חברות של וויסקי

מהי תרבות הוויסקי? איך לנתאי מורגנשטרן יש חברים שמעולם לא פגש? מהי הדרך הטובה ביותר לשתות וויסקי "דינסטון" ואיזה סרט צולם במזקקה? 

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 23/10/17 15:39 ג בחשון התשעח

חברות של וויסקי
וויסקי, צילום: shutterstock

נקודה חשובה בעולם הוויסקי היא התרבות שהוויסקי מביא. אולי הדבר נשמע זר לאנשים שלא ממש בתוך העולם הזה, אבל ככל שנכנסים עמוק יותר לעולם הוויסקי, כך אתה למד שתמיד יש עוד מה ללמוד. אין סוף לבקבוקים שנמצאים בשוק ועולם הוויסקי נמצא בתנועה מתמדת. כל הזמן יוצאים דברים חדשים ושילובים חדשים. זה ללא ספק עולם ללא סוף. 

מה כל זה קשור לתרבות? או מהי בכלל תרבות וויסקי? אין לכך תשובה חד משמעית. אני זכיתי לחברים ממש טובים שאני מכיר רק בזכות הוויסקי. נפגשים, שותים, מחלקים ומתחלקים. יש קבוצות של וויסקי בכל העולם וגם אצלנו בארץ, ויש לא מעט קבוצות שחבריהן הם מכל העולם. לי אישית יש גם כמה חברים שאף פעם לא פגשתי אבל אני מרגיש קרוב אליהם למרות שהקשר היחיד בינינו הוא עולם הוויסקי. מחליפים דעות ואינפורמציה, לומדים ומתדיינים, שולחים דוגמאות אחד לשני, פשוט כיף.  

יש סרט ששמו 'חלקם של מלאכים', שמראה קצת את תרבות ועולם הוויסקי. אומנם זה רק סרט, ובסוף הם גונבים וויסקי יקר, מעשה מאוד לא תרבותי, אבל אפשר לראות איך הוויסקי תופס שם מקום של חברות, הקרבה וקירבה בין אנשים, ובסרט - גם שיקום. ממליץ בחום לראות. הסרט אגב, צולם בחלקו במזקקת דינסטון. צפייה בסרט היא מעיין סוג של סיור וירטואלי במזקקה.

מה יש לספר על מזקקת דינסטון? היא חדשה יחסית בעולם הוויסקי. היא הוקמה בשנת 1964 במקום מפעל שנסגר ליד נהר קית'. בסמוך למפעל פעל גלגל מים ענק (כיום המזקקה מקבלת חשמל מהטורבינות של הנהר ואף מוכרת חשמל לחברת החשמל המקומית). ייצור הוויסקי החל כעבור חמש שנים בשנת 1969. רצה גורל והיא נכנסה ישר לתקופת 'אגם הוויסקי', תקופה שבא נסגרו הרבה מזקקות בגלל היצע ענק של וויסקי וביקוש קטן בהרבה בעולם. לכן היא נסגרה עוד לפני שמלאו לה 13 שנה. בשנת 1990 היא נרכשה על ידי ברן סטיוארט ונפתחה שוב כשנה אחרי הרכישה החדשה.  עוד נקודה מעניינת: עדיין רוב מוחלט של ייצור הוויסקי של דינסטון נמכר לבלנדים, ואחוז קטן יחסית, כ 15% נמכר בסינגל מאלט.

דינסטון

דינסטון צילום: יח"צ

דינסטון 12 Deanston

אזור ייצור: היילנדס (סקוטלנד)

גיל: 12

אלכוהול: 46.3%

חבית: ברבן

ריח: מעט מליחות, וניל, פלפל שחור, אגוז מוסקט.

טעם:  וניל ,דבש, קינמון, אגוז מוסקט, כרמל ועץ. 

סיומת: בינונית ונעימה מתובלת בפלפל שחור גרוס.

סיכום: תראו את הסרט 'חלקם של מלאכים' עם כוס של דינסטון ביחד. אני מאוד אוהב את הבקבוק הזה וממליץ עליו בחום רב. 

יבואן: שקד

מחיר: 220-259 ש"ח


   

לטורים הקודמים