טבעונים? תוכיחו לכולם שגם אתם אוכלים!

מסעדות טבעוניות הן עדיין חדשות ברחוב הישראלי. אך רשת מסעדות טבעוניות חדשה, מגיעה לרענן את הנוף. נעמי גוטקינד-גולן יצאה לטעום מה יש לרשת להציע.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 12/02/18 10:37 כז בשבט התשעח

טבעונים? תוכיחו לכולם שגם אתם אוכלים!
קציצת פלאפל, צילום: נעמי גוטקינד גולן

המציאות יוצרת לפעמים תסריט אירוני שאילו ראינו אותו בסרט קולנוע, היינו אומרים שהבמאי הגזים במסר שהוא רוצה להעביר ושבפועל "אין דבר כזה". אבל ברחוב אחוזה, ברעננה – יש. וזו עובדה. מימינה של המסעדה הטבעונית הכשרה החדשה "לודנס אקספרס", שוכנת מסעדת "שיפודי ציפורה", ומימינה, מעבר לכביש צר, מרחק שלוש פסיעות – מסעדת "עד עצם". כשיושבים על המדרכה ביום חורפי של שמש, ואוכלים סלטי בריאות, תבשילים טבעוניים, בוריטוס ומאפים שהם לא רק ללא בשר, אלא גם ללא ביצים, ללא גבינות או חלב, בעלי אף רגיש יכולים בקלות להסניף את ניחוח הבשרים הנפלטים לרחוב מימין ומשמאל, ועם זאת להרגיש כמעט "צדיקים בסדום": כי לנו יש בצלחת רק נקניקיות מחלבון אפונה, או רוסטביף מסייטן.

 

טל גלבוע, הטבעונית המפורסמת ביותר בארץ מאז זכתה במקום הראשון בעונה השישית של הריאליטי "האח הגדול", ונלחמה בשצף קצף לקידום האג'נדה הצמחונית-טבעונית בארץ, היא אולי האם המייסדת של המגמה החדשה הזו. קדמו לה "הכושים העבריים" מדימונה, שייבאו לארץ את בשורת הסייטן, תחליף הבשר המבוסס על פולים וצמחים, וגם השיקו פלאפליה ושווארמיה ברמת השרון עם סייטן בפיתה. ועכשיו מגיע השלב הבא: לא בית אוכל בודד שמציע תפריט טבעוני, אלא רשת שלמה, ראשונה בישראל, "לודנס אקספרס", שמייסדיה אומרים שהיא אולי גם ראשונה בעולם, כולה על טהרת הטבעונות. טיפת חלב לא תיכנס חלילה לקפה שמגישים שם. גרם ביצה לא תמצאו בקינוחים ובעוגות. אז מה מחבר בהן את עיסת הבצק במקום ביצים מוקצפות? – טפיוקה. כרגע יש סניפים ברעננה, תל אביב וחיפה. בעוד ימים ספורים ייפתח הרביעי בפתח תקווה.

אבל עם כל הכבוד לאג'נדה, להשקפת העולם, לרתיעה מאכילת בעלי חיים, אפילו כאלה משחיטה כשרה, למסעדה מגיעים הרי כדי לאכול, ורצוי אוכל טעים. אז רגע לפני שאתייחס למה שאכלתי בלודנס (שם שפירושו האדם המשחק, אולי קריצה לאימא הפולנית שאומרת "עם אוכל לא משחקים", ואולי דווקא לעובדה שכאן השווראמה, הרוסטביף, השניצל, הנקניקיות, משחקים "בכאילו", כי נטולי בשר למרות שמם)- משהו על המחיר. התרגלנו שאוכל טבעוני ואורגני, ונטול גלוטן, אלה שלוש אופציות הקיימות בלודנס, הוא יקר. אז ברעננה התברר לי שאפשר גם לתמחר אותו בצורה עממית. כל מנה שם, מסלט עתיר ירקות, פטריות וגבינת טופו, דרך צ'ילי קון קרנה מסייטן, ועד קינוחי שחיתות כמו פרפה חלווה, עולה שם 25 שקלים. מחיר אחיד לכל מנה.

