מה קורה לגוף שלנו לאחר אכילת מצות?

חג הפסח בעיצומו, ואנחנו כבר חיים את ההתנזרות הקצרה מלחם ואוכלים מצות לרוב, אבל האם הגוף שלנו בנוי לזה ? ומה יכול לעשות מי שסובל מכאבי בטן ובעיות נוספות, בעקבות אכילת המצות?

חדשות כיפה דתיה יער - תזונאית, יועצת לאלטמן 01/04/18 20:20 טז בניסן התשעח

מה קורה לגוף שלנו לאחר אכילת מצות?
מצות, צילום: shutterstock

הבעיה - תחושת רעב

תחושת רעב נובעת בעיקר מההימנעות מאכילת חמץ שהוא לחם, לחמניות, פסטה, וכו'. יש הנמנעים גם מאכילת אורז וקטניות (גרגרי חומוס, פול, אפונה, שעועית, עדשים, סויה ותחליפי הסויה המקובלים). בנוסף, ישנם שלא אוכלים מצה שרויה, מטוגנת או טבולה במשקה.

 

פתרונות למניעת תחושת הרעב

על מנת למנוע תחושת רעב וכן לקבל את כל אבות המזון, עומדים לרשותו המזונות הבאים:

חלבונים: ביצים, עופות, בקר, הודו, עוף, דגים, שימורי דגים, אגוזים, שקדים, חלב ומוצרי חלב וכן מעדני חלב כשרים לפסח. אלה האחרונים גם יספקו לנו את תצרוכת הסידן הרצויה עבורנו.

פחמימות: מצות מחיטה מלאה, תפוחי אדמה, בטטות, פירות טריים ומשומרים.

לאוכלי הקטניות ההיצע גדול יותר והוא כולל אורז, פריכיות אורז, גרגרי חומוס, פול, תירס, עדשים.

 

הבעיה - עצירויות

הפתרון - יש להקפיד על אכילת תפריט עשיר בסיבים תזונתיים לכן חשוב להעשיר את התזונה בירקות, פירות, קטניות ואורז מלא. כמו"כ יש לספק לגוף לפחות 25 גרם סיבים תזונתיים. ובזמן הארוחות הכבדות כדאי לשלב אנזימי עיכול כמו בפרוביוטיק דייג'סט.

ב- 1 ירק טרי יש 2 גרם סיבים תזונתיים.

ב- 1 פרי טרי יש 4 גרם סיבים תזונתיים.

ב-1 מצה מחיטה מלאה יש 2 גרם סיבים תזונתיים.

ב- 1 כוס אורז מלא מבושל יש 5 גרם סיבים תזונתיים.

ב- 1 כוס קטניות מבושלות יש 14 גרם סיבים תזונתיים.

חשוב להרבות בשתייה, מומלץ מים. שתייה מרובה מסייעת לפתור בעיית עצירות וכן מסייעת לבלום את האכילה המופרזת שמאפיינת את ימות החג.

 

הבעיה - גזים ובטן נפוחה

חלקי מצות שלא עוכלו בשלמותם מגיעים למעי הגס ומותססים שם על ידי חיידקים. החיידקים יוצרים גזים ונפיחות.

הפתרון - ניתן להקל על הבעיה בעזרת תוספת פרוביוטיקה, חשוב שהפרוביוטיקה תהיה עם טכנולוגיית הובלה כדי שהחיידקים לאיבר המטרה. לאנזימי עיכול תפקיד חשוב בעיכול פחמימות, חלבונים ושומנים.  אם מזוננו מבושל או מעובד בטמפרטורות גבוהות, אנזימי המזון המצויים בו באופן טבעי נהרסים הגוף שלנו לא בנוי לייצר כמות אנזימים מספקת הנדרשת בארוחות חג ובארוחות כבדות בכלל  לכן קשה לנו לעכל את המזון ואנו סובלים מהרגשת כבדות. נטילת תוסף תזונה של אנזימים יעזור להשלים חלק מהאנזימים הנהרסים בבישול כך שהגוף יפיק רווחים תזונתיים מהמזון ומערכת העיכול תצטרך להשקיע פחות העיכול.