

מקס ברנר

מקס ברנר צילום: אפיק גבאי

שטראוס עלית מצטרפת למסע השוקולד אל הקיץ הלוהט שלנו בסיועה של נטלי לוין, האחראית למתכון, לצילום ולסטיילינג. לוין מציעה עוגת שוקולד מדהימה, ועוד מתכון לעוגת שוקולד מלבנית אישית, לדבריה, ברמת קושי קלה. אבל צריך לגייס למבצע לפחות 3 שעות, כך שזה מתאים לימים של חופשה מעבודה וגם לשוקוהוליקים כבדים. 

הוראות ההכנה לעוגת שוקולד מדהימה, בתבנית עגולה בקוטר 24 ס"מ:

חומרים לבסיס -

ביצה אחת
שליש כוס סוכר
רבע כוס שמן
2/3 כוס חלב
3 כפות קקאו
חצי כוס קמח
חצי כפית אבקת אפייה
קורט מלח

חומרים למוס שוקולד –

2 שמנת מתוקה
2 כפות אינסטנט פודינג
200 גרם שוקולד מריר, 60% מוצקי קקאו
 
חומרים לגנאש -

100 גרם שוקולד מריר 
חצי שמנת מתוקה

לקישוט -

50 גרם שוקולד חלב

ההכנה:
מחממים תנור ל-170 מעלות ומשמנים את התבנית. יוצרים בלילה מכל חומרי  הבסיס, יוצקים לתבנית ואופים כ-20 דקות או עד התייצבות. מצננים.
מחממים את השמנת לסף רתיחה ויוצקים על השוקולד של הגנאש, טורפים עד שמתקבלת עיסה. מצננים בטמפרטורת החדר ושומרים. 
מקציפים את יתרת מכל השמנת השני כשהוא קר מאוד לקצף יציב ויוצקים על בסיס העוגה האפוי. מקפיאים למשך לילה. 
למחרת מניחים את העוגה הקפואה על צלחת הגשה. 
שוברים את הגנאש לקוביות ומערבבים עם שמנת, יוצקים כשהעיסה עדיין חמימה על העוגה, ומקשטים מעל בשוקולד מגורר בקולפן. 

עוגת שוקולד מדהימה

עוגת שוקולד מדהימה צילום: נטלי לוין

עוגת שכבות שוקולד אישית

חומרים:

100 גרם שוקולד מריר, קצוץ גס.
50 גרם חמאה רכה
1 כוס סוכר לבן
כוס קמח לבן
2 ביצים גדולות
2 כפות קקאו. 
חצי כפית אבקת סודה לשתיה
רבע כפית מלח
חצי כוס חלב
כוס מים חמים או קפה חם

לקרם:

2 כוסות שמנת מתוקה
300 גרם שוקולד מריר קצוץ

לקישוט: 

שוקולד חלב/לבן

ההכנה:
מחממים עד סף רתיחה כוס שמנת מתוקה, מסירים מהאש ויוצקים על השוקולד לקרם. מערבבים לעיסה חלקה ומכסים בניילון נצמד. מכניסים למקרר לשעתיים שלוש.
ממיסים 100 גרם שוקולד. מקציפים בוו גיטרה במיקסר את החמאה והסוכר, מוסיפים את הביצים אחת אחת ולבסוף את השוקולד המומס. בוחשים בנפרד את הקמח, הקקאו, הסודה והמלח, ומוסיפים לקערת המיקסר לסירוגין עם החלב, המים או הקפה, עד שהבלילה חלקה. יוצקים אותה לשתי תבניות ואופים כ-12 דקות. מצננים היטב. אפשר גם במקפיא. 
חותכים את העוגה למלבנים.
בוחשים במיקסר את הקרם שקיררנו עם כוס שמנת.
מניחים מלבן עוגה אחד על צלחת הגשה ומזלפים לאורכו תלוליות של קרם שוקולד. מניחים מעל הקרם מלבן נוסף ושוב מזלפים קרם. חוזרים על הפעולה עם שכבה שלישית.
אפשר לפזר מעל גילופי שוקולד לבן.