עכשיו לתפריט. בחרנו סלט בריאות גדול, שהגיע עם עלי בייבי, נבטים, עגבניות שרי, גזר, פלפל אדום, מלפפון, פטריות שמפיניון, קוביות טופו וגרעיני חמנייה. מי שלא רעב יותר מדי, יכול לשבוע לגמרי מהסלט הזה, שלא מוסיפים לו רוטב במטבח, אלא המלצרית שואלת מה אתם בוחרים (בחרנו שמן זית ולימון), ובתוספת מיץ טבעי של גזר או תפוח, לקום מהשולחן מרוצים לגמרי. משביע אפילו יותר, סלט נוסף שראיתי בתפריט, הכולל אצות, צנונית, איטריות אורז, סלק, מלפפון וטופו.

סלטים עם כל הכבוד, הם כאן לא העיקר. אז בחרתי נקניקיות מחלבון אפונה, עם כרוב כבוש וירקות. שווארמה מסייטן, וקציצות ירק אפויות מבטטה, סלק, כרישה ותרד מעוצבות כמו המבורגר ומוגשות בתוך לחמנייה. אישית, אני לא חסידה של שמות בשריים למאכלים טבעוניים. אם השקפת העולם מתנגדת לאכילת בעלי חיים, למה לקרוא למאכל העשוי מסייטן, בשם רוסטביף ("בקר צלוי" בתרגום לעברית). אבל ברוב המסעדות הצמחוניות והטבעוניות חושבים כנראה אחרת, או שכך לדעתם אפשר לשכנע גם קרניבורים מובהקים, לנסות את האופציה האחרת. למען ההגינות אני חייבת לומר שסטייקים ועופות צלויים עדיפים בפי על כל מעדני הסויה והסייטן שבעולם, ועם זאת חייבים להודות שמה שהוגש לי ב-"לודנס אקספרס" היה טעים או לפחות סביר. מתובל ומלוח אמנם ברמות, וחבל, אבל זו הנורמה ברוב בתי האוכל בארץ, כשהתירוץ הרווח הוא שהישראלים אוהבים מלוח. הקציצות האפויות היו המנה הטעימה ביותר בפעם הזו. בתפריט מעוררות סקרנות גם שתי מנות נוספות: צ'ילי קון קרנה ותבשיל הודי עם עדשים כתומות, תפוח אדמה, גזר, קישוא וכרוב. אולי לפעם הבאה שארצה לעשות חסד עם בעלי חיים ולוותר עליהם בארוחה.

לודנס

לודנסצילום: נעמי גוטקינד גולן

בהיסוס כלשהו, שאלתי לבסוף האם יש קינוח, והאם גם הוא מסייטן... מזל שלא נעלבו ממני והזרימו אלי לשולחן פרפה חלבה עם שוקולד, נוגט וציפוי שומשום לבן ושחור. עוגת ביסקוויטים עם קרם וניל וגנאש שוקולד, ועוגת קראנצ'י לוטוס שבין יתר מעלותיה הייתה מעליה תפזורת של שברי אגוזי לוז מסוכרים. כל מנה ב-25 שקלים. והטעם? הכי טעים היה פרפה החלבה. כי חלבה היא חלבה. כל שלושת הקינוחים היו מתוקים מדי. אם תתלוננו (ראו ערך התיבול והמלח למעלה), שוב יפנו אתכם למה שהישראלים אוהבים, כלומר נורא מתוק. העוגות היו גם קצת כבדות מדי, כי טפיוקה היא בכל זאת לא אוורירית כמו ביצים מוקצפות. אבל ניכרה בקינוחים יד מקצועית ובוטחת, מחשבה נכונה ביחס לכמויות השוקולד והווניל, ורצון להוכיח עד כמה אפשר לגוון במאפים שאין בהם חומרי גלם מן החי. תפריט הקינוחים מציע גם פאי פקאן, פאי תפוחים וסופלה שוקולד עם טראפל שוקולד לבן בתוכו, שמעוררים סקרנות.

קינוח

קינוחצילום: נעמי גוטקינד גולן

שורה תחתונה: התנסות קולינארית מעניינת, שראוי לחוות אותה.