כמה אנשים צריך כדי ליצור וויסקי אחד?

סיפור שנשמע כמו התחלה של בדיחה, וויסקי שנוצר מתוך בחירה של שגרירים, טעימה של מומחה ושבועיים בשנה שבהם יוצרים וויסקי מעושן. נתאי מורגנשטרן עובר חוויה של פעם בחיים

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 31/10/17 15:58 יא בחשון התשעח

כמה אנשים צריך כדי ליצור וויסקי אחד?
וויסקי , צילום: shutterstock

עשרים אנשים נכנסים למחסן המשמש ליישון חביות וויסקי. נשמע לכם כמו התחלה של בדיחה? האמת שזה סיפור אמיתי. מעשה שהיה כך היה: בשנת 2015 בריאן קינסמן הבלנד מאסטר של מזקקת 'גלנדפידיך' הזמין את כל השגרירים של המזקקה מכל העולם להגיע למחסן השני (warehouse) של המזקקה. המיוחד במחסן השני הוא, ששם בריאן שומר את כל סוגי החביות שיש לו. מדובר ב- 75 סוגים שונים של חביות שבהם הוא מיישן את הוויסקי. יש שם אפילו חביות של אבסינת' (מת לטעום את זה כבר). כשכל 20 השגרירים הגיעו, הוא נתן להם בערך שעה להסתובב ולטעום ובסוף לבחור חבית אחת שהם אהבו במיוחד. לאחר שכל אחד בחר את החבית שלו, בריאן אמר להם שעכשיו הוא הולך לערוך ניסוי משותף איתם ביחד: להכין וויסקי שמורכב מכל אחד מהחביות. התוצאה היא Glenfiddich Project XX.

פרויקט XX

פרויקט XX צילום: יח"צ

לפני כחודש קבלתי מייל שמבשר לי שסטרואן גראנט ראלף, השגריר הראשי של גלנפידיך, מגיע לארץ להעביר טעימה מיוחדת ואני מוזמן להגיע. כמובן שאישרתי הגעה. המפגש איתו היה מהפנט. אדם נעים וצנוע בעל ידע ענק, שהעביר טעימה של 5 סוגים שונים של וויסקי תוצרת גלנפידיך. לאחר הטעימה, נשארתי לדבר איתו על גלנפידיך, פרוייקט XX והחבית שהוא בחר.

מתוך 20 החביות שנבחרו, החבית שהוא בחר היא חבית שרי בת 19. טעמנו גם אותו. וויסקי ישר מהחבית, החבית של סטרואן. בתור אחד שפחות מתחבר לוויסקי בשרי, אני חייב להגיד שזו הייתה אחת הטעימות הטובות והמעניינות שטעמתי. וויסקי עשיר בטעמים ובריחות ואפשר להבין מיד למה הוא בחר בחבית הזו. סטרואן סיפר שהחבית הצעירה ביותר בפרויקט ה- xx  היא בת 8 שנים והמבוגרת היא בת 20. כלומר אם היו כותבים גיל על הבקבוקים היו צריכים לכתוב עליו 8 שנים.

סטרואן גם סיפר לנו שהם לא ידעו לפני שהם בחרו את החביות, לשם מה הם מתבקשים לבחור אותן. אבל לאחר שהם שמעו על הפרויקט, כולם ביחד החליטו על החוזק שהוא יבוקבק בו:  47%. גם בפרויקט הזה בריאן קינסמן שמר על ה D.N.A של גלנדפידיך. 80% חביות עץ אלון ו20% חביות אחרות: שרי, פורט וכו'. על הדרך שמענו על הפרויקט החדש שעדיין לא הגיע לארץ, ועל כך שגלנדפידיך, במשך שבועיים בשנה, עושים וויסקי מעושן. תוך כדאי דיבור על הוויסקי המעושן של גלנדפידיך הוא הוציא לנו פלאסק קטן ונתן לנו לטעום. חבל שזה היה תוך כדי ראיון, לא הצלחתי להתרכז מספיק בוויסקי המיוחד הזה. בכל זאת לא כל יום יוצא לי לטעום גלנדפידיך מעושן.

גלנפידיך XX

גלנפידיך XX צילום: יח"צ

 

GLENFIDDICH EXPERIMENTAL SERIES XX | גלנפידיך XX

 

אזור ייצור: ספייסייד סקוטלנד

חוזק אלכוהול: 47%

ריח: עדין ומתוק, מעט יין עם יובש, תבלינים, דבש, תפוחים ושזיפים, דובדבנים, עץ אלון, אלון מתובל, טעמי עץ של גלנפידיך וקצת שוקולד.

טעם: מתובל ועדין, דבש, תבלינים מעץ אלון, פירות יבשים מאוד וקצת שוקולד.

 

סיומת: אורך בינוני, תבלינים מתמשכים, דבש, מעט פירות  וחלב שוקולד.

 

סיכום: תמיד כיף להכיר דברים חדשים ועוד יותר כיף שפרויקטים נקודתיים יוצאים מוצלח. מחכה כבר לפרויקטים הבאים שלהם. אגב, היום יש לגלנדפידיך 25 שגרירים, מעניין כמה יהיו בפרויקט הבא שלהם.

 

יבוא לארץ: 'הכרם'

מחיר: 320-390 ש"ח


לטורים הקודמים